Samochód nie odpala. Jakie są możliwe przyczyny awarii rozrusznika?

5 marca 2025, 11:02

Problemy z uruchomieniem silnika często wynikają z awarii rozrusznika – kluczowego elementu układu rozruchowego. Przyczyny usterek mogą być różne, od zużycia szczotek i uszkodzeń elektromagnesu po problemy z instalacją elektryczną pojazdu. Niekiedy awaria wynika z zaniedbań serwisowych lub nieprawidłowego montażu. W artykule omówiono najczęstsze przyczyny usterek rozrusznika. Zapraszamy do przeczytania artykułu przygotowanego przez specjalistów firmy
AS-PL.

Możliwe przyczyny problemów z rozruchem silnika

Zarówno rozrusznik, jak i wał korbowy to elementy, których prawidłowa praca może być zaburzona z różnych powodów:

Przy braku odgłosu pracy rozrusznika oraz braku organoleptycznych (słuchowo/wzrokowych) objawów pracy łącznika elektromagnetycznego (automatu), przyczyny mogą być następujące:

  • Usterka stacyjki, sterowania i przewodów/złączy (automatu oraz przekaźników pośrednich sterowanych przez załączenie stacyjki, o ile występują w instalacji),
  • Usterka łącznika elektromagnetycznego (tzw automatu).

Przy braku odgłosu pracy rozrusznika i mocno przygasających kontrolkach możliwe są:

  • Rozrusznik jest zablokowany/uszkodzony (uszkodzeniu mogła ulec przekładnia, tuleje ślizgowe, które na skutek wytarcia powodują, iż wirnik nie obraca się w stojanie, tylko jest przyciągany do jego ścian, utrudniając ruch obrotowy. Można to porównać do efektu elektromagnesu),
  • Silnik jest zablokowany – doszło do awarii mechanicznej,
  • Wadliwy akumulator.

Przy normalnej pracy rozrusznika, ale braku efektu pracy koła zamachowego/silnika, można wziąć pod uwagę kilka opcji:

  • Uszkodzony rozrusznik (awaria bendiksa lub przekładni planetarnej. Efektem
    towarzyszącym jest hałas),
  • Uszkodzone koło zamachowe, ewentualnie inne elementy silnika.
  • Zębatka nie pasuje do korony;
  • Awaria elektromagnesu;
  • Inne podzespoły silnika, których to dotyczy.

W przypadku słyszalnego „tyknięcia” automatu (słychać pracę łącznika elektromagnetycznego) i widocznych delikatnie przygasających kontrolek mogą być to:

  • Uszkodzone styki w łączniku elektromagnetycznym
  • Uszkodzony silnik elektryczny w rozruszniku.
Schemat budowy rozrusznika

W każdym wypadku ważne jest, aby celem dokładnej diagnostyki i naprawy lub wymiany uszkodzonej części udać się do profesjonalnego warsztatu mechaniki pojazdowej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!