HID-y w reflektorach halogenowych – 5 głosów na nie

, 6 grudnia 2012, 15:10

Wśród kierowców panuje niebezpieczna moda na montowanie żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów halogenowych. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że takie rozwiązania są niebezpieczne i niezgodne z przepisami. Przedstawiamy pięć powodów dlaczego nie należy dokonywać takich przeróbek.

Modyfikacje HID w oświetleniu samochodowym

Philips

– „Te przeróbki to poważny problem na polskich drogach, ponieważ narażają na niebezpieczeństwo wielu uczestników ruchu drogowego w imię postawy iż, ja muszę mieć przed samochodem dużo światła, a reszta mnie nie obchodzi” – komentuje Tarek Hamed, Trade Marketing Manager z Philips Lighting.

Modyfikacja polega na zamontowaniu zamiast dwóch istniejących tradycyjnych żarówek np. H4, zestawu HID, który składa się zwykle z:

  • dwóch żarówek wyładowczych z adekwatnym do reflektora trzonkiem/pierścieniem (P43t w przypadku żarówki  H4),
  • przetwornicy (zamiana prądu stałego na zmienny wysokiej częstotliwości) oraz  sterowników (zapewnienie właściwych parametrów pracy w obwodzie dla żarówki) i przewodów łączeniowych .

 

Przerabiane reflektory są nielegalne

Każdy reflektor z określoną, stosowaną w nim żarówką jest homologowany, to znaczy musi spełniać wymagania określone w homologacjach R8 i R20 EKG ONZ (Europejska Komisja Gospodarcza ONZ) odnośnie rozsyłu światła na drodze oraz jej oświetlenia. Są to dokumenty prawne i każdy zainstalowany reflektor w samochodzie musi spełniać te wymagania (reflektor wraz ze źródłem światła musi być sprawdzany w stadium jego projektowania oraz „zwolniony” po pozytywnie zaliczonych testach, przeprowadzanych przez niezależne laboratoria. Wówczas może uzyskać homologację R8.

Zamontowanie zestawu HID-u (High Intensity Discharge Lamp) w samochodzie, w którym fabrycznie jest zamontowana żarówka halogenowa (H1, H3, H4 , H7 etc.) powoduje drastyczne naruszenie tej zgodności współpracy reflektor – żarówka, co jest równoważnym z unieważnieniem tej homologacji. Z tego powodu reflektory z niewłaściwymi żarówkami są nielegalne i nie powinny być akceptowane przez diagnostów podczas przeglądu technicznego.

5 powodów dla których nie wolno używać przerabianych reflektorów

Jest co najmniej pięć powodów, dla których samochód wyposażony w niehomologowane (przerabiane) oświetlenie nie powinien poruszać się po drogach publicznych…czytaj dalej


5 powodów dla których nie wolno używać przerabianych reflektorów

Jest co najmniej pięć powodów, dla których samochód wyposażony w niehomologowane (przerabiane) oświetlenie nie powinien poruszać się po drogach publicznych:

 

1. Bardzo wysoki strumień świetlny żarówki wyładowczej (daje on 2-3 trzykrotnie więcej światła w stosunku do żarówki halogenowej, np. H1,H4, H7)

2. Absolutne „zniszczenie” geometrii świecenia żarówki, co prowadzi do bezpośrednie efektu olśnienia (oślepiania) i groźby wypadku

Każda żarówka posiada tzw. wymiar charakterystyczny  podawany w mm (jest on zdefiniowany w Regulaminie 37 EKG ONZ), który np. w przypadku żarówki H4 wynosi 28,5mm +/-0,3mm.

Jest to odległość od tzw. płaszczyzny odniesienia (płaszczyzna przechodząca przez pierścień do pierwszego świecącego zwoju skrętki). Problem niezgodności geometrii jarznika lampy HID polega na tym, że jego długość jest zawsze większa od  wymiaru charakterystycznego, co w konsekwencji daje przypadek oślepiania.

3. Brak spryskiwaczy w tradycyjnych reflektorach oraz brak urządzenia samopoziomującego reflektory.

4. Niewłaściwa barwa temperaturowa stosowanych żarówek wyładowczych.

Kierowcy często zapominają, że barwa temperaturowa samochodowych źródeł światła też jest określona w przepisach (dla żarówek wyładowczych jest to zawarte w Reg 99 EKG ONZ).

Zabronionym jest stosowanie HID-ów o bardzo wysokiej temperaturze barwowej (powyżej 6000 stopni Kelvina).

5. Po wypadku i udowodnieniu winy kierowcy (który był jego sprawcą) z powodu niehomologowanego (przerabianego) oświetlenia, towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym ma on wykupioną polisę ma prawo nie przejmować odpowiedzialności za zaistniałą szkodę.

W przypadku ofiar śmiertelnych prokurator może z tego powodu pociągnąć właściciela do odpowiedzialności karnej.

 

Podsumowanie

Żarówki ksenonowe nie mogą być stosowane w reflektorach halogenowych.
Ze względu na możliwe konsekwencje takiej instalacji, warto zatem ostrzegać klientów przed ewentualnymi skutkami takiego montażu.

Dowiedz się więcej

Philips wprowadza nową linię lamp ksenonowych
Philips wprowadza nową linię lamp ksenonowych

W ofercie Philipsa znalazły się trzy nowe modele lamp ksenonowych: Xenon Vision, Xenon BlueVision Ultra oraz Xenon X-tremeVision. Każdy z produktów posiada unikalne cechy i jest adresowany do konkretnej grupy odbiorców. Oszczędność, styl lub wydajność – nowe ksenony Philipsa Nowości z nowej linii lamp Philipsa posiadają unikalne cechy. Xenon Vision pozwala zaoszczędzić pieniądze, Xenon BlueVision […]

Linie świetlne zamiast diod – nowe rozwiązanie Philipsa
Linie świetlne zamiast diod – nowe rozwiązanie Philipsa

Światła do jazdy dziennej zyskują coraz większe grono użytkowników. Kolejne firmy rozwijają technologię diod LED, aby zapewnić większy wybór oraz lepszą jakość rozwiązań. Nowością jest koncepcja linii świetlnych od Philipsa. Philips LED DayLightGuide – nowość na rynku Korzystanie ze świateł mijania nie jest obowiązkiem w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Rynek oferuje energooszczędne i, co ważne, […]

Różnice między żarówką a żarówką – jakość ma znaczenie
Różnice między żarówką a żarówką – jakość ma znaczenie

Żarówki, podobnie jak inne elementy wyposażenia samochodu, dzielą się na te z wyższej i niższej półki. Mechanicy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, czym różni się w tym przypadku produkt markowy od tańszej podróbki oraz jaki wpływ ma jakość żarówki na oświetlenie drogi i bezpieczeństwo jej użytkowników. Trwałość i skuteczność- najważniejsze cechy żarówki Wartością […]

Różnice między żarówką a żarówką – jakość ma znaczenie
Różnice między żarówką a żarówką – jakość ma znaczenie

Żarówki, podobnie jak inne elementy wyposażenia samochodu, dzielą się na te z wyższej i niższej półki. Mechanicy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, czym różni się w tym przypadku produkt markowy od tańszej podróbki oraz jaki wpływ ma jakość żarówki na oświetlenie drogi i bezpieczeństwo jej użytkowników. Trwałość i skuteczność- najważniejsze cechy żarówki Wartością […]

Komentarze

Brak komentarzy