Wymiana koła zamachowego ze sprzęgłem ciągnionym na przykładzie pojazdów grupy PSA

15 maja 2024, 23:59

Sprzęgło ciągnione jest dosyć rzadko spotykane w samochodach osobowych i dostawczych. Jego montaż jest zdecydowanie bardziej skomplikowany w porównaniu do wersji pchanej. Z tego powodu stanowi ono wyzwanie dla warsztatu. Aby uniknąć problemów mechanik musi zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych faktów podczas montażu nowego jak i oceny starego zestawu. Podstawową różnicą jest sposób działania. Łożysko oporowe jest trwale połączone ze sprężyną talerzową docisku i jego odciśnięcie w stronę skrzyni biegów powoduje rozłączenie układu.

Fot. 1 Widok i przekrój sprzęgła ciągnionego

DEMONTAŻ

Fot. 2 Wyprasowywanie trzpienia widełek
Fot. 3 Service Info LuK 0062 opisujące niezbędny przyrząd

Zanim zdejmiemy skrzynię biegów konieczne jest rozłączenie układu wysprzęglania. Zgodnie z technologią, obowiązkowe jest wyprasowanie trzpienia podtrzymującego widełki łożyska za pomocą specjalnego narzędzia.

Niestety dość często dla ułatwienia procesu odkręcany jest docisk poprzez rewizję. Z tego powodu nie znamy stanu technicznego połączenia sworzniowego w układzie wysprzęglania, a to powoduje problemy z montażem nowego sprzęgła lub jego eksploatacją. Schaeffler rekomenduje wymianę widełek i trzpienia z każdą wymianą zestawu sprzęgła.

Fot. 4 Zużyty układ wysprzęglania (po lewej), nowy po prawej

DIAGNOZA

Pozostawienie starych elementów powoduje problemy z zapięciem nowego łożyska oporowego w docisku, wyłamanie jednego z elementów nośnych łożyska (ucha), ze względu na nieliniowe prowadzenie widełek, które też ulegają zużyciu. Powstały w ten sposób luz w układzie wysprzęglania degraduje pierścień osadczy. Drgania w układzie powodują  ocieranie sprężyny talerzowej o wieszaki docisku, co zwiększa opory na pedale sprzęgła. Dalsza eksploatacja prowadzi do przyśpieszonej awarii w postaci rozpięcia się układu sprzęgła i kolejnego demontażu skrzyni biegów.

Fot. 5 Ocieranie sprężyny talerzowej o obudowę docisku
Fot. 6 Zużyty pierścień osadczy

MONTAŻ

Jeśli łożysko oporowe posiada plastikową tuleję prowadzącą musi ona znajdować się na pierścieniu (może zsunąć się podczas transportu). Zatrzaśniecie łożyska ze zsuniętą prowadnicą będzie niemożliwe. Nie wolno smarować pierścienia osadczego!

Fot. 7 Właściwa pozycja montażowa (po lewej). Błędna po prawej.

Po zamontowaniu skrzyni biegów zatrzaśniecie łożyska odbywa się poprzez wypchnięcie widełek w stronę przeciwną do pracy siłownika. Charakterystyczny trzask potwierdza właściwe osadzenie współpracujących elementów.

Fot. 8 Zatrzaśniecie łożyska w docisku odbywa się po montażu skrzyni biegów

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL

Artykuł sponsorowany Schaeffler

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!