Nowe opony letnie – skutki przepisów o etykietowaniu

28 lutego 2013, 12:27

Nowe opony letnie na sezon 2013 są dużo bardziej ekologiczne niż opony debiutujące w zeszłym sezonie letnim. Także ich poziom osiągów na mokrej nawierzchni znacznie wzrósł. Spowodowało to wprowadzenie etykiet.

Nowości producentów opon

JOponeo - opony akość opon poprawiła się ponieważ producentom zależy na tym, aby ich opony zostały jak najwyżej ocenione w etykietach, które weszły w życie w listopadzie 2012 roku. Etykiety przyklejane na opony zawierają jej wyniki z testu, który bierze pod uwagę 3 osiągi opony: efektywność paliwową, przyczepność na mokrej nawierzchni i hałas wytwarzany przez oponę.

Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta w sklepie Oponeo.p, tłumaczy, że to etykiety spowodowały, że producenci opon zaczęli zwracać jeszcze większą uwagę na te trzy aspekty opon. W ten sposób każda z tegorocznych nowości może się pochwalić bardzo wysokimi wynikami we wszystkich kategoriach prezentowanych na etykiecie.

– ,,Od razu jednak trzeba wspomnieć o tym, że opony te (jak wielu krytyków nowego przepisu niesłusznie przewidywało) nie są projektowane tylko ściśle pod etykiety, ale na szczęście charakteryzuje je też wysoki poziom osiągów na innych polach”. – dodaje Fischer.

Producenci opon w tym roku nie oszczędzali i mocno urozmaicili swoje oferty na sezon 2013 (np. Nokian promuje aż trzy nowe modele opon osobowych). Na brak nowości nie mogą narzekać m.in. kierowcy samochodów osobowych o większej mocy silnika, bo aż trzech różnych producentów zadbało o to, aby jak najlepiej sprostać ich wymaganiom.

Zobacz najnowsze opony letnie do samochodów osobowych.

Nokian eLine

Rozmiary: od 15 do 16 cali.

Efektywność paliwowa, ekologia:  Lamelki w zewnętrznej części barku opony, krótsze i szersze profilowane klocki, optymalny przekrój opony, specyficzna gumowa mieszanka –  te elementy dają oponie lepszy rozkład nacisków, znaczną redukcję oporów toczenia i sprawiają, że opona szybko uzyskuje odpowiednią temperaturę pracy już na początku jazdy, co pozwala jej zaoszczędzić dużo energii, którą zużywa normalna opona w początkowym okresie pracz. W większości rozmiarów opona uzyskuje najwyższą klasę A w kategorii efektywności paliwowej.

Przyczepność na mokrej drodze: Nowatorska rzeźba bieżnika i struktura wewnętrzna opony – głównie dzięki nim opona uzyskuje w większości rozmiarów najwyższą klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni.

Inne zalety opony:  Mniejszy moment bezwładności – daje szybszą reakcję na ruchy kierownicy, czyli łatwe i precyzyjne kierowanie pojazdem. Krótsze i szersze profilowane klocki – znacznie zmniejszają ryzyko zniekształceń opony.

Michelin Energy Saver plus

Michelin Energy Saver plusRozmiary: od 14 do 16 cali.

Efektywność paliwowa, ekologia:  Dodatkowa, wewnętrza warstwa w opinie – sprawia, że produkt doskonale kontroluje wytwarzaniem ciepła, a przez to charakteryzuje się o 18% lepszymi oporami toczenia w porównaniu do opony poprzedniej generacji. To pozwala oponie zużyć do 60 litrów mniej paliwa w całym okresie eksploatacji.

Przyczepność na mokrej drodze: 10% większy styk opony z nawierzchnią – dzięki temu opona doskonale się prowadzi, ale też wolniej i bardziej równomiernie się zużywa.

Inne zalety opony:  Opona zajęła 1. miejsce w teście opon letnich ADAC 2013 w rozmiarze 185/60 R15 H (ocena dobra).

Continental ContiCrossContact LX 2

Rozmiary: od 15 do 18 cali.

Efektywność paliwowa, ekologia: Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne – dzięki nim opona charakteryzuje się niskim poziomem hałasu i wykazuje mniejsze zużycie paliwa.

Przyczepność na mokrej drodze: Asymetryczny bieżnik, blokujące się lamele w centralnym obszarze bieżnika i cztery szerokie rowki obwodowe o stożkowym profilu – wszystkie te elementy to gwaracja świetnych osiągów na standardowych drogach, ale i w warunkach terenowych (również w deszczu).

