Znalezienie nowych rozwiązań pozwalających na uzyskanie opon opracowanych w bardziej zrównoważony sposób było celem firmy Nokian Tyres, która uruchomiła wyzwanie pod hasłem “FAST RACE, BIG CHANGE”. Było ono skierowane do przedsiębiorstw, studentów i naukowców.
Firma Nokian Tyres otrzymała prawie 50 zgłoszeń z 18 różnych krajów. Zespół ekspertów wybrał spośród nich czterech finalistów. Podczas imprezy finałowej, która odbyła się w Laponii w styczniu tego roku, jury ogłosiło zwycięstwo szwedzkiej firmy Reselo AB. Innowacyjna guma odnawialna firmy Reselo wykonana z resztek kory brzozowej przekonała sędziów swoją wszechstronnością i potencjałem na przyszłość.
Finałowa impreza w ramach wyzwania dotyczącego innowacji pod hasłem FAST RACE, BIG CHANGE odbyła się w legendarnym centrum testowym Nokian Tyres, czyli w Białym Piekle, znajdującym się w fińskiej Laponii. Zwycięską innowację poddano testom wraz z trzema pozostałymi finalistami w sesji prezentacji pomysłów z pędzącego pojazdu elektrycznego. Uczestników ograniczał czas, jaki zajmowało przejechanie nim jednego okrążenia po oblodzonym torze do testowania opon. Pokazy były transmitowane na żywo do panelu sędziowskiego, z którym finaliści spotkali się po swoich szybkich prezentacjach w samochodzie. Oprócz Reselo w finale znalazły się firmy Microwave solutions GmbH ze Szwajcarii, Universal Matter Inc. z Kanady oraz ekspert od modelowania symulacyjnego z Włoch.
Guma odnawialna z resztek kory brzozowej zwycięskim projektem w konkursie Nokiana
Po wnikliwej analizie ekspercki panel sędziów wyłonił jako zwycięzcę innowacyjne rozwiązanie Reselo. Guma odnawialna firmy Reselo wykorzystuje korę brzozową pochodzącą z pozostałości wygenerowanych przez światowy przemysł celulozowy i papierniczy oraz producentów sklejek. Według firmy Reselo w jednym młynie powstaje średnio 100 tys. ton resztek kory brzozowej rocznie, a przemysł leśny w samej Finlandii i Szwecji produkuje wystarczająco dużo surowca, aby mogło powstać 200 mln ton unikalnej gumy Reselo. Koncepcja biorafinerii, którą wykorzystuje firma Reselo, ma również na celu zminimalizowanie wpływu tego materiału na środowisko.
– Byliśmy naprawdę pod wrażeniem możliwości i wszechstronności tego materiału. Ważne było dla nas również to, że ten materiał był produkowany z bocznego strumienia innych branż. Firma i sam zespół są bardzo zaangażowani w swoją pracę. Chcemy być częścią ich historii sukcesu i wierzymy, że pomysł Reselo będzie jednym z kroków w kierunku naszego własnego celu, jakim jest wykorzystywanie w naszych oponach 50% surowców ze źródeł odnawialnych lub pochodzących z recyklingu do 2030 roku – mówi Teemu Soini, dyrektor innowacji i rozwoju w Nokian Tyres.
Jako zwycięzca projektu FAST RACE, BIG CHANGE firma Reselo otrzymała nagrodę pieniężną oraz możliwość nawiązania współpracy biznesowej lub rozwojowej z Nokian Tyres.
– Jestem mile zaskoczony i zadowolony, że wygraliśmy. Współpraca z Nokian Tyres będzie dla nas fantastyczną okazją.Jest to potwierdzenie dla naszej inwencji i samego materiału.Nasza wspólna podróż dopiero się zaczyna, ale pierwsze wyniki są obiecujące. Mamy nadzieję, że nasza odnawialna guma pewnego dnia będzie mogła stać się częścią opony Nokian Tyres – mówi Henrik Otendal, dyrektor generalny i jeden z założycieli Reselo.
Rozwiązania umożliwiające bardziej zrównoważoną jazdę
Nokian Tyres chce pokazać, że jest liderem zrównoważonego rozwoju w branży oponiarskiej. Firma ma ambitne cele w zakresie zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, jak również zwiększenia udziału surowców odnawialnych lub pochodzących z recyklingu, jednak bez kompromisów w zakresie utrzymania bezpieczeństwa.
– Ogłosiliśmy ten konkurs, ponieważ chcemy pozostać na czele branży opon produkowanych w sposób zrównoważony, a do tego potrzebujemy nowych innowacyjnych partnerów, którzy przyłączą się do naszych poszukiwań. Jesteśmy naprawdę zadowoleni z wyniku. Otrzymaliśmy wiele wysokiej jakości zgłoszeń i wybór czterech finalistów był już wymagającym zadaniem. Na szczęście podczas finałów korzystaliśmy z pomocy szanowanych i uznanych zewnętrznych członków jury, którzy wspierali nasze decyzje swoim cennym wkładem. Jesteśmy przekonani, że podjęliśmy właściwą decyzję, stawiając na Reselo, i jestem pewien, że w przyszłości zrobimy razem wspaniałe rzeczy – mówi Soini.
Członkami jury byli: Anke Blume , kierownik Katedry Technologii i Inżynierii Elastomerów z Universite Twente, Sven Thiele , starszy dyrektor badań i rozwoju, rozwój procesów i produktów z Synthos, oraz Christer Steinsson, dyrektor – Globalna obsługa klienta – Volvo Cars. Przedstawicielami Nokian Tyres w jury byli dyrektor innowacji i rozwoju Teemu Soini, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju i jakości Teppo Huovila, , starszy wiceprezes ds. komunikacji, relacji z inwestorami i marki Päivi Antola oraz starszy menedżer ds. rozwoju materiałów Anne Ojala.
Komentarze