„Radzimy sobie całkiem nieźle” – wywiad z właścicielem firmy ATM Mikoda

12 grudnia 2012, 11:13

Rynek części do układów hamulcowych jest mocno nasycony. Międzynarodowi potentaci rywalizują tu z małymi firmami, oferującymi tanie produkty, z Dalekiego Wschodu. W tle tego skomplikowanego układu coraz lepiej radzi sobie polski producent – ATM Mikoda. Na nasze pytania odpowiedział jej właściciel – Tomasz Mikoda.

Sporo się dzieje ostatnio w firmie ATM Mikoda, wzrasta więc zainteresowanie jej działalnością. Jak Pana firma – polski producent – radzi sobie na niełatwym rynku, zwłaszcza teraz kiedy wielu dystrybutorów i dostawców części narzeka na pogorszenie koniunktury?

Tomasz Mikoda - ATM MikodaTomasz Mikoda: Radzimy sobie całkiem nieźle. W bieżącym roku odnotowaliśmy wzrost sprzedaży. Jesteśmy bardzo usatysfakcjonowani z faktu, że polski producent wychodzi zwycięsko w rywalizacji z chińskimi produktami często wątpliwej jakości. Cieszy nas fakt, iż coraz więcej importerów dochodzi do wniosku, że kupując nasz produkt unika takich problemów jak: duże nakłady finansowe (Chińczycy każą sobie płacić za towar z góry), konieczność zamawiania dużych ilości jednego asortymentu, długi okres realizacji zamówień i ryzyko handlowe, koszty związane z transportem, magazynowaniem, dodatkowymi kosztami pracy. U nas mają wszystko dosłownie z dnia na dzień na bardzo dogodnych warunkach.

Jak pozycjonowane są na rynku produkty marki ATM Mikoda?

Zależy dla kogo. Dla tych, którzy znają technologię produkcji tarcz hamulcowych są one całkowicie porównywalne do markowych produktów z najwyższej półki. My produkujemy począwszy od odlewów z własnej odlewni, spełniających te same wymagania co produkty na części oryginalne. Proces produkcyjny odbywa się na poziomych i pionowych centrach obróbczych CNC. To co może nas różnić od innych producentów to kontrola jakości, której poddajemy 100% wyrobów. Cały czas obserwujemy wszystkie światowe nowinki w dziedzinie technologii obróbki metali, odlewnictwa, technik pomiarowych i nie boimy się inwestować często dużych pieniędzy w wprowadzanie ich do procesu produkcji. Są też tacy, którzy pozycjonują nas niżej ale robimy wszystko, aby było ich coraz mniej.

Na rynku można znaleźć wiele części hamulcowych tak zwanych marek własnych, tworzonych i promowanych np. przez dużych dystrybutorów. Zapewne Państwa firmie, faktycznemu producentowi, który sam ponosi koszty produkcji, nie jest łatwo rywalizować z takimi konkurentami, zwłaszcza ceną? Jaka jest Państwa recepta na rozwiązanie tego problemu?

Z różnych względów nie możemy wskazać własnych marek dużych dystrybutorów, ale jesteśmy dostawcą dla wielu z nich. W obecnej chwili jest nam już łatwiej rywalizować z chińskimi produktami pakowanymi w kartony marek własnych. Trudno było wtedy kiedy dolar był po 2 złote, a cena chińskich tarcz była niewiele wyższa niż cena złomu. Obecnie cena dolara i ceny w Chinach znacznie wzrosły.

Nowością w ofercie ATM Mikoda są klocki hamulcowe, jednak z oficjalnego komunikatu wynika, że tym razem nie będą to części Państwa produkcji, a elementy dostarczane przez „jednego z europejskich markowych wytwórców”. Skąd pomysł na takie posunięcie?

