Firma BorgWarner opracowała pierwszy na świecie przeznaczony do dużej produkcji seryjnej moduł podwójnego sprzęgła do zautomatyzowanych skrzyń manualnych, który pomaga oszczędzać paliwo tak jak w przypadku skrzyni z pojedynczym sprzęgłem, ale jednocześnie daje jakość zmiany biegów, która może stawać w szranki z najlepszymi konwencjonalnymi skrzyniami automatycznymi.
W branży motoryzacyjnej cel stanowi niezmiennie poprawa wydajności układu napędowego.
Nowa propozycja firmy to nie tylko istotny wkład w obniżenie zużycia paliwa i szkodliwych emisji, ale również możliwość poprawy dynamiki pojazdu i wrażeń z jazdy. Ograniczenie strat energii w czasie ręcznej zmiany biegów to jedno z rozwiązań, które można uzyskać dzięki automatyzacji obsługi sprzęgła i zmiany biegów, czyli czynności, które normalnie należałyby do kierowcy. W zautomatyzowanej skrzyni manualnej czujniki przekazują stosowne informacje do elektronicznej jednostki sterującej (ECU), która wykorzystuje je przy obliczaniu optymalnych punktów zmiany biegów. Następnie elektromechaniczne lub hydrauliczne elementy wykonawcze układu wykonują czynności dotyczące sprzęgła i zmiany biegów ze śladowym zakłóceniem momentu obrotowego.
Działanie zautomatyzowanej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem
Pod względem układu wewnętrznego standardowa zautomatyzowana skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem przypomina dwie skrzynie manualne umieszczone we wspólnej
obudowie, z których każda potrzebuje własnego sprzęgła. Jedno sprzęgło obsługuje określony zestaw kół zębatych, czyli de facto biegów, za pośrednictwem litego wału wejściowego, natomiast drugie zajmuje się pozostałymi biegami, korzystając z drugiego, współśrodkowego, drążonego wału wejściowego. Dzięki zastosowaniu osobnych wałów wejściowych można zazębić dwa koła jednocześnie. Moc silnika jest sprzężona za pośrednictwem jednego sprzęgła z jedną częścią skrzyni biegów, natomiast układ wybiera wstępnie kolejny bieg w drugiej części skrzyni. Przy zmianie biegu jedno sprzęgło otwiera się, a drugie zamyka. Trwa to zaledwie kilka milisekund i umożliwia niezauważalną zmianę przełożenia pod obciążeniem, bez przerywania momentu obrotowego ani zakłócania trakcji.
Regulowane osiągi, lepsza oszczędność paliwa i wysoka jakość zmiany biegów.
Firma BorgWarner jako pierwsza na świecie opracowała przeznaczony do dużej produkcji seryjnej moduł podwójnego sprzęgła do zautomatyzowanych skrzyń manualnych, czyli układ sprzęgła DualTronic. Dziś produkuje niemal milion sztuk rocznie. Elektroniczne sterowanie sprzęgłami i zmianą biegów oznacza możliwość dostosowania charakterystyki rozruchu i zmiany biegów poprzez zarządzanie punktami i prędkością zmiany biegów, co z kolei umożliwia swobodny wybór stylu jazdy (od stonowanego do sportowego), dostosowanie jazdy do różnych warunków pogodowych/drogowych lub sytuacji szczególnych, np. holowania przyczepy. Skrzynia biegów wyposażona w układ DualTronic zapewnia oszczędność paliwa. Pod tym względem może konkurować nawet z automatycznymi skrzyniami biegów z pojedynczym sprzęgłem. Daje również niezrównaną jakość zmiany biegów, która odpowiada specyfice pracy najlepszych konwencjonalnych skrzyń automatycznych, ale to wszystko użytkownicy otrzymują w lżejszym i mniejszym „pakiecie”, który na dodatek jest konkurencyjny cenowo.
Charakterystyka konstrukcji
Tarcze sprzęgła DualTronic wykonuje się z wysokoenergetycznych, mokrych kompozytów ciernych. W porównaniu z układem suchego sprzęgła udało się poprawić trwałość i niezawodność elementów, a większa pochłanialność energii poślizgu umożliwia płynne i szybkie ruszanie z miejsca oraz znakomite osiągi podczas pokonywania wzniesień i pełzania. W ciągu całego okresu eksploatacji sprzęgło mokre zachowuje bardziej stabilne parametry tarcia i tłumienia w połączeniu z mniejszymi wahaniami temperatury roboczej. Zespół tego sprzęgła ma konstrukcję modułową: zmiana liczby i wielkości tarcz ciernych umożliwia optymalizację układu do krótkich wymiarów osiowych lub minimalnych wymiarów promieniowych zależnie od architektury danej platformy montażowej. Ponadto można go skonfigurować tak, aby obsługiwał moment obrotowy silnika o wartości nawet 1500 Nm lub prędkość wejściową ponad 9000 obr./min, co przekłada się na swobodną obsługę najszerszego zakresu zastosowań w pojazdach w tym segmencie. Układ można uruchamiać hydraulicznie (przepływ oleju) lub z wykorzystaniem współśrodkowego siłownika podległego z łożyskiem oporowym.
Zoptymalizowana wydajność i energiczna praca
Skrzynia biegów z układem DualTronic firmy BorgWarner łączy w sobie komfort i wygodę skrzyni automatycznej oraz lepszą dynamikę i czułość skrzyni manualnej, co umożliwia wyjątkowo szybką zmianę biegów bez zakłóceń podawania mocy i lepsze przyspieszenia. Technologia sprzęgła DualTronic zapewnia również lepszą wydajność układu napędowego na rzecz ograniczenia emisji CO2.
Komentarze