Jeśli wnętrze pojazdu nie jest nagrzewane do odpowiedniej temperatury, może to wynikać z zablokowanej nagrzewnicy. Aby trwale rozwiązać problem, należy usunąć jego przyczynę. Specjaliści marki MAHLE przedstawiają najważniejsze informacje dotyczące przyczyn i skutków zapchania nagrzewnicy.

Często za zablokowanie chłodnicy odpowiadają rdza lub osady kamienia, zwłaszcza jeśli układ chłodzenia nie został napełniony wodą destylowaną lub zawiera zbyt mało środka zapobiegającego zamarzaniu płynu w układzie. W dwóch opisanych poniżej przypadkach
może dojść do zatkania, nawet jeśli w układzie znajduje się zalecana mieszanina chłodziwa. Wówczas problemy utrzymują się nawet po przepłukaniu lub wymianie wymiennika ciepła.
Nieszczelny worek z krzemionkowy

W przypadku niektórych producentów zbiornik wyrównawczy chłodziwa zawiera worek krzemionkowy, który zapewnia wystarczającą zawartość krzemianu w chłodziwie, a tym samym chroni podzespoły przed korozją. Jeśli worek jest uszkodzony, jego zawartość może dostać się do układu chłodzenia i zablokować wymiennik ciepła (nagrzewnicę) lub inne kanały przepływu płynu chłodniczego. W takim przypadku podczas naprawy należy wymienić także zbiorniczek wyrównawczy. Aby zapobiec uszkodzeniom w przyszłości, pojemnik należy regularnie wymieniać lub sprawdzać pod kątem tego, czy można użyć środka zapobiegającego zamarzaniu z dodatkami krzemianowymi zamiast pojemnika z workiem krzemionkowym.
Flokulacje przy G13
G13 to środek chłodzący zapobiegający zamarzaniu na bazie glikolu monoetylenowego i glicerolu. Ten ostatni składnik jest substancją ziołową, która jest uważana za przyjazną dla środowiska. Wadą jest jednak to, że z czasem może dochodzić do flokulacji – efekt ten ulega intensyfikacji w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi z blokiem silnika wykonanym z żeliwa szarego. Zbrylone masy mogą gromadzić się w wymienniku ciepła i doprowadzić do jego zatkania. Płukanie układu chłodzenia i wymiana na inne chłodziwo (G12evo) pomaga rozwiązać problem w większości przypadków. Niekiedy konieczny jest dodatkowy montaż nowego wymiennika ciepła.
Ważne!
- Należy stosować zalecaną mieszankę zapobiegającą zamarzaniu chłodnicy i używać wyłącznie wody destylowanej.
- W przypadku pojazdów standardowo napełnianych G13 oraz zbiorników wyrównawczych chłodziwa z workami krzemionkowymi należy regularnie wymieniać zbiornik. Ewentualnie dobrym rozwiązaniem może być sprawdzenie, czy producent dopuszcza przejście na środek zapobiegający zamarzaniu z dodatkiem krzemianu (np. G12evo).
Komentarze