Dlaczego silniki wysokoprężne odgrywają tak ważną rolę?

31 marca 2021, 23:07

Super wydajny ‘wół roboczy’ oraz idealny samochód flotowy z coraz niższą emisją – to tylko niektóre z wielu zalet silników wysokoprężnych. Wiodący na świecie specjalista w zakresie zapłonu – NGK SPARK PLUG – wyjaśnia, dlaczego silniki Diesla będą również w przyszłości atrakcyjnym źródłem napędu oraz udziela wskazówek, jak zadbać o sprawną pracę takich jednostek napędowych.

Nowoczesne samochody wyposażone w silnik wysokoprężny nadal są popularne na całym świecie. Silniki Diesla pracują cicho, mniej spalają i charakteryzują się niską emisją. Moc oraz niższe spalanie powodują, że ten typ napędu jest idealnym wyborem dla flot samochodowych. Dlatego na aftermarkecie silniki Diesla nadal oferują znaczące możliwości i są obszarem inwestycji dla największego na świecie producenta świec żarowych.

Zalety użytkowania samochodu z silnikiem Diesla

Samochody wyposażone w silnik Diesla oferują kierowcom oraz właścicielom flot szereg korzyści. Przykładowo w postaci mniejszego spalania na długich trasach, do poziomu którego nie może zbliżyć się żaden silnik benzynowy. Przeciętnie silniki wysokoprężne zużywają pomiędzy 20 a 30% mniej paliwa w porównaniu do ich benzynowych odpowiedników. I chociaż są droższe w momencie zakupu, na dłuższą metę zapewniają oszczędności pieniędzy koniecznych na zakup paliwa.

Dodatkowo silniki Diesla mają ‘większy uciąg’ w porównaniu do jednostek benzynowych. Dawid Pauszek, Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe w NGK SPARK PLUG EUROPE wyjaśnia:

– W porównaniu do jednostek benzynowych silniki wysokoprężne wytwarzają większy moment obrotowy przy niższych obrotach. Im wyższy moment obrotowy generowany przez wał korbowy silnika, tym większa jest skuteczność I sprawność napędu.

Moment obrotowy i oszczędności paliwa przynoszą korzyści również w większych silnikach wysokoprężnych napędzających ciężarówki, autobusy i pojazdy terenowe, które potrzebują większej mocy.

– Ciężkie pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne z łatwością zwyciężyłyby z silnikami benzynowymi w przeciąganiu liny” – kontynuuje. Ten typ silnika w pełni zasługuje na miano ‘woła roboczego’.

Niższa emisja CO2

W przypadku emisji dwutlenku węgla sinik Diesla jest o wiele lepszą opcją w porównaniu do benzynowego. Zazwyczaj wytwarza o 20% mniej CO2.

– Jeżeli celem jest redukcja CO2, silniki wysokoprężne nadal odgrywają główną rolę w osiąganiu tych wymagań – dodaje Dawid Pauszek.

Nowoczesne silniki emitują mniej NOx niż kiedykolwiek.

– Wiele samochodów z silnikiem Diesla jest wyposażonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) – wyjaśnia ekspert. – Układ wtryskuje niewielką ilość środka ADBlue – wodnego roztworu mocznika – do spalin silnika wysokoprężnego, przekształcając tym samym 85 % NOx w nieszkodliwą parę wodną i azot.

W rzeczywistości, niezależne badania przeprowadzone przez niemiecki klub ADAC w oparciu o spełniające najnowsze normy 6c i 6d modele z silnikiem wysokoprężnym produkowane przez firmy takie jak Mercedes-Benz, Opel oraz BMW wykazały emisję NOx znacznie poniżej 168 mg/km, czyli wartości obecnie dopuszczalnej przez wymagania normy 6d. Niektóre z pojazdów charakteryzowały się nawet niższą emisją NOx w porównaniu do ich benzynowych odpowiedników. Według ADAC, podczas testów drogowych Mercedes C220d emitował ledwie mierzalną ilość NOx w wysokości poniżej 1 mg.

Podstawowe zadania świecy żarowej

W przeciwieństwie do silników benzynowych, które do zapłonu potrzebują iskry, w silnikach wysokoprężnych zapłon jest samoczynny. Powietrze jest zaciągane do cylindrów, gdzie następuje jego silne sprężenie, a temperatura gwałtownie rośnie do poziomu 900°C. Wtryskiwane paliwo ulega spontanicznemu zapłonowi. Jednakże przy zimnym silniku ciepło przenosi się na ścianki tulei cylindrów, utrudniając zapłon. Potrzebnego dodatkowego ciepła dostarczają świece żarowe.

– Działają po prostu jak grzałka nurnikowa – potwierdza ekspert. – Tak zwane ‘wstępne żarzenie’ podnosi temperaturę, której potrzebują wszystkie silniki Diesla do uruchomienia przy niskich temperaturach otoczenia.

Dlatego bardzo ważne jest dbanie o świece żarowe, ponieważ nie tylko wspomagają rozruch zimnego silnika, ale także spełniają szereg innych funkcji, takich jak: wspomaganie regeneracji DPF, ograniczanie gromadzenia sadzy, umożliwianie niższego stopnia sprężania i wspomaganie systemu start-stop, a także wchodzą w skład integralnego systemu sterowania silnika.

Aby sprostać w/w wymaganiom, oprócz tzw. ‘żarzenia wstępnego’, świece żarowe również:

  • pomagają w utrzymaniu czystego zaworu recyrkulacji spalin (EGR) – żarzenie pośrednie.
    Gdy na przykład podczas jazdy ze wzniesienia spada temperatura spalin, świece żarowe pomagają uniknąć gromadzenia się sadzy. Generując ‘żarzenie pośrednie’ świece żarowe chronią przed spadkiem temperatury spalin poniżej krytycznego poziomu.
  • odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu czystego filtra cząstek stałych (DPF) – żarzenie regeneracyjne.
    W celu uniknięcia powstawania osadów sadzy świece żarowe generują tzw. ‘żarzenie regeneracyjne’, które podnosi temperaturę spalin do poziomu ponad 1000 °C i pozwala wypalić zatrzymane cząsteczki sadzy.
  • przyczyniają się do emisji czystszych spalin – żarzenie wtórne.
    Dzięki uruchomieniu żarzenia wtórnego przez kilka minut po uruchomieniu silnika możliwe jest całkowite spalenie oleju napędowego w fazie rozgrzewania jednostki napędowej

Najważniejsze wskazówki w zakresie obsługi świec żarowych, dzięki którym będą niezawodnie działały przez cały rok znaleźć można na platformiewww.tekniwiki.com<. Platforma ta dedykowana jest profesjonalistom i zawiera wiele wskazówek i informacji technicznych.

Artykuł sponsorowany NGK SPARK PLUG

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!