Ciężkie warunki wymagają skomplikowanych rozwiązań

19 maja 2020, 9:44

Place budowy, obszary uprawne, jazda poza utartymi szlakami – każda z tych sytuacji jest wymagająca dla pojazdów, które się w niej znajdują.

Dla ochrony delikatnych mechanizmów, takich jak koła zębate w piaście czy łożyska, zazwyczaj wykorzystywane są uszczelniacze promieniowe. Jednak korzystanie ze standardowych, jednowargowych uszczelniaczy przekłada się na bardzo krótką żywotność takiego rozwiązania. Problemu nie rozwiązuje konstrukcyjne dołożenie kolejnych uszczelniaczy, ponieważ prowadzi to do zwiększenia wagi i kosztów produkcji oraz utrzymania, a także zużycia paliwa.

Uszczelniacze COMBI

Inżynierowie i technolodzy z Corteco i FST zaprojektowali i stworzyli proste rozwiązanie problemów wspomnianych powyżej – uszczelniacze promieniowe COMBI. Połączenie różnych rodzajów uszczelniaczy (z pojedynczą i podwójną wargą), podkładki poliuretanowej, i dodatkowej ochronnej warstwy przeciwpyłowej w jednej obudowie dało początek temu typowi uszczelniaczy, sprawdzających się w pracy w trudnym środowisku. Składają się z wysokiej jakości materiałów, zapewniając żywotność i ochronę przed przetarciem. Ochrona przed zabrudzeniem została zwiększona, w porównaniu do dotychczasowych uszczelniaczy COMBI, co pokazują wyniki testów przeprowadzanych w różnym środowisku.

Najlepszym przykładem uszczelniaczy wałów, umożliwiających osiowy ruch podczas obrotu jest uszczelniacz COMBI-SF22, będący najbardziej innowacyjnym produktem w tej dziedzinie. Został zaprojektowany tak, żeby jak najlepiej spełniać trudne zadania, szczególnie w przypadku występowania podwyższonych uderzeń po-osiowych, mimośrodowości wału czy nadmiernych prędkości obrotowych. Dzięki zastosowaniu nowych generacji materiałów NBR i FKM, żywotność tych uszczelniaczy została wydłużona o ok. 75% w porównaniu do starszych generacji.

Kasetowe uszczelniacze wału

Uszczelniacze kasetowe i COMBI utrzymują środek smarny wewnątrz mechanizmu, zapobiegając jednocześnie dostaniu się tam zanieczyszczeń z zewnątrz. Mogą służyć trzem różnym scenariuszom: ruchomy wał i nieruchomy korpus, nieruchomy wał i ruchomy korpus oraz ruchomy wał i ruchomy korpus.

Podobnie jak w przypadku uszczelniaczy COMBI, uszczelniacze kasetowe składają się z kilku połączonych komponentów zamkniętych w jednej konstrukcji. Na uszczelniacz kasetowy składa się uszczelniacz promieniowy z kilkoma wargami przeciwpyłowymi, do lepszej ochrony przed zabrudzeniami, przylegający bezpośrednio do powierzchni roboczej, stworzony z myślą o konkretnej aplikacji. W porównaniu do zwykłych uszczelniaczy promieniowych, uszczelniacz kasetowy charakteryzuje się następującymi przewagami: eliminuje wpływ wałka na zdolność uszczelniania, redukuje łączną liczbę komponentów mogących ulec zniszczeniu lub wymagającym serwisu, a także oferuje lepszą ochronę przed zanieczyszczeniami.

Uszczelniacze kasetowe są najbardziej zaawansowanymi produktami tego typu mającymi zastosowanie w piastach kół maszyn transportowych, budowlanych i innego ciężkiego sprzętu – stanowią one niedościgniony wzór w zabezpieczeniu przed zabrudzeniem mechanizmu po wewnętrznej stronie uszczelniacza. Co więcej, ponieważ uszczelniacz kasetowy pracuje tylko na obracającym się kołnierzu, uszkodzenia powierzchni wału zostają zredukowane.

