Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło

19 lipca 2018, 12:37

Prawidłowo zamontowana tarcza sprzęgła będzie służyć nawet przez 200 tys. km, ale czasem drobny błąd specjalisty w warsztacie może spowodować, że klient wróci z reklamacją już po kilku tygodniach. Zobacz jak uniknąć takiej nieprzyjemności.

Zawód mechanika jest często porównywany do zawodu lekarza, ponieważ zarówno lekarz, jak i mechanik muszą zawsze być na bieżąco ze zmianami w swoich dziedzinach, by ich umiejętności nadążały za postępem odpowiednio w medycynie i technice motoryzacyjnej. Okazuje się jednak, że na tym podobieństwa między tymi specjalizacjami się nie kończą – obaj powinni pracować, dbając o czystość.

Zabójcza kropla

Już kilka kropli substancji ropopochodnych w płynie hamulcowym może spowodować degradację uszczelnień łożyska oporowego i w rezultacie jego zatarcie. W jaki sposób płyn hamulcowy może zostać tak zanieczyszczony?

– Wystarczy, że mechanik użyje brudnej strzykawki lub nalewaka, którego wykorzystał np. do uzupełnienia oleju. Taki drobny błąd oznacza nie tylko konieczność wymiany łożyska oporowego, ale i płukania całego układu, bo zanieczyszczenia mogą pozostać w pompce sprzęgła. W czarnym scenariuszu mogą także spuchnąć elastyczne przewody hamulcowe, które także trzeba będzie wymienić – przestrzega Roman Wierzbowski, manager działu Powertrain Valeo Service Eastern Europe.

Nie tylko zanieczyszczenie płynu jest błędem. Liczy się także to, czy został zastosowany właściwy płyn o specyfikacji zalecanej przez producenta pojazdu.

Stary zwyczaj to zły zwyczaj

Układ hydrauliczny trzeba odpowietrzyć. Robienie tego w sposób analogiczny do układu hamulcowego („pompuj pedałem i trzymaj”) wytwarza zbyt duże ciśnienie w układzie hydraulicznym sprzęgła, co wymusza zbyt duży zakres ruchu łożyska wyciskowego.

– Należy powoli wcisnąć pedał sprzęgła i puścić. Odkręcić odpowietrznik, odczekać 15 sekund i powtórzyć jeden cykl wciśnięcia i puszczenia pedału – doradza Roman Wierzbowski.

Kto chodzi na skróty, ten traci klientów

Podstawowym narzędziem stosowanym przy wymianie sprzęgła jest podnośnik, na którym oparta jest skrzynia biegów po rozłączeniu jej z silnikiem.

– Pójście na skróty, trzymanie skrzyni biegów w rękach i montaż na siłę poprzez dociąganie śrub łączących prowadzi do uszkodzenia tarczy sprzęgła – wkrótce pojawią się wibracje i szarpanie. W przypadku zestawu K4P, czyli tarczy sprzęgła z tłumikami drgań skrętnych i sztywnym kołem zamachowym, uszkodzenie tarczy sprzęgła powoduje brak tłumienia drgań generowanych przez silnik – wskazuje Roman Wierzbowski. Pozorna oszczędność czasu, dzięki pominięciu podnośnika zemści się, gdy klient wróci z reklamacją. Dla uniknięcia takiego problemu niektóre zestawy sprzęgła Valeo wyposażono w specjalne narzędzia centrujące, z których warto korzystać.

Zwróć uwagę na napis

Na koniec najprostszy z możliwych błędów. Tarcza sprzęgła musi być zamontowana tak, by właściwą stroną przylegała do koła zamachowego silnika. Informuje o tym napis w języku angielskim, niemieckim i włoskim.

– Zdarza się, że mechanik nie zwróci na to uwagi, zamontuje odwrotnie, a gdy klient wróci do warsztatu z pretensją, tarcza zostaje zareklamowana przez warsztat w ramach gwarancji. Niestety, gwarancja większości producentów nie obejmuje części nieprawidłowo zamontowanych w pojeździe – przestrzega Roman Wierzbowski.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Kubag, 25 lipca 2018, 18:30 19 -4

Valeo to wspaniała firma która nie produkuje wadliwych elementów, a jeżeli są reklamacje to zawsze winny jest serwis montujący.

Odpowiedz

mr x & mr Y, 26 lipca 2018, 8:49 14 0

Wina leży zawsze po stronie mechanika.

Odpowiedz

obi-1, 26 lipca 2018, 8:20 1 0

nie wiem kto robi takie ,,błędy,, ?

Odpowiedz

sklep, 28 lipca 2018, 9:04 0 0

no mam zucha co tarczę odwrotnie w BMW e36 założył. Docisk 2 4 kawałkach po 1000km

Odpowiedz

Promil, 16 sierpnia 2018, 12:35 0 0

Volvo v40
Mi sie zdazylo niedawno.. rutyna gubi :D ale zaraz po odpaleniu auta na podnosniku zauwazylem ze kola sie kreca na biegu jalowym, to mnie obudzilo do zastanowienia cie czy aby na pewno zalozylem tarcze wlasciwa strona :D pozdrawiam

Odpowiedz

SEBASTIAN, 26 lipca 2018, 12:50 4 -4

nie zakładam valeo !!!!!!!
są lepsze firmy !!!!!
i nie mam problemów - mechanik,swój warsztat od ponad 20 lat w LUBLINIE

Odpowiedz

WWaa, 27 lipca 2018, 7:23 9 0

Takie jak Mecarm, Nexus i Raicam? Gwarancja do bramy i się nie znamy?

Odpowiedz

20 letnie warsztaty lublin łukiem omijać :), 28 lipca 2018, 9:09 2 0

Słabo z Twoją wiedzą, albo lepsze znaczy tańsze . To już może okładziny klepać wystarczy.

M.innymi Valeo Sachs LUK "wymieniają" się własnymi produktami, np. nie każda z tych firm produkuje dwumasę to konkretnego auta .

Odpowiedz