Procedura wymiany oleju w automacie Aisin w Volvo XC60

9 czerwca 2021, 10:53

Niniejsza procedura opisuje sposób wymiany oleju dla automatycznej skrzyni biegów Aisin TG-81SC stosowanej w samochodzie Volvo XC60 (D4, T5, T6) z rocznika modelowego od 2013. W skrzyni znajduje się ok. 7.5 litra oleju. Do wymiany powinny wystarczyć 4 litry oleju RAVENOL ATF T-WS Lifetime.

UWAGA! Skrzynia może być wyposażona w termostat oleju ATF. W takim wypadku kontrolując poziom oleju należy najpierw rozgrzać skrzynię do temperatury 80°C, następnie zaczekać aż temperatura spadnie do 50°C i skontrolować poziom oleju.

Skrzynia posiada korek do uzupełniania oleju zabudowany od góry (rys. 1). Napełnienie skrzyni w ten sposób wymaga jednak demontażu niektórych elementów komory silnika. Znacznie szybszym sposobem jest uzupełnienie oleju przez otwór kontroli poziomu (od dołu).

Przed przystąpieniem do wymiany oleju należy przeanalizować całą procedurę wymiany, która przebiega następująco:

Procedura wymiany oleju w skrzyni TG-81SC

  1. Zlokalizować podwójny otwór kontrolno-spustowy służący do spuszczania oleju i kontrolowania jego poziomu (rys. 2).
  2. Wykręcić korek kontrolny (rys. 3), a następnie korek spustowy (rys.4). Ze skrzyni biegów powinno wylać się ok. 3-4 litrów starego oleju.
  3. Ze względu na zabudowanie filtra wewnątrz skrzyni biegów, nie wymienia się go podczas wymiany oleju.
  4. Wkręcić korek spustowy siłą 35 Nm (rys. 4).
  5. Przez otwór w korku spustowym, napełniać skrzynię biegów olejem RAVENOL ATF T-WS Lifetime, aż nadmiar oleju zacznie wylewać się z otworu kontrolnego (ok. 3-4 litrów). Wtedy zakręcić korek kontrolny (rys. 3).
  6. Uruchomić silnik, wybrać kolejno wszystkie położenia skrzyni biegów „P”, „R”, „N”, „D”, zatrzymując się w każdym na kilka sekund. Wykonać czynność dwukrotnie.
  7. Odkręcić korek kontrolny (rys. 3). Przez otwór w korku spustowym, uzupełniać skrzynię biegów olejem, aż nadmiar zacznie wylewać się z otworu kontrolnego. Wtedy zakręcić korek kontrolny i wyłączyć silnik.
  8. Podłączyć urządzenie diagnostyczne do pojazdu, połączyć się ze sterownikiem skrzyni biegów i w parametrach rzeczywistych obserwować temperaturę oleju ATF.
  9. Uruchomić silnik, wybrać kolejno wszystkie położenia skrzyni biegów „P”, „R”, „N”, „D”, zatrzymując się w każdym na kilka sekund. Wykonać czynność dwukrotnie.
  10. Po rozgrzaniu oleju ATF w skrzyni do 50°C pozostawić silnik na biegu jałowym, dźwignię zmiany biegów ustawić w położeniu „P”.
  11. Przy włączonym silniku, dźwigni zmiany biegów w położeniu „P” i przy oleju rozgrzanym do temperatury 50°C odkręcić korek kontrolny (rys. 3).
  12. Nadmiar oleju ATF powinien się wylać. Jeżeli przez otwór kontrolny (rys. 3) nie wylewa się olej, należy uzupełnić jego poziom i wrócić do punktu nr 7.
  13. Wymienić oring i ponownie wkręcić korek poziomu oleju (7 Nm).
  14. Po zakończeniu wymiany oleju ATF należy przy pomocy urządzenia diagnostycznego skasować w sterowniku automatycznej skrzyni biegów inspekcję olejową.
Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Adam, 23 kwietnia 2022, 16:15 6 -4

to jest tylko częściowa wymiana oleju, bo aby wymienić wszystko czyli ponad 7 litrów, trzeba się podpiąć pod specjalne urządzenie np w ASO (koszt operacji 1,5 -2 tys zł)

Odpowiedz

Jankdhdo75777, 15 maja 2023, 21:41 4 -3

To wlej sobie te 3 pojeździć z tydzień i powtórz. Będziesz miał to samo za 1/3 ceny.

Odpowiedz

Arrurro, 21 czerwca 2023, 21:28 2 0

To nigdy nie będzie to samo dynamiczna wymiana czyści całe zanieczyszczenia koszę itp statyczna robi 50 procent całej pracy nawet jak zrobić 3 takie wymiany.

Odpowiedz

Dudi, 14 lutego 2024, 8:51 1 -1

Wlej sobie soku do szklanki, wypij 1/3 i uzupełnij wodą zrób tak dwa razy i zobacz czy w szklance jest czysta woda czy nadal z sokiem. Aby zrobić to tak jak w dynamicznej z użyjesz ok 20 litrów oleju a możliwe więcej

Odpowiedz

Anonim, 6 kwietnia 2023, 23:33 2 -3

ty sie wogóle nie znasz na wymianie oleju

Odpowiedz

Anonim, 13 czerwca 2023, 7:05 1 0

Procedura jest źle opisana

Odpowiedz

Piotr, 5 lipca 2023, 19:04 3 -1

To może opisz lepiej

Odpowiedz

Rici, 12 listopada 2023, 19:28 0 -4

Aisin nie zaleca wymiany dynamicznej oleju w skrzyni.

Odpowiedz

Rudy, 14 lutego 2024, 8:47 0 0

Nie zalecała przy przedbiegach do 200 k a później zaleca wymianę skrzyni biegów. Czysty zysk dla producenta

Odpowiedz

Rici, 10 marca 2024, 15:55 5 0

Czego nie zrozumiałeś ? Aisin nie zaleca dynamicznej wymiany oleju, ponieważ filtr jest niewymienny i papierowy. Dynamiczna wymiana doprowadzi do jego uszkodzenia (przy którymś z kolei razie). Czy teraz już rozumiesz ?

Odpowiedz

mrmu, 11 stycznia 2024, 15:48 2 -1

W tej skrzyni jest niewymienialny filtr oleju. Aisin nie zaleca wymiany więc taka procedura nie jest robiona przez volvo w autoryzowanym serwisie. Przy większych przebiegach nie zaleca sie wymiany dynamicznej, bo filtr się zatka i skrzynie trzeba wyjmować. Lepiej dwa razy stayczna w interwale np. 5tys km.

Odpowiedz

Dudi, 14 lutego 2024, 8:46 0 -1

W jaki sposób ma się zatkać filtr w momencie dolewanie nowego oleju czegoś nie rozumie przecież dynamiczna wymiana nie powoduje większego ciśnienia niż jest w skrzyni przy wyprzedzaniu. Cały syf jest absorbowany przez olej

Odpowiedz

Niki, 15 lutego 2024, 20:07 3 -1

Aisin nie zaleca dynamicznej wymiany oleju, ponieważ filtr jest papierowy i niewymienny. W innych skrzyniach podczas wymiany oleju, zakłada się też nowy filtr.
Już teraz rozumiesz ?

Odpowiedz

smclio, 27 marca 2024, 14:41 0 0

"Przez otwór w korku spustowym, napełniać skrzynię biegów olejem" Napełniać przez otwór spustowy? Przecież jest otwór do wlewania oleju w górnej części skrzyni (rys. 1).

Odpowiedz