Dzięki temu uszczelniacze kasetowe sprawdzają się również przy uszczelnianiu wałów o niższej jakości czy większej chropowatości powierzchni. Zastosowanie tego rodzaju uszczelniaczy sprawia, że nie zużywa się powierzchnia robocza wału, wydłużając żywotność całego układu. Uszczelniacze kasetowe to rozwiązania typu plug&play, będące bardzo łatwe w montażu i wymianie.

Uszczelniacz kasetowy Cassette-S4 pozwala na szersze zastosowanie, dzięki ochronie przed każdym agresywnym środowiskiem (mokre błoto, suche błoto, słona woda, słodka woda, piasek). Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu 5 wewnętrznych warg przeciwpyłowych, wzmocnionej stalowej obudowie i wewnętrznemu systemowi smarnemu służącemu przez cały okres używania uszczelniacza.

W porównaniu do innych uszczelniaczy, Cassette-S4 wykazał się żywotnością większą o 430%, a także pozwalał na uzyskanie wysokich prędkości wałków zębatych, wynoszących nawet 6 m/s, a mających zastosowanie w pojazdach poruszających się po i poza drogami (np. ciężarówki w kopalniach, wywrotki).

Uszczelniacze CASCO

Uszczelniacze CASCO są uszczelniaczami silnikowymi, które pozwalają na oszczędność nawet 70% energii, przekładając się bezpośrednio na mniejsze zużycie paliwa.

Silniki diesla odgrywają kluczową rolę w transporcie towarów i dóbr. Samochody ciężarowe i pojazdy dostawcze służące do intensywnego transportu często narażone są na niekorzystne działanie czynników zewnętrznych w postaci wysokich różnic temperatury, zanieczyszczeń atmosfery, zmieniającego się terenu czy różnic wilgotności. Wszystko to przekłada się na szybsze zużycie komponentów silnika i naraża firmy transportowe na dodatkowe koszty spowodowane opóźnieniami w dostawach, podczas gdy pojazdy znajdują się w serwisie.

Uszczelniacze typu CASCO, dzięki zastosowaniu zaawansowanych warg wewnętrznych, generują dużo niższe tarcie w porównaniu do standardowych uszczelniaczy obrotowych. Ta specjalnie rowkowana warga uszczelniająca zapewnia połączenie efektu pompy i siły odśrodkowej w celu zwiększenia wydajności uszczelnienia. Uzyskany dzięki temu efekt poduszki powietrznej przekłada się na bardzo niskie zużycie uszczelniacza.

Dodatkowo, uszczelniacze CASCO są mniej podatne na negatywne efekty starzejącego się oleju i efektywna moc silnika nie zostaje zredukowana przez cały okres jego użytkowania. Drobne cząstki pojawiające się w środowisku smarnym są odpompowywane z dala od wewnętrznej wargi, chroniąc przed wyciekiem i zapychaniem uszczelniacza.

Uszczelniacze CASCO były poddane ciągłym testom zmęczeniowym w pojazdach ciężarowych i busach przez okres 250 000 godzin, co przekłada się na ok. 1,6 miliona kilometrów przebiegu. Po zakończeniu testów zużycie uszczelniaczy było niezauważalne.

Krótka kalkulacja: zakładając średni przebieg wynoszący 100 000 km/rok dla pojazdów typu van oraz 200 000 km/rok dla pojazdów ciężarowych, oszczędność energii zgromadzona przez jeden rok w silniku wyposażonym w komplet takich uszczelniaczy (przód i tył) wynosi około 800 kWh i 1500 kWh odpowiednio. Łącznie 2300 kWh przekłada się na oszczędność 230 litrów ropy naftowej rocznie. Każdy litr diesla zanieczyszcza atmosferę 2,6 kg CO2. Dzięki zastosowaniu uszczelniaczy CASCO można obniżyć łączną emisję CO2 o ok. 50 000 ton rocznie. Poza korzyściami ekologicznymi, korzyści ekonomiczne są widoczne bezpośrednio.

Produkty, takie jak uszczelniacze, wymagają właściwej instalacji, przy pomocy odpowiednich narzędzi i stosowania się do technologii stosowanej przez producenta pojazdu. Pominięcie tego kroku może skutkować obniżonym poziomem jakości i żywotności.

Autorami artykułu są Jakub Soroka i Alexander Tontic z firmy Corteco.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!