W Niemczech nie cofają liczników? To nieprawda!

Co trzeci używany samochód w Niemczech może mieć cofnięty przebieg. Takie dane wynikają z raportu firmy ADAC, opartego na informacjach przekazanych przez niemiecką policję.

Częstym argumentem stosowanym w imporcie aut używanych z Niemiec jest teoria, że w Niemczech sprzedawcy nie cofają liczników, ponieważ jest to karalne. Po dwunastu latach od wprowadzenia kary za manipulowanie stanem licznika, niemiecki klub samochodowy ADAC zdecydował się sprawdzić, czy ustawa pomogła. Wyniki badania są alarmujące: co trzecie używane auto sprzedane w Niemczech ma sfałszowany przebieg.

ADAC opierając się na statystykach niemieckiej policji informuje, że cofnięty licznik ma co trzecie sprzedane auto. Zmiana liczby przejechanych kilometrów w nielegalny sposób zwiększa wartość pojazdu średnio o 3 000 EUR. Oznacza to, że w samych Niemczech taka sytuacja powoduje roczne straty w wysokości niemal 6 miliardów EUR. Najwięcej dopłacają nabywcy, którzy kupują używany samochód od prywatnej osoby. Jak podaje ADAC, cofnięcie licznika trwa zwykle kilka sekund. Mimo że jest ono ustawowo zakazane, oferowane jest przez wielu usługodawców, a ceny zaczynają się od ok. 50 EUR za auto. Celem takiej praktyki jest zwiększenie wartości używanego auta przed sprzedażą lub uniknięcie ryczałtu w leasingu. W Niemczech cofanie liczników jest zakazane od 2005 roku. Sprawcom grożą wysokie grzywny lub kara pozbawienia wolności do 1 roku. Ustawa jednak nie zniechęciła „mafii przewijaczy” do oszukiwania kierowców.

– Często słyszymy, że z obawy przed manipulacją stanem licznika na rynku krajowym, kierowcy chcą importować auto z Niemiec. Uważają, że skoro cofanie liczników jest tam karalne, to do niego nie dochodzi. Nasze doświadczenie mówi jednak coś zupełnie innego, a teraz potwierdził to również niemiecki ADAC. Większość aut z „przewiniętymi” licznikami z Niemiec eksportuje się w kierunku wschodnim i zgodnie z naszymi szacunkami wśród aut importowanych do Polski stanowią aż 90% – powiedział Dyrektor Operacyjny Grupy AAA AUTO, Petr Vaněček.

ADAC jest także przekonany, że najskuteczniejszym środkiem zapobiegającym przewijaniu liczników jest bariera techniczna, którą powinni stworzyć producenci aut. Według automobilklubu jednak niewystarczająco bronią się oni przed manipulacjami w licznikach, a niektórzy nie robią tego w ogóle. Wszelkie bazy danych ADAC uważa za nieskuteczne. Zawarte w nich informacje mogą zawodzić, ponieważ auto mogło mieć cofnięty licznik zanim zostało włączone do bazy danych. W przypadku „zagrożenia” wpisaniem stanu licznika do jakiejś krajowej bazy danych, np. podczas przeglądu technicznego, kierowcy będą świadomie manipulować jego stanem tuż przed kontrolą, tj. cofną go, żeby wpisany do bazy przebieg auta był niższy. Narzędzia do tego są bardzo proste i dostępne, np. aplikacja w telefonie, która przed każdą kontrolą może ostrzec, aby przywrócić stan licznika.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

autor / 13 kwietnia 2017, 09:00

Oczywiście że w Niemczech cofają liczniki i to od dawna, jednak głównie robią to autohausy prowadzone przez Turków których tam nie brakuje, ba nawet można spotkać polskie komisy a jak wiemy Polak potrafi…

4 0 odpowiedz

autor / 13 kwietnia 2017, 15:18

Nikt nie cofa licznika przed odwiedzeniem warsztatu wzgledem przegladu, poniewaz logicznie myslac nigdy nie osiagnie przebiegu aby przeglad byl konieczny:-)

0 -1 odpowiedz

autor / 13 kwietnia 2017, 22:45

Czy liczniki sa cofane, oczywiscie ale nie przez niemcow tylko przez turkow, arabow i naturalnie polakow. Ale calkiem szczerze, kto kupi dziesiecioletnie auto od turka z wyjechana kierownica i bez gum na gazie i chamulcu z przebiegem 50.000 km ten powinien sam do lekarza isc i dac sie nogi zbadac bo na glowe juz za puzno.

0 0 odpowiedz

autor / 19 kwietnia 2017, 18:11

@Anonim, na naukę ortografii na szczęście nigdy nie jest za późno.

2 0 odpowiedz