Oba silniki mają pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej. Oba to nowoczesne, turbodoładowane jednostki trzycylindrowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oba są montowane w popularnych kompaktach jeżdżących masowo po polskich drogach. A jednak jeden z nich generuje znacznie więcej wizyt serwisowych z powodu problemów z rozrządem niż drugi. Co je różni?
Czystość oleju jako kluczowa różnica
W silniku Ecoboost zjawisko przedostawania się paliwa do oleju jest
znacznie lepiej ograniczone niż w PureTechach. To nie oznacza, że nie istnieje – każdy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem doświadcza pewnego poziomu rozcieńczenia oleju paliwem, szczególnie na zimno. Ale tam, gdzie PureTech pozwala na kumulowanie się benzyny w oleju w stopniu wystarczającym do degradacji chemicznej paska, Ecoboost trzyma tę ilość na tyle niskim poziomie, że pasek pracuje w środowisku znacznie mniej agresywnym.
Efekt widać w statystykach serwisowych. W jednostkach Ecoboost poważniejsze problemy z napędem rozrządu pojawiają się zazwyczaj przy ekstremalnych przebiegach lub przy stosowaniu olejów niezgodnych ze specyfikacją producenta – czyli przy błędach serwisowych lub po prostu przy intensywnej eksploatacji daleko poza typowym interwałem. W PureTechach usterki rozrządu zdarza się diagnozować już po 40–60 tysiącach kilometrów przy standardowej eksploatacji miejskiej i prawidłowym serwisowaniu.
To jest fundamentalna różnica w bazowej trwałości układu – nie w szczęściu ani w jakości
konkretnego egzemplarza.
Co sprawia, że Ecoboost lepiej chroni olej?
Ford przez lata rozwijał silniki Ecoboost z dużym naciskiem na uszczelnienie pierścieni i
geometrię komory spalania w sposób minimalizujący przedostawanie się paliwa do przestrzeni pod tłokiem. Szczelność układu pierścień–gładź przy zimnym starcie, kształt
komory spalania zapewniający lepsze spalanie dawki wtryskowej nawet na zimno, dobór
parametrów wtrysku – wszystkie te elementy razem składają się na silnik, który produkuje
mniej paliwa przedostającego się do miski olejowej.
W PureTech kombinacja geometrii komory spalania i charakterystyki wtrysku bezpośredniego w pewnych warunkach eksploatacyjnych – szczególnie krótkie trasy, zimny start, niska temperatura pracy – skutkuje większą ilością paliwa spływającego do oleju. Dlatego właśnie w 2016–2017 roku PSA musiał zmienić skład mieszanki gumowej paska
w zestawach rozrządu dla PureTech. Nowy elastomer jest odporniejszy na działanie benzyny niż materiał stosowany pierwotnie – ale to rozwiązanie objawowe, nie eliminacja
przyczyny.
Zmiana składu gumy to przyznanie, że problem środowiska pracy paska istnieje i jest na tyle poważny, że wymaga dostosowania materiałowego. Ecoboost tej zmiany nie potrzebował.
Co to oznacza przy wyborze zestawu rozrządu?
Dla warsztatu serwisującego PureTech praktyczny wniosek jest ważny: przy zakupie
zestawu rozrządu do PureTech zawsze sprawdzaj, czy pochodzi z aktualnej, zrewidowanej generacji. Starsze zestawy z pierwotnym składem gumy mogą być jeszcze dostępne w magazynach dystrybutorów i mogą kosztować mniej – ale montaż takiego zestawu to skracanie żywotności napędu od pierwszego dnia pracy.
Producenci zestawów, tacy jak Continental, wyraźnie oznaczają zrewidowane zestawy. Numer referencji może być zmieniony lub dodany jest sufiks oznaczający rewizję. Warto to weryfikować przy zamówieniu.
Dla Ecoboost sytuacja jest prostsza: standardowy zestaw zgodny ze specyfikacją, właściwy olej wymieniony w terminie, bez ekstremalnego zaniedbania. To wystarczy.
Dwa silniki, jedna lekcja
Porównanie Ecoboost i PureTech to przykład, który pokazuje, że podobna koncepcja
techniczna (pasek w oleju, bezpośredni wtrysk, turbodoładowanie) nie oznacza identycznych wymagań serwisowych. Szczegóły wykonania – szczelność, geometria spalania, dobór materiałów – decydują o tym, jak agresywne jest środowisko pracy paska i jak szybko się degeneruje.
Mechanik, który to rozumie, nie podchodzi do obu silników z taką samą procedurą i takim samym interwałem. Dostosowuje zalecenia do rzeczywistości konkretnej jednostki i konkretnego sposobu eksploatacji pojazdu. To różnica między serwisem, który wykonuje czynności, a serwisem, który rozumie, co robi.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Witold, 23 marca 2026, 20:54 13 -25
Kto wam placi za opluwanie silnika 1.2 130km puretech? Nie znam nikogo komu pasek padl po 40000km. Poza tym pasek widac po odkreceniu korka wlewu paliwa, rozrzad kosztuszuje ok 350zl i mozna go wymienic w 3 godziny z czyszczeniem smoka, dajcie spokoj z tymi bredniami, zona pokononuje glownie odcinki 1-5km auto z 17r automat, pasek wymieniony przy 110000 za pare groszy, o czym wy piszecie?
