Po naszych drogach porusza się coraz więcej aut z napędem hybrydowym. Wiele z nich trafia do naszych warsztatów, kiedy są kupowane przez rodaków z drugiej ręki. Poza standardowymi pracami serwisowymi i naprawczymi, wiele z nich wymaga regeneracji baterii litowo – jonowej (litowo – polimerowej albo innej, zastosowanej przez producenta). Kiedy powinno się wykonać taką regenerację? Po jakim przebiegu auto z napędem hybrydowym może wymagać regeneracji baterii? Czy można regenerować baterię w samochodzie powypadkowym? Zapytamy eksperta z firmy, która zajmuje się na co dzień regeneracją baterii aut hybrydowych.
Samochód z napędem hybrydowym łączy w sobie dwa rodzaje napędu: spalinowy i elektryczny. Najczęściej w roli silnika spalinowego występuje silnik benzynowy, choć było kilka modeli aut (przede wszystkim francuskich), gdzie rolę napędu spalinowego w hybrydzie pełnił diesel. Nie będziemy się koncentrować na opisie działania i rodzajach napędów hybrydowych. W dużym skrócie i uproszczeniu, w aucie z napędem hybrydowym wyróżnia się cztery zasadnicze podzespoły:
- Silnik spalinowy: do jazdy z większymi prędkościami poza miastem (w starszych hybrydach także do jazdy po mieście);
- Silnik elektryczny: do jazdy po mieście (w roli samodzielnego napędu), do wspomagania silnika spalinowego przy większych prędkościach, często także do uruchamiania silnika spalinowego i pracy jako prądnica.
- Bateria: do zasilania silnika elektrycznego i podzespołów elektrycznych, np. elektrycznej pompy cieczy chłodzącej, elektrycznej sprężarki klimatyzacji. W najnowszych samochodach może być ładowana z gniazdka albo szybkiej ładowarki (PHEV).
- Skrzynia biegów: najczęściej automatyczna bezstopniowa CVT.
Na rynku jest coraz więcej samochodów używanych z napędem hybrydowym
W chwili pisania tego artykułu, na największym polskim portalu ogłoszeniowym było 208 000 ofert sprzedaży samochodów osobowych. Ile było aut z napędem hybrydowym? Łącznie 7 800.
Będzie ich coraz więcej. W salonach są obecnie już prawie tylko auta z napędem hybrydowym. Wkrótce zaczną trafiać na rynek aut używanych.
Oznacza to, że wiele z nich po zakupie trafi do naszego warsztatu, w celu przeprowadzenia czynności serwisowych i napraw, po zakupie auta używanego. Niektóre mogą trafić także przed zakupem, w celu sprawdzenia ich stanu technicznego.
I tutaj mechanik musi być przygotowany do tego, aby móc rozpoznać objawy awarii baterii w samochodzie z napędem hybrydowym.
Typowe objawy awarii albo zużycia baterii w samochodzie hybrydowym
Jakie są typowe objawy awarii akumulatora w samochodzie z napędem hybrydowym?
- Zapalona kontrolka na desce rozdzielczej (np. czerwony trójkąt z wykrzyknikiem), informująca o awarii baterii i/lub elektrycznego układu napędowego.
- Zapalona kontrolka „Check hybrid system”
- Niewłaściwe napięcie lub pojemność baterii, odczytywane w trakcie diagnostyki komputerowej.
- Zbyt słabe przyspieszenie (w autach, gdzie silnik elektryczny wspomaga spalinowy).
- Wyższe zużycie paliwa.
- Niemożność uruchomienia trybu elektrycznego w autach z napędem hybrydowym PHEV.
- Niemożność uruchomienia silnika spalinowego w samochodach, gdzie silnik elektryczny pełni funkcję wspomagania napędu spalinowego, rozrusznika i alternatora.
