Najważniejsza premiera roku. Rewolucja w segmencie retrofitów LED.

21 października 2020, 23:55

Statystyki pokazują, że z każdym rokiem średni wiek samochodu w Polsce się obniża. W tej chwili wynosi on około 13 lat. W praktyce oznacza to, że z każdym rokiem na naszych drogach jeździ coraz więcej samochodów względnie nowych, czyli też wyposażonych w najnowsze technologie.


Choć można mnożyć nowoczesne układy bezpieczeństwa, systemy obniżające poziom emisji spalin czy też poprawiające komfort podróży, to zaznaczyć trzeba istotną rolę jaką odgrywają instalacje świateł w technologii LED.

Jednym z aspektów, dla którego stosuje się technologię LED jest dużo mniejsze zużycie energii względem zwykłych żarówek, czyli po prostu ekologia, a kolejnym istotnym parametrem odróżniającym LED od halogenu jest jasność oraz skuteczny zasięg świecenia.

Osobiście nie twierdzę, że światła ksenonowe odeszły do lamusa – przez ponad 20 lat uznawane były za wyznacznik jakości oraz komfortu prowadzenia w nocy czy też w warunkach ograniczonej widoczności. Przez większość czasu oferowane były jako opcja w samochodach klasy wyższej lub jako droga opcja wyposażenia. Teraz muszą jednak ustąpić miejsca na podium światłom LED.

W lampach wyładowczych, w przypadku palników D1S strumień świetlny wynosi około 3000 lumenów i jest to średnio 2 razy więcej niż w żarówce halogenowej H7.
W przypadku fabrycznych reflektorów LED, nie ma jednakowej wartości wyznaczającej moc owych świateł. Różnią się one w zależności od producenta i modelu.

Co więcej, diody LED dają producentom samochodów możliwość modelowania świateł w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać cały emitowany przez nie strumień światła.
Skutkiem tego, przy podobnej mocy źródeł światła oraz przy zbliżonej lub czasem i niższej wartości strumienia światła, otrzymujemy o wiele skuteczniejszy zasięg przednich reflektorów i jasność świateł. Co więcej, sam koszt instalacji LED jest o wiele niższy niż w przypadku ksenonów oraz pozwala na to, aby te światła były dostępne już w modelach samochodów niższych segmentów często też jako standardowe wyposażenie.

Światła ksenonowe dały początek nowemu segmentowi akcesoriów, czyli zestawom przeznaczonym do konwersji przednich świateł halogenowych na ksenonowe. Przez lata takie rozwiązanie zyskało szeroką rzeszę zwolenników, którzy dostrzegając rewolucyjną zmianę w komforcie i bezpieczeństwie prowadzenia po zmierzchu, stale rozglądają się za rozwiązaniami mogącymi poprawić wydajność świateł. Naturalnym krokiem było powstanie retrofitów LED jako zamienników tradycyjnych żarówek halogenowych.

Firma M-TECH w swojej ofercie posiada 3 serie popularnych „LED Setów”. Zbierając doświadczenia oraz kierując się potrzebami rynku, dział R&D firmy M-TECH przygotował zupełnie nową, flagową serię retrofitów LED przeznaczonych do konwersji oświetlenia halogenowego – LSPRO. Łączy ona w sobie wszystkie najlepsze cechy zarówno żarówek tradycyjnych z wydajnością i trwałością technologii LED.

Największą bolączką, z którą zmagają się lampy LED jest wysoka temperatura. Dotyczy to wszystkich zarówno fabrycznych reflektorów w samochodach najwyższych klas jak również prostych, pojedynczych żarówek LED. Temperatura jest nieodłącznym parametrem i trwałość lampy zależy od tego, jakiej jakości i marki są zastosowane diody LED w lampie oraz czy temperatura z owych diod jest skutecznie odprowadzana. W retrofitach M-TECH LSPRO zostały już tradycyjnie zastosowane diody LED marki Osram, które charakteryzują się najwyższą wydajnością lumenów z 1 wata pobieranej mocy. Co więcej, dzięki swojej wysokiej jakości, nie generują zbyt wysokiej temperatury, która mogłaby skrócić żywotność produktu. Powstałe w wyniku pracy ciepło (podobnie jak w przypadku fabrycznie montowanych reflektorów LED) w M-TECH LSPRO jest odprowadzane poprzez innowacyjny system Active Air z aktywnym wiatrakiem. Rozbudowana sieć kanałów powietrznych diametralnie zwiększa powierzchnię radiacji, która jest wspomagana przez wentylator o maksymalnym przepływie powietrza 5m3 i został osadzony na japońskich łożyskach. Tak rozbudowany aktywny układ daje gwarancję żywotności nawet w trudnych warunkach pracy, takich jak rozgrzana komora silnika.

