Porady techniczne ZF Aftermarket: Wymiana pompy wspomagania układu kierowniczego

9 października 2018, 8:02

Układ wspomagania elektrohydraulicznego (EHPS) to system, który łączy w sobie zalety wspomagania hydraulicznego z możliwością precyzyjnego i zmiennego – w zależności od potrzeb – jego sterowania za pomocą jednostki elektronicznej.

EHPS składa się z kompaktowej jednostki pompy i klasycznej przekładni zębatkowej, przy czym układ działa niezależnie od silnika spalinowego, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa przez pojazd. Układ kierowniczy TRW zapewnia również większy komfort i precyzję prowadzenia pojazdu. Ponadto, jego wymiana jest bardzo prosta, pod warunkiem przestrzegania kilku podstawowych zasad.

W sytuacji, gdy podczas obracania kierownica stawia opór, jednym z powodów może być nieszczelność wewnętrzna pompy lub jej zużycie powodujące wytwarzanie zbyt niskiego ciśnienia w układzie hydraulicznym. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana pompy. Eksperci ZF Aftermarket przedstawiają prostą procedurę tego typu naprawy.

Przede wszystkim należy upewnić się, że zapłon w pojeździe jest wyłączony, a warunki bezpiecznej pracy takie, jak użycie odpowiedniej odzieży, okularów i rękawic są zapewnione. Po zapoznaniu się ze szczegółową instrukcją montażu dołączoną do nowego zestawu pompy, należy porównać nową pompę z tą, która jest zamontowana w samochodzie i wymaga wymiany. Podczas oględzin kluczowe jest sprawdzenie, czy wszystkie punkty montażowe, złącza hydrauliczne i elektryczne są takie same.

W zależności od pojazdu i zamontowanego w nim typu pompy, może powstać konieczność wykorzystania dodatkowej wiązki elektrycznej podczas wymiany, w celu połączenia nowej części z istniejącymi w pojeździe złączami.

ZF Aftermarket zaleca całkowite usunięcie oleju hydraulicznego ze zbiornika pompy przed jej demontażem. W tym celu należy odłączyć wąż ciśnieniowy z pompy i spuścić olej do zlewki. Należy pamiętać o złapaniu próbki oleju na białą szmatkę lub papier w celu sprawdzenia jego jakości. Jeżeli znajdziemy w nim jakiekolwiek zanieczyszczenia, w szczególności opiłki metalu, koniecznie musimy przeprowadzić procedurę płukania układu w celu uniknięcia uszkodzenia nowo zamontowanych części. Następnie należy po kolei odłączyć wąż powrotny przy użyciu specjalnych szczypiec, odkręcić  śruby montażowe, wysunąć pompę i odpiąć wtyczki instalacji elektrycznej. Należy także pamiętać o skontrolowaniu pinów we wtyczkach pod kątem korozji, zanieczyszczeń i ewentualnego przedostawania się wody.

Eksperci ZF Aftermarket stale podkreślają, jak bardzo ważne jest porównanie złączy elektrycznych na nowej pompie z wtyczkami w instalacji pojazdu. Jeśli są one identyczne, mechanik może podłączyć pompę bezpośrednio do instalacji. Warto pamiętać, że zmiany konstrukcyjne stosowanie w czasie produkcji danego modelu pojazdu mogą powodować konieczność użycia specjalnego adaptera, który należy podłączyć między wtyczkę w instalacji a pompę. W niektórych przypadkach należy pamiętać również o podłączeniu przewodu uziemiającego do nadwozia pojazdu. Przy tym nie można zapomnieć o oczyszczeniu punktu masowego i użyciu nowej śruby w celu zapewnienia optymalnego połączenia.

Następnie należy ponownie podłączyć wąż powrotny do zbiornika pompy i zacisnąć na miejscu, a następnie podłączyć rurę wylotową wysokiego ciśnienia i dokręcić nakrętkę złączkową do określonej wartości. Gdy nowa pompa jest podłączona do instalacji elektrycznej możemy przejść do montażu pompy, przy wykorzystaniu oryginalnych śrub montażowych, które dokręcamy momentem zalecanym przez producenta pojazdu. Następnie możemy przyłączyć wąż powrotny zaciskając go opaską i wąż ciśnieniowy przykręcając go również z określonym momentem.

Po zamontowaniu i podłączeniu pompy można przystąpić do napełnienia układu olejem.  Należy napełnić zbiornik pompy nowym olejem zgodnym ze specyfikacją zalecaną przez producenta pojazdu do poziomu oznaczonego MAX. Kolejnym krokiem jest odpowietrzenie układu, który rozpoczynamy od uniesienia pojazdu tak, żeby koła przednie nie dotykały nawierzchni. Następnie uruchamiamy silnik i niezwłocznie kontrolujemy poziom oleju, który może szybko opaść. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym rozpoczynamy spokojne obracanie kołem kierowniczy od lewej do prawej strony około 10 – 15 razy bez przytrzymywania w położeniach granicznych. Po zakończeniu sprawdzamy czy olej nie jest nadmiernie spieniony, ostatecznie uzupełniamy jego poziom do maksimum i zakręcamy korek na zbiorniku.

Przed zakończeniem prac sprawdzamy, czy w układzie nie występują wycieki, a przed przystąpieniem do kodowania sterownika sprawdzamy czy nie ma zapisanych kodów błędów. Przy użyciu narzędzia diagnostycznego aktywujemy mapę wspomagania odpowiednia do danego modelu pojazdu. Samochód jest teraz gotowy do wykonania jazdy próbnej.

Przekładnie kierownicze, pompy wspomagania lub układy Column – drive zamontowane są obecnie w co trzecim samochodzie europejskim oraz co czwartym na świecie. ZF Aftermarket oferuje szeroką gamę swoich produktów zawsze w połączeniu z niezbędną wiedzą techniczną, zapewnia to bezpieczeństwo warsztatu w przypadku, gdy układ kierowniczy musi być naprawiony.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

nickodem, 11 czerwca 2019, 11:28 0 0

Dowiedziałem się od swojego mechanika z Autoukład, że niejednokrotnie regeneracja będzie wystarczająca do naprawy i obędzie się bez wymiany wszystkiego na nowe. Po regeneracji układ kierowniczy działa bez zarzutów.

Odpowiedz