Co zrobić, żeby samochód nie nagrzewał się na słońcu? Nowa technologia ogranicza przenikanie ciepła do wnętra pojazdu.

22 sierpnia 2023, 15:35

W upalne dni samochód pozostawiony na nasłonecznionym parkingu zamienia się w piekarnik, a podczas jazdy silne promieniowanie słoneczne zmniejsza skuteczność klimatyzacji. Ponadto promieniowanie UV wpływa na szybszą degradację elementów wnętrza wykonanych z tworzyw sztucznych. Najnowsza technologia stosowana w szybach samochodowych może pomóc ograniczyć te niedogodności.

Szyby atermiczne rozwiązaniem na upalne dni?

Czasy, gdy szyby samochodowe produkowało się ze zwykłego szkła odchodzą do przeszłości. Obecnie stosuje się wiele przeróżnych technologii, dzięki którym szkło w przemyśle motoryzacyjnym pełni różne funkcje, a tym samym przynosi rozmaite korzyści. Idealnym przykładem, który obrazuje ten stan rzeczy jest szyba atermiczna, która charakteryzują się zwiększoną izolacją termiczną. Do tej kategorii można zaliczyć szyby absorbujące promienie słoneczne oraz szyby odbijające promienie podczerwone – IR.
Funkcjonalność szyb atermicznych ma kluczowe znaczenie nie tylko dla komfortu jazdy, ale również dla zdrowia i bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Kluczowa korzyść, jaka wynika ze stosowania tego rodzaju szyb, to ochrona przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym i redukcja ciepła. Temperatura wewnątrz pojazdu jest o kilka stopni niższa niż temperatura otoczenia, co ma szczególnie duże znaczenie podczas upalnych dni. Dodatkowo tego typu przeszklenie zabezpiecza przed nadmiernym nagrzaniem elementów wyposażenia, które są narażone na bezpośrednie działanie promieni słonecznych – kierownicy, deski rozdzielczej czy foteli.
Kolejna korzyść to zmniejszenie zapotrzebowania na klimatyzację, co ogranicza koszty związane z jej nabijaniem i konserwacją. Ważniejsze jest jednak to, że dzięki redukcji ciepła w kabinie samochodu, system klimatyzacji może pracować z mniejszym wysiłkiem, a to prowadzi do obniżenia zużycia paliwa. Jest to szczególnie istotne w przypadku pojazdów elektrycznych, gdzie efektywność energetyczna ma duże znaczenie.

Troska nie tylko o komfort kierowcy i pasażerów ale także o środowisko

Szyby atermiczne idealnie wpisują się w zasady zrównoważonego rozwoju, który ostatnio determinuje zmiany w każdej branży. Mniejsze nagrzewanie wnętrz, to rzadziej włączana klimatyzacja, co nie pozostaje bez wpływu na środowisko. Ciecze chłodzące wykorzystywane w klimatyzacji mogą przyczyniać się do niszczenia warstwy ozonowej. Dzieje się tak szczególnie w przypadku systemów funkcjonujących w starszych pojazdach. Dlatego montaż szyb atermicznych można postrzegać jako działania na rzecz ekologii.
Inna sprawa to przepisy, które należy bezwzględnie spełniać.

– Szyby montowane w samochodach muszą być zgodne z przepisami prawa o ruchu drogowym. Według nich współczynnik przepuszczalności światła nie może być mniejszy niż 70% w przypadku szyb czołowych i przednich bocznych pojazdu. O tym, jaka ilość energii słonecznej padającej na szkło przenika do wnętrza pojazdu informuje współczynnik g. Z kolei współczynnik Lt określa stopień przepuszczalności światła. Szybom atermicznym Pilkington nadaje się takie parametry, aby spełniały swoje zadanie, zapewniały komfort jazdy, a przy tym pozostawały zgodne z przepisami . – tłumaczy Jacek Boćkowski, Szef sprzedaży detalicznej Pilkington AGR.
Szyby atermiczne od Pilkington Automotive

Jaka technologia odpowiada za właściwości szyb atermicznych?

Właściwości atermiczne można uzyskać na kilka sposobów. Szyby wyprodukowane z zielonego szkła mają w tym przypadku zdecydowaną przewagę nad popularnymi foliami naklejanymi na powierzchnię szkła. Znacznie lepiej redukują poziom ciepła przedostającego się do wnętrza auta. Najlepszymi właściwościami wykazują się produkty typu Solar, które dają efekt pochłaniania energii oraz Siglasol (IR), które pochłaniają i odbijają promieniowanie. Podczas ich produkcji wykorzystuje się powłokę lub specjalną, trzywarstwową folię, co przekłada się na ich zdolność do odbijania, bądź pochłaniania znacznej części promieni słonecznych. Najlepsze rozwiązania Pilkingtona redukują ilość szkodliwego promieniowania i zmniejszą temperaturę w aucie o kilka stopni Celsjusza.
W ofercie Pilkington można znaleźć szyby ze szkła barwionego w masie w różnych kolorach: zielone Solar Green, niebieskie Blue oraz mocno przyciemniane Sundym™ i Galaxsee™. Optikool™ i EZ-KOOL® to przyciemniane na zielono szyby zoptymalizowane pod kątem pochłaniania promieniowania słonecznego. Ich wykorzystanie ma na celu poprawę komfortu pasażerów. Zmniejszają one ilość ciepła przedostającą się do wnętrza pojazdu przez powierzchnię przeszkloną nawet do 20% w porównaniu ze standardowymi szybami przyciemnianymi. Pilkington Sundym™ to zestaw zielonych szyb, które harmonizują z zielonymi szybami drzwi przednich. Ilość ciepła przenikająca do tylnej części pojazdu jest w tym przypadku o 45% niższa w porównaniu z przednią częścią samochodu. Pilkington Galaxsee™ to z kolei szara szyba zapewniająca poczucie prywatności i obniżająca ilość ciepła o 65% w porównaniu z przednią częścią samochodu.
Szyby przednie z powłoką firmy Pilkington odbijają więcej niż 30% energii słonecznej, co daje wynik ponad pięciokrotnie lepszy niż w przypadku szyb standardowych. Rozwiązanie to sprawdza się szczególnie w pojazdach nowej generacji, które mają większą powierzchnię przeszkloną. Warto wspomnieć tu o szybach Siglasol™, które odbijają ciepło słoneczne i są dodatkowo wyposażone w folię odbijającą promienie podczerwone, umieszczoną pomiędzy dwiema taflami szkła.
Wszystkie produkty dostarczane przez Pilkington Automotive mają status Oryginalnych Części Zamiennych, klasa “Q” wg GVO/BER oraz spełniają wszystkie polskie wymogi prawne dla oryginalnych części zamiennych. Oznacza to, że ich jakość jest taka sama, jak w przypadku elementów z oryginalnym logo producenta. Warto wspomnieć, że firma obchodziła niedawno swój 25 jubileusz. Przez cały okres istnienia gromadziła bogate doświadczenie, stosowała innowacje, prowadziła badania i wdrażała nowe technologie do produkcji szyb samochodowych. Koncern NSG Group, do którego należy spółka, jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych, dlatego ma realny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!