Kto się nie rozwija, ten się cofa. Dlatego co pewien czas dzielimy się z Wami naszymi pomysłami na nowe usługi w warsztacie samochodowym. Dziś pomysł, który wymaga niewielkich nakładów finansowych, a równocześnie może cieszyć się sporym powodzeniem. To lakierowanie felg. Zarówno stalowych jak i aluminiowych. Co trzeba mieć w warsztacie, poza odrobiną umiejętności, aby móc lakierować felgi?
Felgi aluminiowe cieszą się dużą popularnością, jednak są drogie przez co duża część kierowców nie wymienia ich często. Równocześnie felgi się starzeją. Pojawiają się na nich ryski, tracą swój kolor i połysk. Lakierowanie felg pozwala przywrócić im blask.
To także dobra opcja dla aut “od Niemca”, jak popularnie nazywa się samochody używane, sprowadzane z krajów UE. Wiele z nich ma na wyposażeniu alufelgi, jednak wymagają one przynajmniej lakierowania. O ile, oczywiście, nie są popękane, co kwalifikuje je do oddania na złom.
Klienci, którzy kupili auto używane, oddają je do warsztatów w celu przeprowadzenia serwisu olejowego w silniku i w skrzyni, wymiany płynów, naprawy zawieszenia itd. Dlaczego nie zaproponować klientowi również odświeżenia felg?
Felgi stalowe także mają wpływ na wygląd auta. Warsztat może również oferować usługę lakierowania felg stalowych.
Co jest potrzebne, żeby móc lakierować felgi w warsztacie?
Potrzebne jest miejsce – czyste, wolne od pyłów i zanieczyszczeń. I z dobrą wentylacją. Jeśli warsztat ma swoją część wydzieloną do prac lakierniczych albo komorę lakierniczą, to problem jest rozwiązany. Tam, gdzie tego nie ma, można po prostu “markować”. Niewielką część warsztatu można oddzielić od reszty zasłonami, np. foliowymi, aby ochronić miejsce pracy przed pyłami i kurzem (nie zapominając równocześnie o wentylacji).
Potrzebny jest stojak i materiały do pracy. Jakie?
Szybkie lakierowanie felg w warsztacie samochodowym – materiały do pracy
Co jest potrzebne?
- Odtłuszczacz.
- Szpachla z pyłem aluminiowym. Do czego? Do uzupełniania większych rys i ubytków po zewnętrznej stronie felgi.
- Kilka rodzajów papieru ściernego, o różnej gradacji, do wygładzenia zaszpachlowanej powierzchni.
- Lakier podkładowy w sprayu.
- Lakiery kolorowe w sprayu, w najpopularniejszych odcieniach felg aluminiowych. Do tego czarny lakier do felg stalowych. Błyszczący, matowy albo półmat.
- Lakier bezbarwny.
- Można oczywiście, rozszerzyć ofertę o malowanie felg tak zwaną gumką, czyli gumą w sprayu. To obecnie bardzo modne. Nie mamy tu na myśli tylko i wyłącznie malowania felg w rzucające się w oczy kolory, co jest często praktykowane przez posiadaczy aut o sportowym designie. Farba – gumka w sprayu może służyć także do pomalowania felg stalowych.
Co ważne, nie trzeba robić w warsztacie zapasu farb w sprayu. Farby są dostępne w sklepach i w internecie. Można dobrać kolor, kiedy pojawi się klient. Albo można mieć w warsztacie tylko podstawowe kolory. Na rynku można znaleźć produkty szeregu firm, które można używać do takiego sposobu renowacji felg. Są to między innymi Novol i Forch (szpachle z pyłem aluminiowym), K2, Ecochemical, Motip, Boll, Troton (lakiery do felg). Są też firmy, które oferują lakiery dobierane wg kodu koloru i pakują je w opakowania typu spray.
Szybka renowacja felg – porada eksperta
– Rekomendacja do szybkiej naprawy – renowacji felg samochodowych obejmuje użycie podkładu epoksydowego SPRAY, który ze względu na swoje właściwości antykorozyjne, izolujące, przyczepność do różnych metali czy średnie wypełnienie pozwala na zabezpieczenie i wyrównanie powierzchni felgi. Na ten produkt nakłada się efekt dekoracyjny poprzez aplikację bazy metalicznej (SPRAY), pokrytej lakierem bezbarwnym (SPRAY), bądź lakieru akrylowego niemetalicznego (kolor uni) o bezpośrednim połysku lub matowym wyglądzie (SPRAY) – radzi Jacek Fesdorf, Technik firmy BOLL, produkującej między innymi lakiery do malowania felg.
Oczywiście, wcześniej należy felgę oczyścić z rdzy, zanieczyszczeń i odtłuścić ją. W przypadku bardzo głębokich rys (w feldze aluminiowej) należy zastosować szpachlę z pyłem aluminiowym. Należy także ochronić bok opony przed lakierami. Jak? Np. stosując szeroką taśmę malarską.
W przypadku stosowania gumy w sprayu, sprawa jest prostsza. Po przygotowaniu felgi (mycie, odtłuszczenie) nakłada się właściwy lakier. Po osiągnięciu odpowiedniego efektu, farba schnie. Nie nakłada się już lakieru bezbarwnego na wierzch. W razie problemów gumkę po prostu się usuwa.
Jak malować, żeby nie narobić problemów z felgami?
Nie można zapominać o tym, że niewłaściwie wykonane prace renowatorskie będą miały wpływ nie tylko na wygląd, ale i na komfort jazdy.
- Należy unikać lakierowania felg po stronie wewnętrznej. Dlaczego? Nierówne warstwy farby mogą powodować drgania tarczy hamulcowej.
- Zaleca się także, aby nie nakładać wielu warstw farby po stronie zewnętrznej. Nierównomierne rozłożenie farby na obręczy może spowodować, przy szybkiej jeździe, wibracje koła.
Czy taka usługa (szybka regeneracja felg) ma według Was szansę na powodzenie? A może już zajmujecie się regenerowaniem felg w swoich warsztatach?
Komentarze