Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB cz. 1

25 lipca 2012, 8:43

Dwulitrowy silnik Common Rail o kodzie CBDB stosowany między innymi takich pojazdach jak: VW Golf V, VW Golf VI, VW Jetta, VW Scirocco, od momentu wprowadzenia stał się jednym z najpopularniejszych diesli w grupie VAG. Jego popularność, a co najważniejsze, wynikające z niej duże przebiegi wymuszają okresową wymianę komponentów rozrządu.

W niniejszym artykule eksperci z ContiTech PTG postarają się przeprowadzić Państwa przez prawidłowy demontaż i montaż  wszystkich komponentów układu rozrządu, by usługa wymiany całego układu w silniku CBDB nie pociągała za sobą kosztownych reklamacji, oraz odbywała się tylko w przewidzianych terminach.

Ważne: Prawidłowa wymiana rozrządu powinna obejmować wszystkie komponenty współpracujące z paskiem rozrządu tj. rolki napinające, rolki prowadzące, pompę wody oraz wszystkie pozostałe elementy przewidziane przez producenta pojazdu (śruby, nakrętki, uszczelniacze).

Czas pracy niezbędny do wykonania wymiany dla wszystkich silników wynosi 2,20 godziny.

Do wymiany konieczne są następujące narzędzia:

  • Trzpień blokujący wałka rozrządu (OE 3359)
  • Trzpień blokujący koła pompy wysokiego ciśnienia  (OE 3359)
  • Narzędzie blokujące (OE T 10172, OE T 10172/4)
  • Narzędzie blokujące wał korbowy (OE T 10050)
  • Klucz nasadowy (OE T 10264)
  • Kołek wytyczający (OE T 10265)
     

Wskazówki bezpieczeństwa:

  • Silnik należy obracać tylko za koło osadzone na wale korbowym w kierunku obrotów. Koło osadzone na wale korbowym i koło na wałku rozrządu nie mogą być obracane po zdjęciu paska zębatego.
  • Unieruchomienia wałka rozrządu nie można używać jako oporu podczas odkręcania i dokręcania koła wałka rozrządu.
  • Podczas obracania wałka rozrządu wał korbowy nie może znajdować się w górnym martwym punkcie.
  • Zwrócić szczególną uwagę by pasek nie został zanieczyszczony olejem lub płynem chłodniczym.
  • Prace w układzie rozrządu należy wykonywać tylko przy zimnym silniku.
  • Zanotować kod radia. Odłączyć zacisk ujemny akumulatora.


Momenty dokręcania:

Uwaga:  Śruby i nakrętki powinny być wymienione na nowe, nawet w przypadku gdy producent tego nie sugeruje.

  • Śruby na wałku rozrządu (śruba centralna: 100 Nm., pozostałe: 20 Nm. + 90°)
  • Śruby na kole pompy wysokociśnieniowej (20 Nm. + 90°)
  • Nakrętka rolki napinającej (20 Nm. + 45°)
  • Środkowa osłona paska zębatego (10 Nm.)
  • Osłona paska zębatego dół (10 Nm.)
  • Śruba amortyzatora drgań (10 Nm. + 90°)
  • Rolka prowadząca (50 Nm. + 90°) .
     

Demontaż:

  • Zdjąć pokrywę silnika.
  • Wymontować filtr paliwa.
  • Wyciągnąć wtyczkę czujnika temperatury cieczy chłodzącej.
  • Otworzyć klamrę mocującą i wymontować górną osłonę paska zębatego.
  • Wymontować pokrywę obudowy koła z przodu z prawej strony.
  • Wymontować pasek wielorowkowy.
  • Wymontować amortyzator drgań.
  • Zdjąć dolną osłonę paska zębatego.
  • Zdjąć środkową osłonę paska zębatego.
  • Wymontować przewód cieczy chłodzącej.
  • Ustawić silnik w GMP na 1 cylindrze. Zwrócić uwagę na znaczek (Rys. 1, Nr 1 i Rys. 2, Nr 2 oraz 3). Segment zębaty na kole pasowym zębatym wałka rozrządu winien znajdować się u góry (Rys. 1, Nr 1).
  • Założyć narzędzie blokujące wału korbowego (OE T 10050) (Rys. 2, Nr 1).
  • Znaczki wału korbowego i narzędzia blokującego wału korbowego (OE T 10050) powinny znajdować się w jednej linii (Rys. 2, Nr 2 i 3).
  • Narzędzie blokujące wału korbowego (OE T 10050) blokada powinna być włożona do oporu.
  • Założyć kołki blokujące na koło pompy wysokiego ciśnienia i na wałek rozrządu (Rys. 3, Nr 1 i Rys. 4, Nr 1).
  • Poluzować śruby na kole pompy wysokiego ciśnienia (Rys. 3, Nr  2).
  • Poluzować śruby na kole wałka rozrządu (Rys. 4, Nr 2).
  • Użyć narzędzie blokujące (OE T 10172, OE T 10172/4).
  • Poluzować nakrętkę rolki napinającej (Rys. 5, Nr 1 i Rys. 6, Nr 1).
     

Kliknij tutaj, by przeczytać ciąg dalszy artykułu.

Opublikowane przez: Redakcja
Przygotowano na podstawie materiałów ContiTech

Dowiedz się więcej

Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB – cz. 2
Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB – cz. 2

Publikujemy drugą część artykułu poświęconego prawidłowemu demontażowi i montażowi wszystkich komponentów układu rozrządu w dwulitrowym silniku Common Rail o kodzie CBDB grupy VAG. Kliknij tutaj, aby przejść do pierwszej części artykułu. Demontaż – ciąg dalszy: Przekręcić mimośród rolki napinającej (Rys. 5, Nr 3 i Rys. 6, Nr 2) kluczem imbusowym w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, dopóki nie […]

Zmiana napinacza
Zmiana napinacza

    Silniki VAG 1.9 TDI (rok modelowy od 1996 do 2006) VAG zastąpił napinacz paska rozrządu nową konstrukcją. W VKM 11130 napinacz może nie wyglądać dokładnie tak samo jak ten, który zdemontowany zostanie z silnika samochodu z danego roku modelowego. Istnieją fizyczne różnice pomiędzy tymi dwoma napinaczami, podobnie jak i między paskami. Dlatego też […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 26 lipca 2012, 7:47 5 0

witam a jeśli pasek pękł to jaka jest procedura ustawiania wału głównego do wałków rozrządu i co trzeba zrobić - sprawdzić by ten silnik chodził bez awarii

Odpowiedz

Anonim, 19 sierpnia 2012, 21:54 6 0

POMOCY!!!
AUTORZE ARTYKUŁU:
JAK ZANLEŹĆ GÓRNY MARTWY PUNKT WAŁU KORBOWEGO????
PEWNIE WIELU MECHANIKÓW CHĘTNIE SIĘ DOWIE, JAK?????????

Odpowiedz

Anonim, 12 marca 2018, 21:14 16 -4

tu masz wszystko

Odpowiedz

Anonim, 8 lipca 2014, 11:48 4 -1

Czy w vw tiguanie aby wymienić rozrząd trzeba wyciągać silnik ?

Odpowiedz