Jak wspomnieliśmy na początku, jest wiele rodzajów napędów hybrydowych. Zatem ostrzeżenia o awarii baterii i skutki awarii baterii mogą być różne. W większości aut hybrydowych awarii akumulatora nie powinna unieruchomić pojazdu. Kierowca będzie musiał jednak korzystać tylko z trybu spalinowego. A to podwyższy koszt eksploatacji. Awaria baterii może za to spowodować niemożność korzystania z klimatyzacji.
Jednak będą samochody, gdzie awaria baterii całkowicie uniemożliwi korzystanie z auta. Na przykład te, gdzie zastosowano elektryczną pompę cieczy chłodzącej w silniku spalinowym.
Regeneracja baterii do hybrydy – wywiad z ekspertem. Wszystko co warto wiedzieć.
Na rynku działa już co najmniej kilkanaście firm, które zajmują się regeneracją baterii do samochodów z napędem hybrydowym. Wysłaliśmy prośbę o wywiad do kilku z nich. Pozytywną odpowiedź dostaliśmy z firmy Hybrid-Hero mającej siedzibę w miejscowości Węgrzce Wielkie koło Krakowa.
Coraz więcej osób będzie się decydować na zakup używanego samochodu z napędem hybrydowym. Duża część z tych osób jest świadoma tego, że w aucie będzie trzeba wymienić albo zregenerować baterię. Jaki jest średni przebieg samochodu z napędem hybrydowym, w którym trzeba wymienić albo zregenerować baterię?
– Jeśli samochód jest w pełni sprawny, to wszystko zależy od sposobu eksploatacji auta – wyjaśnia Przemysław Widło, współwłaściciel firmy Hybrid-Hero – Jeśli samochód jest eksploatowany przede wszystkim w mieście, jak np. taksówka, to konieczność wymiany albo regeneracji baterii pojawia się najczęściej po przekroczeniu 200 – 250 tys. km przebiegu.
To bardzo dobry wynik.
– Tak. Ale przebieg może być znacznie większy. W samochodach, które są eksploatowane w sposób mieszany (trasa – miasto), konieczność wymiany albo regeneracji baterii pojawia się po przekroczeniu przebiegu 250 – 300 tys. kilometrów. W autach, które są eksploatowane przede wszystkim na trasach, bateria może wymagać wymiany albo regeneracji po przekroczeniu 300 tys. kilometrów.
Co może przyspieszyć zużycie baterii? Tak, że np. auto nie dotrwa do tak dużego przebiegu bez konieczności naprawy baterii?
– W niektórych autach z napędem hybrydowym są elementy, które wymagają odpowiedniego serwisowania – wyjaśnia Przemysław Widło – Na przykład wentylator chłodzenia baterii, filtry, albo kratki odprowadzające ciepłe powietrze. Zbyt wysoka temperatura pracy układu chłodzenia baterii powoduje przyspieszoną degradację baterii. Ta może wymagać wymiany już po 100 tys. km przebiegu, albo wcześniej, jeśli bateria się przegrzewa.
W niektórych autach z napędem elektrycznym system chłodzenia baterii może być powiązany z układem klimatyzacji. Istnieje konieczność uruchamiania klimatyzacji podczas jazdy w gorące dni.
– A przede wszystkim najczęstszym powodem awarii baterii w samochodach hybrydowych jest zaniechanie przeglądów – podkreśla Przemysław Widło.
Czy regeneracja baterii w samochodzie z napędem hybrydowym jest opłacalna? Większość kierowców jest przerażona kosztami wymiany baterii w samochodach elektrycznych. A jak to wygląda w aucie hybrydowym?
– Tak, jak najbardziej – odpowiada Przemysław Widło – Regeneracja jest opłacalna. Jeśli jest możliwość zregenerowania baterii, to warto to zrobić. W przypadku samochodów z napędem hybrydowym nie zawsze trzeba się też obawiać kosztów montażu nowej baterii.
Proszę powiedzieć – ile kosztuje regeneracja baterii w samochodzie hybrydowym?
