Wymiana uszkodzonego rezystora w dmuchawie często eliminuje tylko oczywisty problem, ale nie jego przyczynę. Firma Mahle przygotowała poradnik, który wskazuje, gdzie szukać źródła awarii.
W przypadku, gdy silnik dmuchawy pracuje tylko na najwyższym poziomie, wskazuje to na uszkodzenie rezystora. Z reguły sprawdza się, czy na rezystorze występuje napięcie i czy obwód jest zamknięty. Jeśli rezystor nie jest połączony, na przykład z powodu przerwania przez bezpiecznik termiczny, oznacza to, że ten element jest uszkodzony i konieczna jest jego wymiana. Wygląda na to, że sytuacja jest prosta. Jeżeli jednak zostanie wymieniony tylko jeden element, bez wyeliminowania przyczyny awarii, to w niedalekiej przyszłości dojdzie do ponownego uszkodzenia wymienionej części.
Przyczyna i skutek
Niesprawny bezpiecznik termiczny na rezystorze dmuchawy często jest tylko uszkodzeniem następczym. Powodem może być na przykład częściowo blokowany lub całkowicie zatrzymany silnik dmuchawy kabinowej. Do takiej sytuacji może dojść z powodu zużytych albo uszkodzonych łożysk lub zniekształconego czy uszkodzonego wirnika wentylatora, ocierającego się o obudowę.
Przekraczanie wyznaczonych terminów wymiany filtra kabinowego, a w konsekwencji zatkanie przez liście czy inne zanieczyszczenia to także przyczyny przepalenia bezpiecznika termicznego. W wyniku zastosowania filtrów kabinowych niższej jakości z czasem na parowniku mogą gromadzić się osady, co prowadzi do znacznego zmniejszenia przepustowości powietrza, a w rezultacie do problemów z bezpiecznikiem termicznym.
Ważne!
Przed wymianą rezystora dmuchawy kabinowej należy upewnić się, że wirnik wentylatora pracuje swobodnie i nie ociera się i nie blokuje. Ponadto należy skontrolować, a w razie potrzeby oczyścić kanały powietrza od filtra kabinowego do dmuchawy.
Komentarze