Głośna praca paska alternatora w samochodach Volkswagena

22 sierpnia 2018, 14:05

Hałas podczas pracy napędu alternatora może być objawem usterki, która z czasem doprowadzi do uszkodzenia innych podzespołów. Przyczyn może być kilka.

Opisywany poniżej problem może zachodzić w samochodach marek Audi, Volkswagen i Skoda, wyposażonych w silniki 1.9 TDi oraz 2.0 TDi (referencje OE: 038145278, 038145299A).

Jedną z możliwych przyczyn problemu jest zniszczone sprzęgiełko alternatora (OAP)

Uszkodzone lub zniszczone sprzęgiełko nie może uwolnić wałka wirnika alternatora, aby mógł on swobodnie zwalniać. Wpływa to na nierównomierne drgania paska i jego skakanie po kole pasowym. Zestaw GA354.12 nie jest zaprojektowany tak, aby tłumić gwałtowne wstrząsy wywołane przez skaczący i szarpiący pasek. Drgania paska wielorowkowego przyczyniają się do jego niewłaściwego naprężenia oraz do ślizgania się po rolkach, a jego nie osiowe ułożenie powoduje, że styka się z pozostałymi elementami silnika, jak np. pokrywa paska zębatego. Dochodzi wtedy do hałasu podczas pracy silnika oraz do częstych uszkodzeń innych komponentów osprzętu silnika.

Inna prawdopodobna przyczyna to ułamana śruba mocująca

Ułamanie śruby jest wynikiem jej zbyt słabego dokręcenia. Uszkodzenie śruby jest wywołane przez ciągły ruch napinacza, który nie przylegał ściśle do silnika (rysunek). Dlatego też śruba podlegała ścinaniu, a nie rozciąganiu.
Zalecany moment dokręcania: 25 Nm

Usterki zestawu GA354.12 są często wywołane przez wadliwe sprzęgiełko alternatora. Sprzęgiełka alternatora powinny być sprawdzane i wymieniane jednocześnie z zestawem rolki napinacza.

Testy na sprawdzenie stanu sprzęgiełka alternatora

  • Silnik na biegu jałowym: wypatrywać nietypowych ruchów napinacza. Jeśli się pojawią, należy wymienić sprzęgiełko alternatora.
  • Wyłączony silnik, zdemontowany pasek: Zablokować wirnik alternatora (przy użyciu niemetalowego przedmiotu). Ręcznie obrócić koło pasowe – powinno kręcić się w jednym kierunku. Jeśli obraca się w obu kierunkach lub nie obraca

Wymiana

Uwaga
Po demontażu nie należy ponownie instalować paska, a w czasie wymiany koła pasowego napinacza zamontować nowy pasek.

Narzędzia specjalistyczne: Klucz do rolki napinacza: OE 303-676

Demontaż

1) Poluzować koło pasowe, obracając je w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, używając odpowiedniego narzędzia (oznaczenia 1 i 2 na rysunku)
2) Zdemontować pasek (3)
3) Zdemontować śruby rolki napinacza
4) Zdemontować rolkę napinacza

Montaż

1) Zamontować nową rolkę napinacza
2) Zamontować śruby rolki napinacza
3) Zamontować nowy pasek
4) Założyć uchwyt blokujący
5) Uruchomić silnik i sprawdzić tor poruszania się paska

Zalecenia

Sprzęgiełko alternatora jest elementem ulegającym zużyciu, dlatego też należy regularnie je kontrolować, aby upewnić się, że działa prawidłowo. Zalecana jest wymiana sprzęgiełka alternatora po przejechaniu każdych kolejnych 120 000 kilometrów lub przy każdej wymianie paska napinacza.

Należy postępować zgodnie z procedurami montażu określonymi przez producenta i stosować określone momenty dokręcania. Więcej informacji na temat zastosowań w pojeździe można znaleźć w katalogu online: eshop.ntn-snr.com

Na podstawie materiałów NTN/SNR

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!