Inne zalety opony: Trwałość lepsza o 28% i  10% większa odporność na uszkodzenia (w porównaniu do opony Continental ContiCrossContact LX), szerokie rowki obwodowe w oponie są odporne na blokowanie się w nich kamieni, które mogą powodować uszkodzenia opony. Continental ContiCrossContact wyposażona jest w specjalny kołnierz na ścianie bocznej, który świetnie chroni felgę przy najeżdzaniu autem na krawężnik.

Nokian Line

Rozmiary: od 14 do 17 cali.

Efektywność paliwowa, ekologia:  Elastyczne lamelki – wysoka redukcja oporów toczenia, a w konsekwencji dużo mniejsze zużycie paliwa, emisja CO₂, ale i hałas opony. Mieszanka gumowa Nokian Silica – świetnie sprawdza się w wysokich temperaturach, wytwarza mniej ciepła, tworzy wysoką odporność na ścieranie. Nokian Silica + asymetryczny bieżnik – niskie opory toczenia, mniejsze zużycie paliwa i emisja CO₂.

Przyczepność na mokrej drodze: Lamelki Cross Block, faliste rowki i rowki retencyjne Swoop Grooves – bardzo dobra stabilność, sterowalność, przyczepność i odprowadzanie wody na śliskich i mokrych drogach przez cały okres eksploatacji i przy wysokich prędkościach.

Poziom hałasu opony: Elastyczne lamelki, tworzywo Nokian Silica, asymetryczny bieżnik – gwarantują niski poziom hałasu opony przez cały okres użytkowania.

Inne zalety opony: Opona uzyskała ocenę dobrą w teście opon letnich ADAC 2013 w rozmiarze 185/60 R15 H. Opona otrzymała notę ‘polecana’ w teście opon letnich ACE/GTÜ w rozmiarze 195/65 R15 V. Wskaźnik zużycia bieżnika (DSI) – ułatwia odczytanie poziomu zużycia bieżnika. W razie dużego zużycia ostrzega przed zwiększonym wówczas ryzykiem aquaplaningu.

Nokian zLine

Rozmiary: od 16 do 20 cali.

Efektywność paliwowa, ekologia: Mieszanka gumowa Nokian UHP Silica – minimalizuje nagrzewanie się opony, a więc opona zużywa dużo mniej energii, paliwa do osiągnięcia prawidłowej temperatury.

Przyczepność na mokrej drodze: Asymetryczny bieżnik, bloki ze wzmocnionymi i szerokimi żebrami z rowkami – elementy te zmniejszają ruch profilowych bloków opony dzięki czemu jest ona stabilna. Żebra z rowkami zatrzymują i odpychają wodę poza oponę. Mieszanka gumowa Nokian UHP Silica – gwarantuje świetne czucie drogi przez prowadzącego.

Poziom hałasu opony: Wzór cichych, okrągłych rowków na ściankach poprzecznych rowków – pochłaniają hałas pracującej opony i powodują, że nie jest on słyszalny we wnętrzu samochodu.

Inne zalety opony: Mieszanka Nokian UHP Silica – sprawia, że naturalnym środowiskiem opony są trudne warunki drogowe oraz wysoka prędkość. Opona jest odporna wówczas na działanie wysokich obciążeń. Zmniejszony ruch bloków profilowych –  daje oponie wysoką stabilność. Dodatkowe stalowe wzmocnienie z drutu stalowego o podwójnej konstrukcji – opona jest bardzo trwała. Rant ochronny felgi – chroni powierzchnię felgi w trakcie pokonywania trudnych odcinków trasy. Wskaźnik zużycia bieżnika (DSI) – umożliwia szybkie odczytanie poziomu zużycia bieżnika, w razie dużego zużycia ostrzega przed zwiększonym ryzykiem aquaplaningu. Pole informacyjne – informuje o poziomie prawidłowego ciśnienia, wartości siły dokręcenia śrub przy felgach aluminiowych.

Yokohama Advan Sport V105

Rozmiary: od 16 do 18 cali.

Efektywność paliwowa, ekologia: Nowa struktura, bieżnik, mieszanka gumowa + Technologia Matrix Body Play Structure – do tej pory rozwiązania wykorzystywane tylko na torach wyścigowych. Razem powodują, że opona uzyskuje wysoką stabilność i wydajność na każdym rodzaju zimowej nawierzchni.

Poziom hałasu opony: Asymetryczny bieżnik i system Mound Profile – te elementy pozbawiają oponę tendencji do hałasowania.