Powody są dwa: pierwszy to oczekiwania naszych odbiorców, którzy chcieliby kupować klocki i szczeki hamulcowe, które będą najlepiej współpracować z naszymi tarczami i bębnami, drugi powód to jakby powielenie działań innych producentów, którzy w swojej ofercie mają zarówno tarcze, jak i klocki. Producenta, który dostarcza nam klocki nie wybraliśmy przypadkowo. Rozpatrywaliśmy oferty wielu firm i po ATM Mikodabadaniach laboratoryjnych i wielu testach drogowych wybraliśmy najodpowiedniejsze. Nasz dostawca zastrzegł sobie aby na razie nie ujawniać jego nazwy. Gwarantujemy jednak, że jest to producent uznanej marki europejskiej.

Szukając opinii na temat jakości Państwa produktów w internecie, nietrudno zauważyć, że funkcjonuje wiele niepotwierdzonych mitów na temat tego, dla jakich renomowanych marek dostarczacie Państwo swoje części. Oficjalne komunikaty, które docierają do naszej redakcji również często brzmią dość tajemniczo – np. ostatnio poinformowaliście Państwo o rozpoczęciu odlewów i tarcz w technologii High Carbon „dla jednej z największych wytwórni części układów hamulcowych w Europie”. Czy to zamierzone działania marketingowe? Czy może jednak może Pan zdradzić dla jakich marek dostarczacie swoje produkty?

ATM MikodaTo nie mity ani działania marketingowe. Nie możemy niestety nic tu więcej powiedzieć ze względu na obowiązujące nas warunki umowy. Chcielibyśmy się tym pochwalić, bo byłaby to dla nas świetna reklama. Komunikaty rzeczywiście brzmią tajemniczo, bo podajemy do wiadomości tyle ile możemy.

Wracając do asortymentu, jak możemy przeczytać na stronie internetowej – każda oferowana przez ATM Mikoda tarcza hamulcowa dostępna jest także w wersji tuningowej. Ostatnio poinformowaliście Państwo także o rozpoczęciu produkcji tarcz „GT”. Jakie są główne zalety tuningowych produktów ATM Mikoda?

Tarcze w wersji GT doskonale spisują się podczas ostrej sportowej jazdy, polecane są tak samo do normalnej eksploatacji jak i do jazdy bardzo dynamicznej i agresywnej. Zarówno w kraju jak i za granicą nie brakuje amatorów takiej formy sportu. Zaletą tarcz serii GT jest między innymi podwyższona skuteczność hamowania, lepsze chłodzenie tarczy (co ma wpływ na żywotność łożysk), samooczyszczanie się powierzchni roboczej tarczy i atrakcyjny wygląd.

Przeglądając Państwa stronę internetową, można zauważyć dość nietypowy dla naszej branży model dystrybucji. Państwa produkty można zakupić przez sklep internetowy oraz portal aukcyjny Allegro. Gdzie natomiast można kupić produkty ATM Mikoda „naziemnie” – w tradycyjny sposób?

Sprzedaż internetowa stanowi niecały 1% naszych obrotów. Jest to ukłon w stronę klientów dla których taka forma zakupów jest najwygodniejsza. Ponadto nasze produkty można kupić u wszystkich naszych przedstawicieli, których dokładną listę zamieścimy na początku stycznia 2013 r. na naszej nowej zmodyfikowanej stronie internetowej.

W 2010 r. ATM Mikoda otrzymała certyfikat TÜV. Czy to wydarzenie otworzyło drogę do nowych, zagranicznych odbiorców? Czy eksportujecie Państwo swoje produkty poza granice kraju, lub też macie takie plany?

Drogi to nie otworzyło, bo przecież od lat eksportujemy nasze tarcze za granice. Certyfikat TÜV zwiększył jedynie zaufanie do naszych produktów i potwierdził ich wysoką jakość. Wiadomo, że jednostka certyfikująca TÜV Rheinland podchodzi bardzo rygorystycznie do spraw jakości i nie ma możliwości, aby w certyfikowanych przez nich produktach było coś niezgodnie z obowiązującymi normami. Ponadto cały czas jesteśmy monitorowani i kontrolowani pod względem przestrzegania tych właśnie norm. Jeżeli chodzi o eksport to sprzedajemy do większości krajów UE, państw byłego bloku wschodniego, a także do USA.