Odpowiedz
Mmmm, 23 marca 2026, 21:12 25 -9
Tak. A kilka zmian w silniku Stellantisa od premiery to tak zrobili bo i się nudziło? I w końcu zastąpili go łańcuchem bo za każdym razem coś wychodziło nie tak. Proces zbiorowy przeciw Stellantis we Francji też pewnie wytoczyli kierowcy bo nie mieli co robić. Ciekawe, że kierowcy innych marek nie mają czasu na takie procesy.
Odpowiedz
Witold, 23 marca 2026, 22:21 17 -1
Bmw i audi troche tych pozwow zbiorowych tez mialo ( zerwany lancuch do wymiany ktorego trzeba motor wymontowac,palace sie auta,wtryski do benzyny po 2500zl /szt wytrzymujace 100k, obracajace sie panewki, pekajace waly, to sa probemy) w ecobostach pekajace glowice i bloki, w tce pekajace bloki i wycierajace sie tloki, w tsi rozrzad i wieczny problem z olejem,w toyotach, hondach kiach ,nissanach katalizator wytrzymujacy 100k, a tu rozrzad kosztuje 350zl oryginal, blokada 60zl , do tego potrzeba 4 klucze 4l oleju i na parkingu mozna to wymienic z czyszczeniem smoka w 4h.
Odpowiedz
Witold, 23 marca 2026, 22:24 9 -6
Problemem byl zbyt dlugi pierwotny i terwal wymiany paska i nie interesowanie sie tym przez wlascicieli, o
Odpowiedz
serwisik, 24 marca 2026, 8:43 16 -3
Nie. Problemem jest ilość paliwa w oleju. Ustawiona wymiana oleju co 30 tys. km powoduje, że możesz mieć 2-3 litry paliwa w misce. Paliwo łuszczy pasek. I po 30-40 tys. km już zaczynają się problemy. Temat stary, znany, oklepany. Nie wiem z czym chcesz walczyć i toczyć dyskurs
Odpowiedz
Nick, 24 marca 2026, 11:41 2 -2
Tam wchodzi niecałe 4l oleju.
Odpowiedz
Witold, 24 marca 2026, 20:58 2 0
Najwiecej do powiedzenia zlego na temat maja zawsze Ci ,ktorzy nigdy danego auta nie posiadali, 3l bezyny w misce to bedzie jak pomylisz wlew paliwa z wlewem oleju,
Odpowiedz
Lukasz, 23 marca 2026, 22:35 6 -3
A kto nie wprowadza zmian w swoich silnikach?inni tez maja problemy i to wieksze, tych motorow jest bardzo duzo ( ople, psa, stelantis ) w takiej sytuacji duzo latwiej uzbierac grupe na pozew.
Odpowiedz
JaJan, 24 marca 2026, 3:03 7 -5
To ja się zgłaszam z silnikiem citroena 1.2 PureGównoTech! Wymiana rozrządu po pierwszych 40 tyś. Remont silnika po kolejnych 20 tys. Wymiany oleju za każdym razem po 10 tyś. Trwałość Creative że skórki cytryny.
Odpowiedz
Michal, 24 marca 2026, 21:16 4 0
A komu mam zglosic ,ze katalizator zatarl silnik 1.6 w tucsonie u mojego tescia przy 22000km rok po gwarancji?
Odpowiedz
Kszak, 24 marca 2026, 14:49 5 0
A ile ma Pan żon? Bo tak przy 50 to można coś powiedzieć. Jakoś wolę posłuchać opinii innych flotowców na szkoleniu stacjonarnym.
Odpowiedz
Witold, 24 marca 2026, 21:10 3 0
Akurat we flocie to nikt o auto nie dba, serwisy tylko tak jak mowi specyfikacja i juz chyba kazdy wie czym to sie konczy. Ja napisalem ,ze tak opluwany rozrzad mozna wymienic za pare groszy i nie mozna sie tego bac
Odpowiedz
Anonim, 24 marca 2026, 15:02 1 0
41000 tysięcy i 6 lat
Odpowiedz
Anonim, 24 marca 2026, 19:35 0 0
Jaki zestaw rozrządu polecasz, jakiej marki oraz pasek?
Odpowiedz
Witold, 24 marca 2026, 21:21 0 0
Oryginal jest produkowany przez Dayco
Odpowiedz
Blues, 24 marca 2026, 22:07 5 -1
No to już znasz.
U mnie po niecałych 50k awaryjnie przy serwisie w ASO damy grzecznie wymieniali pasek.
