Współcześnie 99% silników benzynowych produkowanych jest w technologii bezpośredniego wtrysku paliwa. Ostatnie lata to rozwój przede wszystkim bezpośredniego wtrysku benzyny.
Na początku wydawało się, że bezpośredni wtrysk benzyny ma same zalety. A są to:
- bardziej precyzyjne dawkowanie paliwa,
- mniejsze spalanie,
- większy stopień sprężania, a co za tym idzie większa moc i sprawność.
O wtrysku bezpośrednim mówimy wtedy, gdy dawka paliwa jest wtryskiwana przy pomocy wtryskiwacza prosto do komory spalania. Wtryskiwane paliwo znacznie obniża temperaturę w cylindrze, a zimna benzyna chłodzi denko tłoka i ścianki cylindra. Dzięki temu możliwe jest podniesienie stopnia sprężania bez efektu spalania stukowego. Oczywiście w tej beczce miodu jest i łyżka dziegciu. Aby odpowiednio wymieszać paliwo z powietrzem, należy benzynę wtrysnąć pod znacznie większym ciśnieniem. A to powoduje skomplikowanie konstrukcji układu wtrysku benzyny. Inna jest pompa i same wtryskiwacze.
W klasycznym układzie wtryskowym paliwo podawane jest pod ciśnieniem 3 bar, a w układzie z bezpośrednim trafia do cylindra pod ciśnieniem około 200 bar. Tu nie wystarczy już zwykła pompka elektryczna, w jej miejsce wprowadzona jest pompa mechaniczna napędzana od wału korbowego. To jednak nie wszystko, bo największym problemem jest nagar osadzający się w oleju i w układzie dolotowym. Przez większe sprężanie olej pracuje w wyższej temperaturze i ulega szybszemu zabrudzeniu. Dolot ulega szybkiemu zabrudzeniu przez to, że benzyna na bieżąco nie omywa kanałów dolotowych i zaworów. A sadza i nagar nadal trafia do dolotu przez zawór EGR, pierścienie tłokowe, turbosprężarkę i odmę.
Jak zatem żyć z bezpośrednim wtryskiem benzyny ?
1. Należy wymieniać olej co 10 000 km i przed każdą wymianą należy stosować Engine Flush.
2. Co 10 000 należy sprawdzić stan układu dolotowego i zaworów i ewentualnie je oczyścić Oczyszczaczem wtryskiwaczy nr 5111
3. Co 2 000 km należy stosować Injection reniger, ponieważ końcówki wtryskiwaczy znajdują się w bardzo agresywnym środowisku i ulegają koksowaniu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
kkkk454, 8 grudnia 2022, 8:30 1 -1
Wedlug danych katalogowych producentow wymiany chyba byly co ok 30 tys km :D Do tego mozna nawet w wikipedi przeczytac ze wtrysk bezposredni benzyny jest mniej eko niz zwykly. MIeszanka paliwa moze i ubozsza ale nie spala sie do konca tak jak powinna i emisja wielu gazow jest wieksza niz w dizlu.
Odpowiedz