Warsztaty samochodowe mają zwykle własne preferencje dotyczące marek części zamiennych czy innych produktów, zamawianych w hurtowniach. Niekiedy jednak to hurtownie polecają warsztatom określony towar. Czym się wówczas kierują? W naszym artykule poruszamy także temat aktualnego poziomu dostępności części w hurtowniach oraz preferencji warsztatów przy wyborze dystrybutorów.
Jakie produkty hurtownie motoryzacyjne polecają warsztatom?
Handel częściami samochodowymi to działalność w naszym kraju niezwykle konkurencyjna. Motoryzacyjne hurtownie muszą łączyć nastawienie na zysk z troską o dobre relacje z klientami, którzy w przypadku braku zaangażowania, mogą odejść do konkurencji. Wyniki naszego badania wskazują, że połowa przedstawicieli filii dystrybutorów poleca swoim klientom w pierwszej kolejności produkty, na których uzyskuje największą marżę. Jednocześnie, aż 40% badanych obiera strategię jak najlepszego odpowiadania na potrzeby klientów, a zatem polecania im produktów o najlepszej relacji ceny do jakości. Jak widać na poniższym wykresie, działające w bardziej konkurencyjnym środowisku hurtownie zlokalizowane w dużych miastach rzadziej traktują jako priorytet marżę niż te z mniejszych miejscowości. Chętniej polecają także produkty najwyższej jakości, co może mieć związek z nieco zamożniejszym profilem klienta warsztatu w dużych aglomeracjach.
Jakie swoje atuty wskazują hurtownie lokalne względem swoich konkurentów?
Hurtownie motoryzacyjne i filie dystrybutorów w Polsce lokalnej uważnie obserwują ruchy konkurencji. Przedstawicieli tych punktów zapytaliśmy o to, jaki element swojej działalności uważają za największy atut względem lokalnych konkurentów? Jak się okazało, w obecnych czasach przewagę rynkową można zbudować za sprawą dostępności części i szerokiej oferty, a także szybkiej i terminowej dostawy. Co ciekawe, hurtownie (zwłaszcza te w mniejszych miejscowościach) nie są nastawione na rywalizację związaną z cenami, promocjami czy rabatami.
Aby zweryfikować, czy priorytety hurtowni są zbieżne z oczekiwaniami, jakie mają wobec nich klienci, czyli warsztaty, przedstawiamy fragment innego, przeprowadzonego przez nasz portal, badania. Wynika z niego, że hurtownie dobrze identyfikują potrzeby klientów, którym rzeczywiście zależy na dostepności części i ich szybkiej dostawie. Przykładają jednak nieco zbyt małą wagę do kwestii cen, rabatów i promocji, które są bardzo istotne dla niemal jednej piątej warsztatów (w tym jednej czwartej dużych warsztatów).
Poniżej ogólny komentarz dotyczący wyników naszej ankiety przygotowany przez przedstawiciela sieci warsztatowej MaXserwis:
– Nie jest to chyba dla nikogo zaskoczeniem, że dostępność części i możliwość wyboru spośród wielu marek, a także szybkość i terminowość dostawy, są dla warsztatu bardzo ważnym czynnikiem wyboru dostawcy części. Większość warsztatów, zwłaszcza przy ogromnej obecnie konkurencji rynkowej zdaje sobie sprawę, że jakość wykonanej czynności serwisowej często jest trudna do zweryfikowania przez klienta końcowego, zatem miarą skuteczności serwisu, staje się przede wszystkim czas realizacji naprawy!
Analizując wyniki badania warto jednak zwrócić także uwagę na fakt, że blisko 1/5 warsztatów zrzeszonych w sieciach serwisowych, docenia również znaczenie „benefitów” w postaci cen i warunków rabatowych, jak i różnego rodzaju działań promocyjnych, na jakie mogą liczyć ze strony swojego preferowanego dostawcy. – powiedział Aleksander Ochęduszko, Manager sieci MaXserwis, Auto Partner SA.
Dostępność części zamiennych to nadal problem
Nie ma wątpliwości, że dominującą rolę na rynku części ogrywa obecnie dostępność i szerokość oferty. Niedawny kryzys postpandemiczny oraz spowolnienie rynkowe, związane z wybuchem wojny na Ukrainie, miały wpływ na łańcuchy dostaw części motoryzacyjnych w Europie. Czy problem z niedoborem niektórych elementów asortymentu u dystrybutorów został już zażegnany? Zdaniem reprezentantów lokalnych hurtowni tylko częściowo. A może aktualnie notowane spadki dostępności są efektem zupełnie nowego zjawiska?
– W związku z rosnącymi kosztami produkcji, producenci części znacznie podnieśli ceny swoich wyrobów. Obecnie odnotowujemy spadki cen surowców wykorzystywanych do ich produkcji, dlatego wydaje się uzasadnione przypuszczenie, że ceny zakupów niektórych części zamiennych mogą zacząć spadać. Byłby to wyraźny sygnał dla dystrybutorów, aby jak najszybciej wyprzedawać zapasy magazynowe zakupione po „zawyżonych” cenach. Obserwując znaczne wzrosty sprzedaży u niektórych dystrybutorów i niewielki spadek marży, nie można wykluczyć, że tak właśnie w tej chwili się dzieje, a to automatycznie powoduje spadek dostępności części. – powiedział Alfred Franke, prezes Grupy Medialnej MotoFocus.pl.
Metodologia badań
Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez firmę MotoFocus.pl w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów filii i partnerów handlowych dystrybutorów części motoryzacyjnych działających w Polsce (CAWI). W badaniu wzięło udział 386 osób z całej Polski reprezentujących punkty hurtowej sprzedaży części motoryzacyjnych, co stanowi blisko 40% wszystkich takich punktów.
Cytowane w treści badanie warsztatów motoryzacyjnych, zostało wykonane przez firmę MotoFocus.pl w formie wywiadu internetowego (CAWI) na grupie 612 przedstawicieli niezależnych warsztatów samochodowych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Jack, 1 czerwca 2023, 9:40 3 0
Ciekawe na których produktach hurtownie uzyskują największą marżę. Warte zbadania
Odpowiedz
Janek, 1 czerwca 2023, 16:35 8 0
Nie trzeba robic badania , na premium praktycznie się nie zarabia a im niższa półka tym większa marża
Odpowiedz
Nick, 1 czerwca 2023, 17:07 1 0
Zauważcie, że dwa razy więcej warsztatów wskazuje jako kryterium wyboru dostawcy ceny i rabaty niż sądzą o tym hurtownie. Choć dwa glowne kryteria dostępność i dostawa jest oceniana podobnie, a tu obecnie jest problem z dostępnością.
Odpowiedz