Inne zalety opony:  Opona fabrycznie montowana jako pierwsze wyposażenie w samochodach: Mercedes-Benz SL, SLK, CLS i C Class. Oznaczenie „MO” na boku opony – dowód spełniania przez oponę wszystkich wymagań stawianych przez koncern Daimler. Opona dedykowana samochodom rozwijającym wysokie moce, sportowym, wyczynowym, limuzynom, ale i SUV-om.

Dunlop Sport BluResponse

Rozmiary: od 14 do 17 cali.

Efektywność paliwowa, ekologia : 130% lepsze wyniki w oporach toczenia opony (w porównaniu do opony Dunlop Fast Response). Opona uzyskuje w kategorii oporów toczenia klasę B lub C.

Przyczepność na mokrej drodze: Szerokie, centralne rowki – 3% lepsze osiągi (w porównaniu do innych produktów) na mokrej nawierzchni i krótsza o 3 metry droga hamowania na mokrej drodze. W większości rozmiarów opona uzyskała najwyższą klasę A w kategorii osiągów na mokrej nawierzchni.

Inne zalety opony:  Technologie z motorsportu – dzięki nim opona ma bardzo dobre osiągi przy wysokich prędkościach i w trudnych warunkach drogowych. Opona zajęła 1. miejsce w teście opon letnich ACE/GTÜ 2013 w rozmiarze 195/65 R15 V (uzyskała notę ‘bardzo polecana’). Opona zajęła 3. miejsce (ocena dobra) w teście opon letnich ADAC 2013 w rozmiarze 185/60 R15 H.

źródło: informacja Oponeo

Dowiedz się więcej

Oponeo: Etykiety nie powinny znacząco zmienić sytuacji na rynku opon –  wywiad
Oponeo: Etykiety nie powinny znacząco zmienić sytuacji na rynku opon – wywiad

Wprowadzenie obowiązku stosowania nowych etykiet to jedna z najważniejszych zmian prawnych w branży oponiarskiej, w ciągu ostatnich lat. O to jak zmieni się rynek ogumienia w Polsce po reformie, zapytaliśmy Damiana Nawrockiego z firmy Oponeo.pl. 1. Jaki Pana zdaniem wpływ na rynek opon w Polsce będzie miało wprowadzenie nowych etykiet? Etykiety nie powinny znacząco zmienić […]

Czy etykietowanie opon wpłynęło na zachowania klientów?
Czy etykietowanie opon wpłynęło na zachowania klientów?

Serwis internetowy rezulteo zlecił instytutowi Ipsos badania dotyczące europejskich etykiet na opony, które od 1 listopada 2012 roku muszą być umieszczone na sprzedawanych oponach na terytorium państw UE. Badanie sondażowe zostało przeprowadzone już po raz drugi, co pozwala porównać ewolucję znajomości i zachowań konsumentów w stosunku do etykiet na opony. Co nabywcy opon wiedzą o […]

Gdzie w Europie trzeba wymieniać opony na zimowe?
Gdzie w Europie trzeba wymieniać opony na zimowe?

W zeszłym roku w Polsce pojawił się pomysł wprowadzenia obowiązku wymiany opon na zimowe po 1 listopada. Pomysł w końcu upadł i wciąż to od kierowców zależy, czy chcą wymieniać opony na zimowe, czy też wolą jeździć na ogumieniu letnim. Okazuje się, że pod tym względem jesteśmy w mniejszości. Według proponowanych regulacji, polscy kierowcy mieliby […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 1 marca 2013, 8:40 0 0

Wszystko wyjdzie w praniu . Bo faktycznie, czy inne parametry opon będą szły tak do przodu jak te z naklejki ?! Jestem ciekaw ile kilometrów zrobi się na tych oponach ?

Odpowiedz

Anonim, 7 marca 2013, 9:14 0 0

okazuje się ,że nic nie może dobrze działać jeśli urzędas nie nakaże.chwała.

Odpowiedz

Anonim, 7 marca 2013, 15:26 0 0

Gdzie te etykiety na oponach oferowanych w w sklepie oponeo.pl ?

Odpowiedz

Anonim, 8 marca 2013, 11:00 0 0

Naprawdę CUD jeszcze raz CUD, etykietka spowodowała że mamy się jak w niebie. Najwyższy czas zacząć etykietować tych "mądrych urzędasów"którzy wymyślając takie bzdury tylko podnoszą koszty eksploatacji samochodów, wciskają nam kit o bezpieczeństwie i inne pierdoły.
Jakby mieli przyklejone na czole etykiety, to na pewno byłoby lepiej i bezpieczniej

Odpowiedz