Lżejsze lub mniejsze chłodnice cieczy często uznaje się za gorsze pod względem jakości lub mocy wydajności niż inne większe modele. Różnice wynikają z zupełnie innych powodów.
Decydujące znaczenie ma proces produkcyjny. W zależności od metody produkcji, rozróżnia się chłodnice lutowane i chłodnice łączone mechanicznie. W przypadku lutowanych chłodnic cieczy lamele chłodzące i rury, przez które przepływa płyn, są lutowane w celu utworzenia kompletnego, stałego zespołu. Z kolei w przypadku chłodnic łączonych mechanicznie na rury nasadza się tłoczone żebra chłodzące. W rezultacie w przypadku chłodnic łączonych mechanicznie lamele można rozmieścić znacznie bliżej siebie niż walcowane żebra faliste występujące w modelach lutowanych. Oba rodzaje chłodnic cieczy działają na tej samej zasadzie: powietrze przepływające przez lamele (sieć) odprowadza ciepło z chłodziwa. To, czy strumień chłodziwa przepływa w kierunku pionowym (downflow), czy poziomym (crossflow), nie ma wpływu na skuteczność chłodzenia.

Zalety chłodnicy łączonej mechanicznie
Z uwagi na mniejszą odległość między żebrami chłodnice łączone mechanicznie zapewniają taką samą wydajność chłodzenia, lecz zajmują mniejszą przestrzeń. W rezultacie można uzyskać mniejszą głębokość siatki przy tej samej szerokości i długości chłodnicy. Jest to korzystne z kilku powodów. Z jednej strony zapewnia to idealne dopasowanie połączeń chłodnicy. Z drugiej strony mniejsza głębokość siatki w nowoczesnych pojazdach, w których czasami stosuje się kilka chłodnic, pozwala zaoszczędzić cenne miejsce w komorze silnika. Ponieważ udaje się wyeliminować proces lutowania, produkcja mechanicznie łączonych chłodnic jest tańsza i bardziej energooszczędna. Ponadto te chłodnice cechują się mniejszą masą przy takiej samej wydajności.

Ważne!
Masa i głębokość nie są wskaźnikami jakości chłodnicy cieczy. Połączone mechanicznie chłodnice o mniejszej głębokości i mniejszej masie oferują co najmniej taką samą wydajność chłodzenia jak porównywalny lutowany model.
źródło: MAHLE Technical Messenger
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Spec, 20 lutego 2025, 8:20 7 0
To wszystko zależy jak policzona jest konstrukcja chłodnicy składanej mechanicznie vs. chłodnicy spiekanej (tzw. lutowanej). Oczywiście można osiągnąć wynik wydajności 1:1. Generalną zaletą chłodnicy lutowanej jest bezpośredni transfer ciepła (metal-metal) pomiędzy rurką a lamelą (żaluzją) - którego nie ma w chłodnicy składanej mechanicznie, gdzie lamela nie jest połączona z rurką lutem. Proszę zauważyć, że w konstrukcjach ciężarowych (duże chłodnice) praktycznie nie występują chłodnice cieczy silnika łączone mechanicznie - także z uwagi na wibracje i trwałość wymiennika.
Odpowiedz