Firma TRISCAN posiada w swojej ofercie ponad 320 referencji zaworów EGR. W związku z tym przygotowała pakiet informacji technicznych dla warsztatów, dotyczący tych podzespołów.
Technologia zaworów EGR
EGR to skrót oznaczający recyrkulację spalin. Zawory EGR są montowane w prawie każdym obecnie produkowanym silniku spalinowym. Zawór EGR ma na celu zmniejszenie emisji cząstek NOx z silnika. Zawory EGR działają poprzez recyrkulację około 10 procent emisji spalin do kolektora dolotowego. Gdy te gazy są ponownie wprowadzane do kolektora dolotowego, rozcieńczają wlotową mieszankę paliwowo-powietrzną, zmniejszając w ten sposób szczytowe temperatury spalania i z kolei obniżając ilość gazów NOx wytwarzanych przez silnik podczas pracy.
Istnieją dwa rodzaje zaworów EGR:
Wadliwy zawór EGR – objawy
Diagnozując stan zaworów EGR zawsze należy sprawdzić czy nie uległy uszkodzeniu wiązki przewodów EGR. Pozostałe najczęściej spotykane objawy usterki to:
- Włączona kontrolka silnika
- Zwiększone zużycie paliwa
- Niewydolność silnika
- Wolne obroty
- Częste gaśnięcie na biegu jałowym
- Zapach paliwa
- Nieudany test emisji
- Odgłos stukania silnika
Najczęstsze kody błędów EGR
Badanie komputerem diagnostycznym, najczęściej ujawnia następujące błędy związane z zaworem EGR:
- P0400: EGR usterka przepływu
- P0401: EGR niewystarczający przepływ
- P0402: EGR nadmierny przepływ
- P0403: EGR awaria obwodu
- P0404: EGR zakres/wydajność obwodu
- P0405: EGR niski obwód sensora A
- P0406: EGR wysoki obwód sensora A
- P0407: EGR niski obwód sensora B
- P0408: EGR wysoki obwód sensora B
- P1403: EGR niski elektrozawór
Tabelę z objaśnieniem błędów przedstawiamy poniżej:
Chłodnice zaworów EGR – co to takiego?
Chłodnice EGR poprawiają ogólne osiągi pojazdu poprzez chłodzenie spalin przed ich ponownym wprowadzeniem do kolektora dolotowego. W ten sposób obniża się temperaturę spalania, zapobiegając stukaniu zaworów i detonacji. Zmniejsza się również ilość wytwarzanych gazów NOx. Chłodzenie EGR jest zwykle ułatwione dzięki cyrkulacji płynu chłodzącego. Rozmiar i typ chłodnicy EGR w pojeździe zależy od wielkości silnika, a także obowiązującej normy emisji.
Objawy wadliwej chłodnicy EGR
Najczęściej spotykane oznaki usterki chłodnicy EGR to:
- Przegrzanie silnika
- Utrata płynu z układu chłodzenia
- Wyciek spalin
- Świecąca kontrolka silnika – kod błędu P0400-P0402 (ograniczony przepływ powietrza)
- Biały dym wydostający się z rury wydechowej
Nieszczelność chłodnicy EGR może spowodować uszkodzenie silnika, turbosprężarki i układu wydechowego. W przypadku nieszczelności konieczna jest natychmiastowa wymiana. Diagnoza nieszczelności chłodnicy EGR może być trudna, ponieważ rzadko występują oznaki zewnętrzne.
Jak sprawdzić stan chłodnicy EGR?
Czynności naprawcze w przypadku podejrzenia wadliwej pracy chłodnicy EGR:
- Dokonaj wizualnej kontroli chłodnicy EGR za pomocą endoskopu. Jeśli osady nagaru zawierają wilgoć, oznacza to wyciek.
- Wykonaj próbę ciśnieniową układu chłodzenia dla gorącego jak i zimnego silnika pod ciśnieniem 1,5 bar.
- Jeśli ciśnienie spadnie o więcej niż 0,2 bar po 10 minutach – wskazuje to na nieszczelność.
- Nawet jeśli nie ma śladów zewnętrznego wycieku możesz mieć nieszczelność w chłodnicy EGR.
Komentarze