Jakich umiejętności brakuje absolwentom techników i zawodówek? Opinie pracowników warsztatów.

1 września 2023, 13:16

Dla zapewnienia dopływu wykwalifikowanej kadry do warsztatów samochodowych, potrzebny jest sprawny system kształcenia w szkołach branżowych i technikach motoryzacyjnych. Zapytaliśmy warsztaty, jakich umiejętności brakuje nowym pracownikom – absolwentom tych szkół?

Wyniki potwierdzają ogólne, pojawiające się od dawna zastrzeżenia do systemu edukacji. Ankietowani wskazali przede wszystkim na problemy w obszarze logicznego myślenia, samodzielności i motywacji do pracy. Jak wiemy, praca mechanika wymaga w wielu wypadkach myślenia analitycznego, które jest niezbędne do poprawnej identyfikacji usterki podczas naprawy. Trzeba też zdawać sobie sprawę, że niewielki błąd przy naprawie może finalnie doprowadzić do kolejnych usterek, a przez to reklamacji i utraty dobrego wizerunku warsztatu.

– Już od dłuższego czasu warsztaty odczuwają niedobory wykwalifikowanych kadr. W związku z tym coraz bardziej palącą potrzebą jest zapewnienie atrakcyjnego i funkcjonalnego systemu edukacji, odpowiadającego na potrzeby przedsiębiorców. Praca nad odczarowaniem rynku motoryzacyjnego czeka także same firmy, muszące walczyć o pracownika z innymi branżami uznawanymi przez młodych ludzi za bardziej atrakcyjne. W przeświadczeniu wielu osób mechanik kojarzy się z ciężką pracą, jaką ta niewątpliwie jest, niemniej obraz ubrudzonego smarem człowieka pracującego pod samochodem ma coraz mniej wspólnego z rzeczywistością. Obecnie częściej przy naprawie pojazdu potrzeba elektromechanika z komputerem, potrafiącego szybko i prawidłowo zdiagnozować usterkę i dokonać poprawnej naprawy. – mówi Alfred Franke Prezes Grupy Medialnej MotoFocus.pl – Co więcej, zawód mechanika samochodowego jest dobrze płatny. Osoba podnosząca swoje kwalifikacje (często korzystając z bezpłatnych szkoleń oferowanych przez producentów i dystrybutorów części), może zarobić pieniądze, jakie są niedostępne dla osób czy to pracujących w urzędach czy też różnego rodzaju korporacjach. Jak mawiał Benjamin Franklin, inwestycja w wiedzę wypłaca najlepsze odsetki. – dodaje Alfred Franke.

Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po II kwartale 2023 r. i prognozy, przygotowanego przez MotoFocus.pl oraz Santander Bank Polska i Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH).

Całość raportu można pobrać TUTAJ.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Kursik, 2 września 2023, 10:29 5 0

Szkolnictwo polskie Technikum = Głupota nauczania. Więcej praktyki a nie głupiego pisania do egzaminów. od 1 Klasy T. powinno się mieć 3 dni praktyk w serwisach w warsztatach. Uczyć życia i zawodu a nie regułek które wymyślili ludzie którzy nigdy nie trzymali śrubokręta w dłoni

Odpowiedz

Lecht, 7 września 2023, 10:21 0 0

Poziom szkolnictwa zawodowego to ogromny problem ciągnący się chyba od zawsze. Niechęć szkół zawodowych i techników do współpracy z serwisami szkolącymi, jest problemem, ale jeszcze większym jest brak wiedzy technicznej nauczycieli w tych placówkach. Uważam że na praktyki zawodowe do serwisów powinni obowiązkowo zgłaszać się również nauczyciele zawodu. Wiedza powinna być podawana i ugruntowywana. Niestety w serwisach podajemy wiedzę aktualną, szkoła jeśli to robi to podaje wiedzę z przed lat i niestety często delikatnie mówiąc z błędami. Jeśli szkolnictwo zawodowe nie przejdzie generalnej restrukturyzacji to niebawem do naprawy aut trzeba będzie wyjechać za granicę.

Odpowiedz

wawrzyniecc, 7 września 2023, 17:13 0 0

Pracownik serwisu nie ma motywacji do przekazywania wiedzy praktycznej praktykantom , gdyż za chwilę on może stracić pracę na rzecz tańszego absolwenta. Jedynie doinwestowane szkolnictwo zawodowe i nauczyciele praktycznej nauki zawodu są w stanie przekazać bezinteresownie wiedzę praktyczną. Szkolenia zewnętrzne dla nauczycieli są odpłatne w cenie niewspółmiernej do zarobków. Wystarczą odgórnie , ministerialnie ustalone grupy uczniów na praktykach max. 4 osoby.

Odpowiedz

wawrzyniecc, 7 września 2023, 17:17 0 0

Obecnie w Polsce nie ma zawodówek. Są szkoły branżowe i technika.

Odpowiedz

Stary nauczyciel., 25 września 2023, 11:19 0 0

50% wskazują jako brak umiejętności logicznego myślenia. To oczywisty nonsens. Jak człowiek, który kończy jakąkolwiek szkołę może mieć brak umiejętności logicznego myślenia? Naprawdę, te artykuły są pisane przez osoby, które nie potrafią logicznie myśleć! Kto te analizy robi, chyba jakiś boot?!
50% to nie brak umiejętności logicznego myślenia, tylko brak odpowiedniej wiedzy, jej ugruntowania oraz praktyki! Wiedza, którą się serwuje uczniom to z reguły papka z różnych dziedzin, z której nic nie wynika - to jest brak ugruntowania. Taka wiedza, mimo iż uczeń potrafi logicznie myśleć, nie jest w stanie wyciągnąć z niej odpowiednich (tj. prawidłowych) wniosków.
Mechanik musi posiadać dość szeroką wiedzę z różnych dziedzin. Materiałoznawstwa, chemii, fizyki, mechaniki, elektrotechniki, elektroniki, i innych. Z tym dziś problem generalnie w wszelkich szkołach. Bo jak to ma być, skoro fizyki jest jedna godzina w tygodniu a religii 2 godzin? Co może być przydatnego z religii w późniejszej pracy mechanika? Czy to jest wina ucznia, że zamiast nauki zawodu ma przedmioty typu religia, WOŚ, HIT, czy tym podobne pierdoły? To jest wina szkolnictwa a nie ucznia. Dopóki się to nie zmieni, dopóty będzie trwało powszechne obwinianie uczniów o brak umiejętności logicznego myślenia oraz brak motywacji czy samodzielności. Ponieważ, tak właśnie uczy dzisiejsza szkołą. Uczeń nie może samodzielnie myśleć, być samodzielny w stawianych wyzwaniach. Ma robić tak jak pani nauczycielka ma zapisane w planie nauczania. Tu jest cały pies pogrzebany.

Odpowiedz

wawrzyniecc, 30 października 2023, 18:00 0 0

Co Pan konkretnie proponuje jako Stary nauczyciel , a nie pisanie o d...e M.....e.
Pozdrawiam
Średnio młody nauczyciel praktycznej nauki zawodu.

Odpowiedz