Przyczyny awarii turbosprężarek: zabrudzenia olejowe

25 sierpnia 2020, 9:53

Turbosprężarki produkowane są w bardzo wysokich tolerancjach do 4 mikronów i obracają się z prędkością do 360 000 tyś/obr na minutę. Jeżeli olej zostanie zabrudzony może mieć to poważne konsekwencje.

Przyczyny awarii turbosprężarek stanowią stały temat dyskusji między klientami i działem technicznym firmy Melett. Aby pomóc pracownikom warsztatów samochodowych w identyfikacji przyczyn awarii w okresie gwarancyjnym oraz oferować doradztwo w zakresie sposobów uniknięcia przyszłych awarii, firma Melett stworzyła serię specjalnych przewodników.

Olej jest bardzo często pomijany jako kluczowy element, jednak czysty, przefiltrowany olej silnikowy to konieczność dla każdej turbosprężarki. Zanieczyszczenia powodują szybkie zużycie różnych elementów i ostatecznie doprowadzają do poważnej awarii.

Oznaki zanieczyszczenia oleju

  • Rysy na częściach oporowych;
  • Rysy na bieżniach łożysk ślizgowych;
  • Rysy na czopach łożyskowych wałka;
  • Zapach paliwa w oleju.

Ponadto, jeśli poziom oleju jest zbyt niski, lub gdy użyto olej niewłaściwego typu, turbosprężarka może ulec przedwczesnej awarii. Jeżeli pierwotna przyczyna awarii nie jest znana, prawdopodobnie dojdzie do uszkodzenia tego samego rodzaju w nowo naprawionym urządzeniu. Katastrofalne uszkodzenie łożysk ślizgowych może nastąpić nawet w ciągu kilku sekund od rozruchu turbosprężarki.

Co powoduje zabrudzenie oleju?

  • Duża ilość nagaru w silniku może szybko zanieczyścić nowy olej;
  • Do zanieczyszczenia oleju może dojść podczas serwisowania (przez przypadek);
  • Gdy używany filtr oleju jest zatkany/uszkodzony lub niskiej jakości;
  • Może dojść do znacznej degradacji oleju z powodu zbyt wysokich temperatur bądź zbyt długich okresów bez serwisowania;
  • Zużycie mechaniczne silnika również prowadzi do zanieczyszczeń oleju;
  • Może też dojść do zmieszania się oleju z paliwem bądź wodą

Jak zapobiegać awariom:

  • Używanie nowego oleju i filtrów przyczynia się do zmniejszenia ryzyka.
  • Przy montażu naprawionej turbosprężarki doradzamy stosowanie filtrów zalecanych przez producenta silnika;
  • Wymieniany olej musi być odpowiedniej klasy dla danego silnika;
  • Wymiana lub czyszczenie rur doprowadzających olej wraz z mikrofiltrami pomaga zapobiec gromadzeniu się nagaru bądź osadu blokującego dopływ oleju do łożysk.

Aby uzyskać więcej informacji w tym lub innym temacie skontaktuj się z
działem Wsparcia Technicznego Melett na mel_polska@wabtec.com

Na podstawie materiałów Melett

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jesteśmy, 26 sierpnia 2020, 17:46 1 0

Pytam się dlaczego oryginalne z fabrycznego montażu turbo wytrzymuje około 200tkm ,a egzemplarz po regeneracji nierzadko jak wiecie kilkaset kilometrów zwłaszcza gotowe wkłady.Zwalacie winę na mechanika lub niesprawny silnik.To dlaczego ściągane przy okazji jakiejś naprawy oryginalne turbiny nie padają???Odpowiedź zapewne wszyscy znają

Odpowiedz

czajanis, 27 sierpnia 2020, 9:50 3 0

Oczywiście
PRC
:)

Odpowiedz

Sels, 5 września 2020, 8:37 1 0

Kolego bo wszyscy chcą tanio i jeszcze tanio zamontować.

Odpowiedz

aaaaaa, 7 października 2020, 15:51 0 0

skrót od tysiąca to tys a nie tyś!!!

Odpowiedz