Jakie mogą być przyczyny awarii łożysk w alternatorach?

16 czerwca 2025, 14:59

MAHLE, w wydaniu „Technical Messenger”, zwraca uwagę na często zgłaszane reklamacje dotyczące alternatorów, które po krótkim czasie eksploatacji wykazują rzekomą awarię łożyska, mimo że kontrola często wskazuje na prawidłowy stan łożysk. Firma podkreśla, że hałas dochodzący z nowo zamontowanego alternatora oraz luz w obrębie wału i łożyska często są mylnie interpretowane jako uszkodzenie łożyska. Kontrole przeprowadzone przez MAHLE wskazują na dwie inne główne przyczyny tego typu problemów.

Rzekoma awaria łożyska alternatora

Pierwszą kwestią jest kontrola tarczy dystansowej. Dokładniejsze badanie ujawnia luz między wałem napędowym a łożyskiem przednim. Jest to spowodowane brakiem tarczy dystansowej między kołem pasowym pokrywy a kołem pasowym z wolnobiegiem, co skutkuje niewystarczającym naciskiem między łożyskiem a kołem pasowym. W konsekwencji, pierścień wewnętrzny łożyska nie obraca się wraz z wałem, co prowadzi do tarcia wału o pierścień wewnętrzny i jego zużycia. Luz ten może narastać do tego stopnia, że wirnik i stojan mogą się zetknąć. MAHLE podkreśla, że alternatory mogą być używane zarówno ze stałym kołem pasowym, jak i z kołem pasowym z wolnobiegiem, jednak w przypadku tego drugiego konieczne jest zamontowanie tarczy dystansowej.

Drugim istotnym czynnikiem jest prawidłowy moment dokręcania. W przypadku użycia stałego koła pasowego, podobne uszkodzenia mogą wystąpić, lecz z innej przyczyny. Niewłaściwy moment dokręcania podczas montażu może spowodować niedostateczny docisk na łożysku. W rezultacie wał nie jest odpowiednio napędzany i ociera się o wewnętrzny pierścień łożyska. Pomimo uszkodzeń wału i gwintu, koło pasowe może utrzymywać się na wale dzięki sile prowadzącej pasa, nawet jeśli nakrętka odpadnie. Ilustracja 1 pokazuje starty wał w obszarze łożyska, a Ilustracja 2 uszkodzoną powierzchnię gwintowaną przez luźne koło pasowe. Ilustracja 3 przedstawia naprężanie koła pasowego, wału i łożyska kulkowego.

mahle technical messenger łożyska alternatora

MAHLE przypomina o konieczności sprawdzania, czy w przypadku alternatora z kołem pasowym z wolnobiegiem wymagana jest dodatkowa tarcza dystansowa. Zawsze należy również przestrzegać określonego momentu dokręcania podczas mocowania koła pasowego. Firma zaznacza, że nie ponosi odpowiedzialności za prawidłowość zamieszczonych danych i zawsze należy przestrzegać instrukcji specyfikacji producenta.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!