Nowoczesne zawieszenie pneumatyczne opiera się na miechach wypełnionych sprężonym powietrzem, które w porównaniu do tradycyjnych sprężyn śrubowych oferują wyższy komfort jazdy, automatyczne poziomowanie pojazdu oraz możliwość dostosowania charakterystyki pracy do stylu prowadzenia. Eksperci marki Arnott wyjaśniają czym są i jak działają pneumatyczne miechy zawieszenia.
Jak działają miechy zawieszenia?
Miech pneumatyczny składa się z komory wypełnionej sprężonym powietrzem i tłoka tocznego, który jest połączony z osią pojazdu lub zintegrowany z kolumną zawieszenia.
Pomiędzy tymi dwoma komponentami znajduje się gumowa tuleja, bezpiecznie umocowana za pomocą pierścieni zaciskowych z wysokiej jakości stali, co gwarantuje trwałą, hermetyczną konstrukcję. Razem elementy te tworzą „obszar aktywny” dla sprężonego powietrza. ECU (elektroniczny moduł sterujący) wykorzystuje różne dane wejściowe (np. czujniki wysokości, prędkość obrotową silnika, czujnik przyspieszenia) i oblicza, czy miech należy napompować, czy też spuścić z niego powietrze, aby uzyskać zadaną wysokość jazdy.
Miech pneumatyczny jest częścią eksploatacyjną, ale cechuje się dużą odpornością na wysokie i niskie temperatury oraz ciągłe tarcie powodowane przez pył i kamienie. Firma Arnott stosuje elastomer wytwarzany przez uznanych producentów OEM, takich jak Continental ContiTech czy Goodyear. Konstrukcja rękawa wykonana jest z wysokiej jakości materiału elastomerowego i składa się z pięciu warstw wielowarstwowych, zapewniających długotrwałą odporność na zużycie:
- Zewnętrzna warstwa elastomerowa
- Osnowa
- Pośrednia warstwa elastomerowa
- Osnowa
- Wewnętrzna warstwa elastomerowa
Co wyróżnia miechy pneumatyczne od tradycyjnych rozwiązań?
Tradycyjna sprężyna śrubowa cechuje się liniową sztywnością. Oznacza to, że do ściśnięcia jej na całej długości skoku potrzebna jest taka sama siła. Można ją dostroić do progresywnego zachowania poprzez zmianę odległości między uzwojeniami albo zróżnicowanie grubości stali.
Miech pneumatyczny zachowuje się inaczej. Siła potrzebna do ściśnięcia miecha pneumatycznego rośnie wykładniczo na całej długości skoku. Oznacza to, że do ściśnięcia miecha na końcowym odcinku skoku potrzebna jest większa siła, co zapewnia bardziej komfortową jazdę.
Zachowanie miecha można dostosować odpowiednio do wygodnej albo bardziej sportowej jazdy, zmieniając kąt tłoka tocznego. Z tego powodu w tym samym modelu samochodu osobowego ze sportowym (pneumatycznym) zawieszeniem występuje zwykle inny miech pneumatyczny niż w standardowym zawieszeniu (pneumatycznym).
Istotną zaletą miecha pneumatycznego jest to, że system automatycznie poziomuje pojazd, dzięki czemu skok resoru pozostaje niezmienny. Jest to bardzo wygodne w przypadku przewożenia ciężkiego ładunku w bagażniku. W takiej sytuacji sprężyny śrubowe zapewniają niższy komfort z powodu mniejszej stabilności i możliwych „odbić” na wybojach.
Obniżenie ciśnienia w miechu pneumatycznym powoduje obniżenie podwozia przy wysokich prędkościach. Dzięki temu pojazd znajduje się bliżej nawierzchni, co zmniejsza współczynnik oporu powietrza, a tym samym ogranicza zużycie paliwa.
Nieodłączną zaletą miecha pneumatycznego jest to, że w naturalny sposób izoluje pasażerów od nierówności na drodze, zapewniając płynną i wygodną jazdę. Według większości kierowców to właśnie jest największa zaleta prowadzenia samochodu z fabrycznym zawieszeniem pneumatycznym.
Komentarze