A przed tym serwisem robił dziwne numery typu: zgłaszanie braku oleju(a był), dziwne reakcje przy startowaniu
PureTech to nie jest dobry silnik po prostu i dziwi mnie że tak mocno się przy nim upierają
Odpowiedz
Szokman, 25 marca 2026, 9:25 2 -1
Ja widziałem pasek przy przebiegu 50 tys km z silnika pure tech 1.2 . Pasek był w strzępach. Pojazd to peugeot 3008. Te silniki to szajs i nic tego już nie zmieni.
Odpowiedz
Patryk, 6 kwietnia 2026, 7:47 1 0
Jeszcze raz powtarzam oryginalny rozrzad kosztuje 330zl na alle.. blokada 60zl, do tego 3.5l oleju ,3 swiece za 100zl, 4 klucze i 4 godziny pracy z czyszczeniem smoka, caly olej przechodzi przez filter wiec jak ma zatkac cokolwiek? Poza tym silnik jest bardzo twaly, dynamiczny i oszczedny, pasek widac po odkreceniu korka wlewu oleju, jest tez bagnet, Ci redaktorzy nie maja zadnego pojecia i bzdury wypisuja za pieniadze chinczykow.
Koszt tego rozrzadu nawet raz na 60000( widzisz go jak odkrecisz korek wlewu oleju) jest zaden w porownaniu do problemow z walami, panewkami, glowicami, blokami, poborem oleju, wtrysksmi,egr, dfami, adble, katalizatorami, rozadami od strony skrzyni biegow, bateriami , wyciekami, korozja,i itp. Ja mam ten motor od kilu lat (2017 1.2 130km - obecnie 277000km ) w 3008 i koszty jakie ponosze sa zadne ( w porownaniu do poprzednich niemieckich i koreanskich wozow.
Odpowiedz
chucknoris, 9 kwietnia 2026, 20:59 0 0
Można go wymienić w 3 godziny i to pewnie jeszcze na parkingu pod blokiem
Odpowiedz
Wacek, 9 maja 2026, 10:13 0 0
Gdzie mozna kupic np 3008 z takim uszkodzonym silnikiem? .Od roku przegladam ogloszenia i nic . Jak to mozliwe ze taki zly silnik i nie ma aut z uszkodzonym motorem do kupienia? Za to bmw ,audi skoda zaden problem jest duzo oglaszen z motorem do wymiany . Panie redakrorze prosze to wyjasnic
Odpowiedz
Kiciu, 24 marca 2026, 4:27 4 -13
Zawsze mówiłem, że Francuzi powinni skupić się na produkcji żabich udek , wina i domów publicznych. Od motoryzacji WARA.
Odpowiedz
Lolo, 24 marca 2026, 8:03 11 -4
W latach 90' Francuzi swoimi popularnymi silnikami zjadali Niemców na śniadanie. Praktycznie wszystkie benzyny od 1.2 do 3.0 były bezawaryjne i nie miały problemów olejowych jak praktycznie wszystkie Vaga...
Odpowiedz
Paweł, 24 marca 2026, 6:33 3 -2
Mam Forda Transit Courier Ecobost 1.0 100km 2019r,155tyś i auto naprawdę ok. Wymieniony profilaktycznie rozrząd też był ok ale z paskiem jest wiele sygnałów że też polepszono jego materiał.
Odpowiedz
Jogi, 24 marca 2026, 15:00 1 -1
A na zdjęciu Focus MK4, w którym rozrząd w przypadku 1.0 Ecoobost, jest napędzany łańcuchem. Proszę nie wprowadzać czytelników w błąd.
Odpowiedz
Daniel, 24 marca 2026, 17:14 1 0
Ale napęd pompy oleju realizowany jest poprzez parciany pasek elastyczny pracujący w kompie li olejowej ,finezja myśli technicznej łańcuch i pasek
Odpowiedz
Witold, 24 marca 2026, 21:03 1 -1
Pompa oleju napedzana jest lancuchem, w 2.0tdi i 1.6tdi napedzana jest jest parcianym paskiem
Odpowiedz
Antek321, 24 marca 2026, 20:40 0 0
Szkoda że autor nie napisał nic o silnikach 1,5 ecoboost. I dlaczego Ford się z nich rakiem wycofał.
Odpowiedz
Anonim, 24 marca 2026, 21:07 2 -2
Japonia Korea to jest porządna motoryzacja tam nie ma paska w oleju ten kto to wymyślił musiał coś grubego brać
Odpowiedz
jordik, 25 marca 2026, 12:31 2 0
W Astrach K od 2019 do 2022. Był montowany 1.2 od GM i tych problemów nie ma. Nie przewidują wymiany wcześniej niż 150 000mil (240000km). Zalecają wymianę oleju co 15000km. Tak piszą na amerykańskich forach gdzie ten silnik dalej jest montowany w Chevroletach.
Odpowiedz