Problemy z uruchomieniem silnika często wynikają z awarii rozrusznika – kluczowego elementu układu rozruchowego. Przyczyny usterek mogą być różne, od zużycia szczotek i uszkodzeń elektromagnesu po problemy z instalacją elektryczną pojazdu. Niekiedy awaria wynika z zaniedbań serwisowych lub nieprawidłowego montażu. W artykule omówiono najczęstsze przyczyny usterek rozrusznika. Zapraszamy do przeczytania artykułu przygotowanego przez specjalistów firmy
AS-PL.
Możliwe przyczyny problemów z rozruchem silnika
Zarówno rozrusznik, jak i wał korbowy to elementy, których prawidłowa praca może być zaburzona z różnych powodów:
Przy braku odgłosu pracy rozrusznika oraz braku organoleptycznych (słuchowo/wzrokowych) objawów pracy łącznika elektromagnetycznego (automatu), przyczyny mogą być następujące:
- Usterka stacyjki, sterowania i przewodów/złączy (automatu oraz przekaźników pośrednich sterowanych przez załączenie stacyjki, o ile występują w instalacji),
- Usterka łącznika elektromagnetycznego (tzw automatu).
Przy braku odgłosu pracy rozrusznika i mocno przygasających kontrolkach możliwe są:
- Rozrusznik jest zablokowany/uszkodzony (uszkodzeniu mogła ulec przekładnia, tuleje ślizgowe, które na skutek wytarcia powodują, iż wirnik nie obraca się w stojanie, tylko jest przyciągany do jego ścian, utrudniając ruch obrotowy. Można to porównać do efektu elektromagnesu),
- Silnik jest zablokowany – doszło do awarii mechanicznej,
- Wadliwy akumulator.
Przy normalnej pracy rozrusznika, ale braku efektu pracy koła zamachowego/silnika, można wziąć pod uwagę kilka opcji:
- Uszkodzony rozrusznik (awaria bendiksa lub przekładni planetarnej. Efektem
towarzyszącym jest hałas), - Uszkodzone koło zamachowe, ewentualnie inne elementy silnika.
- Zębatka nie pasuje do korony;
- Awaria elektromagnesu;
- Inne podzespoły silnika, których to dotyczy.
W przypadku słyszalnego „tyknięcia” automatu (słychać pracę łącznika elektromagnetycznego) i widocznych delikatnie przygasających kontrolek mogą być to:
- Uszkodzone styki w łączniku elektromagnetycznym
- Uszkodzony silnik elektryczny w rozruszniku.

W każdym wypadku ważne jest, aby celem dokładnej diagnostyki i naprawy lub wymiany uszkodzonej części udać się do profesjonalnego warsztatu mechaniki pojazdowej.
Komentarze