– Jako przykład podam koszt regeneracji baterii w najsłynniejszym aucie hybrydowym, jakim jest Toyota Prius – odpowiada Przemysław Widło – Cena wynosi obecnie 700 zł netto plus 150 złotych netto za każdą zregenerowaną celę w baterii.
Czy każdą baterię da się zregenerować?
– Można spróbować zregenerować – wyjaśnia Przemysław Widło – Najpierw przeprowadzamy diagnostykę komputerową. Potem demontujemy baterię i sprawdzamy, ile cel należy wymienić i jakie prace należy przy takiej baterii wykonać. Jeśli regeneracja jest niemożliwa albo nieopłacalna, proponujemy montaż nowej baterii.
Ile kosztuje nowa bateria?
– Bateria ze średniej półki cenowej, z gwarancją do 100 tys. kilometrów, kosztuje 3200 zł netto – wyjaśnia Przemysław Widło – Oczywiście, trzeba pamiętać, że w różnych autach stosowane są baterie o różnej pojemności.
Ile czasu trwa regeneracja baterii do auta hybrydowego?
– Kompletna analiza stanu baterii, uzgodnienie z klientem zakresu naprawy i przeprowadzenie regeneracji trwa średnio do 3 roboczodni. Jeśli bateria jest spora, jak np. stosowane w Lexusach, które mają 40 ogniw, to wówczas czas regeneracji może przesunąć się do 4 roboczodni.
A jeśli klient zdecyduje się na montaż nowej baterii w samochodzie hybrydowym? Ile czasu trwa jej montaż?
– Zazwyczaj potrzebujemy na to jedną godzinę – wyjaśnia Przemysław Widło.
– W przypadku zaświecenia się na desce rozdzielczej komunikatu o awarii baterii, odradzamy długotrwałą jazdę z takim uszkodzeniem – przestrzega Przemysław Widło – Tak samo szkodliwe jest kasowanie błędu z pamięci sterownika bez dogłębnej analizy źródła problemu. Może to doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia baterii. A nawet do uszkodzenia innych elementów instalacji hybrydowej. Zalecamy oddanie auta do warsztatu.
Warto pamiętać, że regeneracja samej baterii to nie wszystko. Niezbędna jest aktualizacja oprogramowania. Poza tym auto może wymagać także napraw podzespołów towarzyszących, instalacji, systemu zarządzania energią itd. Nie wspominając o udrożnieniu czy naprawie układu chłodzenia baterii.
Regeneracja baterii – pomysł na usługę warsztatową?
Współpraca z firmą, regenerującą baterie w hybrydach może być dobrym pomysłem na biznes. Jeśli do warsztatu trafi auto z napędem hybrydowym, na przykład sprowadzone z zagranicy używane, to możemy samodzielnie wymienić w nim rozrząd, elementy zawieszenia, standardowy akumulator, drążki kierownicze czy też płyny i filtry, w tym koniecznie olej przekładniowy w skrzyni CVT. A następnie można je skierować do firmy, która zregeneruje w nim baterię. Dzięki temu klient otrzyma w pełni sprawne auto.
Sam koszt wymiany baterii na nową w aucie hybrydowym nie jest wyższy, niż wymiana dwumasowego koła zamachowego wraz ze sprzęgłem w dieslu. Nie wspominając o naprawie układu wtryskowego.
Niemniej jednak warto pamiętać, że w wielu autach proces naprawy baterii może być bardzo mocno utrudniony. Przykład? Niektóre auta niemieckie, w których bateria jest zaspawana „na stałe” w metalowej puszce.
Na koniec przypomnienie – jeśli chcemy w naszym warsztacie naprawiać auta z napędem hybrydowym (z wyjątkiem mild hybrid, gdzie napięcie dochodzi do 48V) to warsztat musi być do tego odpowiednio przygotowany. Potrzebne są szkolenia, uprawnienia do pracy z napięciem 1kV, odpowiedni podnośnik i oznaczone miejsce do pracy z autami hybrydowymi i elektrycznymi.
Komentarze