Czego możemy spodziewać się po firmie w 2013 r.?

W nadchodzącym roku chcemy skoncentrować naszą uwagę i zwiększyć sprzedaż szczególnie na rynku niemieckim i francuskim. W związku z tym planujemy wprowadzenie nie mniej niż 150 nowych referencji tarcz i bębnów. W dziedzinie technologii produkcji chcemy uruchomić nową linię produkcyjną z zastosowaniem robota przemysłowego. Oprócz tego cały czas na bieżąco wprowadzamy wszelkiego rodzaju nowinki technologiczne w zakresie usprawniania i unowocześniania procesu produkcyjnego.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Pierwsza partia klocków hamulcowych od Mikody
Pierwsza partia klocków hamulcowych od Mikody

Firma Mikoda wprowadziła do sprzedaży pierwszą partię klocków hamulcowych. Klocki produkowane są przez jednego z europejskich markowych wytwórców. Klocki hamulcowe od listopada w ofercie Mikody Mieszanka cierna używana do produkcji klocków Mikoda została specjalnie dobrana poprzez badania laboratoryjne i testy drogowe tak, aby stworzyć optymalne parametry współpracy z tarczami tej firmy. W chwili obecnej dostępne […]

Mikoda rozpoczyna produkcję tarcz GT
Mikoda rozpoczyna produkcję tarcz GT

Firma Mikoda wprowadziła do produkcji seryjnej tarcze hamulcowe w czterech wersjach. Obok zestawów standardowych, w ofercie firmy znajdą się także tarcze przeznaczone do sportowej jazdy. Na początku października ruszyła produkcja czterech rodzajów tarcz hamulcowych. Są to: tarcze standardowe, GT, GT-INDY, GT-SPA.   Do najbardziej wymagających użytkowników skierowane są tarcze GT, przeznaczone do sportowej jazdy. GT-INDY […]

„Nasze plany sięgają dalej niż na 2013 rok” – wywiad z prezesem GG Profits
„Nasze plany sięgają dalej niż na 2013 rok” – wywiad z prezesem GG Profits

Pabianicki GG Profits specjalizuje się w produkcji przewodów zapłonowych, które sprzedaje pod markami Sentech i Startech oraz pod markami odbiorców. O ofercie firmy, jej strategii oraz planach na przyszłość rozmawialiśmy z prezesem GG Profits, Dariuszem Gruszczyńskim. Główną działalnością Waszej firmy jest produkcja przewodów zapłonowych. Czy rzeczywiście posiadacie w ofercie produkty do wszystkich silników z zapłonem […]

„Postawiliśmy zdecydowanie na jakość” – wywiad z prezesem firmy Tedgum
„Postawiliśmy zdecydowanie na jakość” – wywiad z prezesem firmy Tedgum

Tedgum to polski producent części gumowych i metalowo-gumowych. Firma sukcesywnie poszerza swoją ofertę i zwiększa obroty. Na kilka naszych pytań odpowiedział prezes Tedgum – Tadeusz Wojciechowski. Tedgum oferuje głównie części do samochodów japońskich, amerykańskich oraz do modeli nietypowych. Czy w ten sposób staracie się wypełnić pewną niszę na rynku? Tadeusz Wojciechowski: Tak, jest to jeden […]

ATM Mikoda członkiem SDCM
ATM Mikoda członkiem SDCM

Firma ATM Mikoda została nowym członkiem Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, poszerzając tym samym grono firm wspierających rozwój niezależnego rynku motoryzacyjnego w Polsce. ATM Mikoda w SDCM Niezależny segment rynku stale musi mocno pracować, aby być traktowanym na takich samych zasadach, jak sektor autoryzowany. Pod koniec ubiegłego roku w Ministerstwie Gospodarki rozpoczęły się rozmowy […]

Proces powstawania tarcz i bębnów Mikoda
Proces powstawania tarcz i bębnów Mikoda