Diody LED marki Osram to również przyjemne, białe światło o maksymalnej temperaturze barwowej wynoszącej 5700 kelwinów. Dzięki dopracowanej geometrii i idealnie ustawionej ogniskowej, retrofity M-TECH LSPRO perfekcyjnie współdziałają z odbłyśnikami w reflektorach halogenowych, czego efektem jest wydłużona wiązka i zasięg świateł, przy jednoczesnym zabezpieczeniu przed niepożądanym olśnieniem innych uczestników ruchu.

Aby ułatwić montaż, a co za tym idzie, poprawić uniwersalność retrofitów LSPRO, dział R&D firmy M-TECH, bazując na swoim doświadczeniu, zaprojektował sam szkielet oraz wszystkie elementy owych żarówek LED tak, aby były jak najbardziej kompaktowe, mieściły się nawet w najmniejszych obudowach reflektorów i dały się zamontować w łatwy sposób. System Active Air wraz z całym radiatorem oraz wiatrakiem nie przekraczają 40 mm szerokości, co stawia flagowca M-TECH w czołówce kompaktowych LED Setów. Co więcej, demontowany metalowy pierścień mocujący, będący również podstawą żarówki, ułatwia umocowanie retrofitów w reflektorze, zwłaszcza tym, gdzie żarówka jest przypinana tradycyjnym drucikiem.

Dawne zestawy do konwersji świateł na ksenony wymagały instalacji dodatkowych urządzeń w postaci przetwornic, niezbędnych do prawidłowej pracy lamp wyładowczych. W przypadku LED Setów LSPRO montaż odbywa się absolutnie bezinwazyjnie. Nie trzeba też instalować dodatkowych urządzeń. Aby retrofit współgrał z układem diagnostycznym w pojazdach, zostały zainstalowane moduły EMC, EMI oraz zaawansowany system Canbus, który ma zapobiegać wykrywaniu błędów spalonej żarówki. Dodatkowo, zainstalowany w sterowniku stabilizator napięcia dopuszcza prąd wejściowy w zakresie od 9 nawet do 16 Woltów, co skutecznie zapobiega jakże częstym przepięciom pojawiającym się w samochodowych instalacjach elektrycznych.

Seria LSPRO to pokaz możliwości inżynierów i ekspertów z działu R&D firmy M-TECH, którzy korzystając ze swojej wiedzy oraz wachlarza doświadczeń, wykorzystując najlepsze dostępne elementy stale pracują nad rozwijaniem i ulepszaniem wszystkich dostępnych w ofercie M-TECH produktów.

Autor: Dawid Bystroń, Product Manager w firmie M-TECH

Artykuł sponsorowany M-TECH

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

ryky, 22 października 2020, 8:43 0 -4

xenon to xenon, moc, zasięg, możliwość wymiany po kilku latach. W mojej ocenie Led to cofnięcie się w tył.

Odpowiedz

EdwinWaligóra, 27 października 2020, 9:01 2 0

Ryky. Choćbyś się starał z całych sił, to w przód się nie cofniesz.

Odpowiedz

mKotek, 23 października 2020, 16:58 8 -1

No dobrze, a co z homologacją na te LEDy?

Odpowiedz

Koss, 23 października 2020, 20:15 0 0

Jaka cena

Odpowiedz

Waldas, 24 października 2020, 9:32 3 0

Homologacja Pl???

Odpowiedz

robcyk, 27 października 2020, 18:28 0 0

Skoro nic nie jest napisane to zapewne jej nie ma

Odpowiedz