Typowe uszkodzenia alternatorów

16 marca 2021, 12:42

Poniżej opisane zostały najczęstsze awarie alternatorów w pojazdach silnikowych.

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego i służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. Prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana poprzez wirujące pole magnetyczne wirnika. Alternator to źródło prądu w pojazdach mechanicznych – ładuje akumulator. Pierwsza prądnica została skonstruowana w 1891 r. i opatentował ją Nikola Tesla.

Alternator składa się m.in. z: koła pasowego, obudowy przedniej, łożyska przedniego oraz jego blokady, wirnika, łożyska tylnego, uzwojenia, obudowy tylnej, prostownika, regulatora napięcia, osłony alternatora.

Schemat budowy alternatora. Źródło AS-PL.

Zwarcie stojana

W trakcie pracy to właśnie w stojanie przetwarzany jest prąd. Jedną z przyczyn zwarcia może być przekroczenie wartości prądu płynącego przez uzwojenie. Ponadto może dojść do zwarcia celi akumulatora, przeciążenia w instalacji pojazdu lub rzadziej przetarcia mechanicznego izolacji uzwojenia stojana. W stojanie prąd jest wytwarzany przez wirnik – jego praca tworzy pole magnetyczne, a on sam napędzany jest przez wał korbowy. Usterka tej części związana jest ze zużyciem pierścieni ślizgowych/szczotek węglowych przekazujących prąd z regulatora (elementy odpowiedzialne za przepływ
prądu). Przyczyny tej usterki to najczęściej zużycie materiału w trakcie eksploatacji.

Uszkodzenie bądź spalenie regulatora napięcia

Moduł elektroniczny to element złożony, sterownik mikroprocesorowy z końcowym elementem PWM (ang. Pulse Width Modulation), więc możliwości uszkodzeń jest wiele. Jedną z najczęstszych przyczyn jest przekroczenie prądowej wartości granicznej tranzystora PWM lub mechaniczne uszkodzenie modułu (brak połączeń lutowanych, zgrzewanych) oraz zużyte szczotki przekazujące prąd do wirnika.

Niesprawne łożyska alternatora

Awaria może być rozpoznana przez głośną pracę i wzrost hałasu wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Przyczyn może być wiele – od czysto eksploatacyjnego zużycia części, po słabą jakość materiału, na zanieczyszczeniach zewnętrznych kończąc. Nieprzyjemny hałas może generować także zużyte koło pasowe, które będzie także niszczyć pasek klinowy. Pasek w efekcie długotrwałego użytkowania może się zerwać i narazić użytkownika samochodu na wysokie koszty.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

szc., 18 marca 2021, 8:57 1 -1

a co ze sprzęgiełkiem. często się blokuje doprowadzając do niszczenia paska przez duże obciążenia przy hamowaniu rozpędzonego wirnika

Odpowiedz