ATM Mikoda to prywatna firma rodzinna powstała w 1981 r. Produkuje tarcze i bębny hamulcowe do samochodów osobowych i dostawczych oraz inne elementy z żeliwa dla przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie jest największym polskim producentem tarcz i bębnów hamulcowych na rynek wtórny. Wyroby Mikoda to produkt całkowicie polski i nie mający nic wspólnego z częściami importowanymi, szczególnie […]

Bębny i tarcze Mikoda – szczegóły produkcji
Bębny i tarcze Mikoda – szczegóły produkcji

W jednym z niedawno publikowanych artykułów został opisany proces produkcji odlewu na tarcze i bębny hamulcowe w odlewni Mikoda w Blachowni k. Częstochowy. W dzisiejszym artykule prezentujemy etap produkcji tarcz i bębnów ,,na gotowo”. Obróbka i wiercenie Zobacz proces produkcji odlewu na tarcze i bębny hamulcowe w odlewni Mikoda w Blachowni k. Częstochowy. Gotowe odlewy […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 13 grudnia 2012, 9:48 0 0

Klocki hamulcowe MIKODA z TOMEXu. Ja dziękuję bardzo !

Odpowiedz

Anonim, 13 grudnia 2012, 10:39 0 0

Czytajcie ze zrozumieniem: klocki produkowane są przez europejskiego renomowanego producenta bardzo tajnego, a tarcze dostarczane są dla wszystkich na rynku też tajnych.

Odpowiedz

Anonim, 13 grudnia 2012, 11:12 0 0

Fajnie, że ma Motofocusie są promowane polskie firmy.

Odpowiedz

Anonim, 13 grudnia 2012, 14:32 0 0

Pan Mikoda produkuje tarcze dla renomowanych firm, ale jakich nie może powiedzieć bo kontrakt zabrania, choć bardzo by chciał. Pan Mikoda zlecił produkcję klocków u renomowanego europejskiego producenta, ale nie może powiedzieć u jakiego bo kontrakt mu zabrania, choć bardzo by chciał. A ja się pytam, kto za niego podpisywał te kontrakty i za niego decydował co może a czego nie może powiedzieć. Mimo rzekomych chęci nic mu nie wolno. Nie może powiedzieć jako eksporter i również nie może jako importer? Dla mnie to jakieś dziwne i tajemnicze.
Jakiś czas temu zakupiłem kilka kompletów bębnów o tym samym symbolu. Jak się później okazało wszystkie po zamontowaniu biły w czasie jazdy-przy hamowaniu. Dopiero po zamontowaniu bębnów innego producenta problem zniknął. Ciekawi mnie jak to się ma do rzekomego 100% sprawdzania wyrobów?

Odpowiedz

Anonim, 14 grudnia 2012, 12:20 0 0

Jestem zdziwiony takim komentarzem. Od ponad 10 lat montuję tarcze i bębny Mikody, sporo też zamawiam dla mojego kuzyna który ma warsztat w Niemczech i jak do tej pory nie miałem kompletnie żadnej reklamacji. Mój kuzyn w Niemczech sprzedaje ich tarcze do zaprzyjaźnionych warsztatów i również do dzisaj nie było żadnych zastrzeżeń. Jeżeli chodzi o klocki to za wcześnie zeby cokolwiek powiedzieć.

Odpowiedz

Anonim, 14 grudnia 2012, 12:36 0 0

Zdradzę tajemnicę. Klocki Mikody to na pewno produkcja angielskiej firmy Efi, w każdym razie napewno płynął transport promem z Dover. Stałem swoim samochodem obok ciężarowego Renault Midlum z transportem do Częstochowy.

Odpowiedz

Anonim, 30 września 2014, 15:36 0 0

Od tego roku tarcze i bębny są produkowane w Chinach a w Częstochowie tylko przepakowywane w inne pudełka. Między bajki włożyć opowieści o własnej odlewni i nowoczesnym parku maszynowym oraz wysoce wykwalifikowana kilku osobową załogą, która wytwarza miliony sztuk produkcji.

Odpowiedz