TRW radzi: regularnie sprawdzaj linki hamulcowe

, 22 maja 2012, 13:49

Z badań TRW wynika, że takie części jak linki hamulca ręcznego są wymieniane corocznie w zaledwie 2% (4,2 miliona) pojazdów jeżdżących po europejskich drogach. Tym ważniejsze staje się więc regularne sprawdzanie linek jako części szybko zużywających się a mających znaczenie dla bezpieczeństwa.

Rodzaje linek

  • Zaplecione druty tworzą linkę. Utworzone w ten sposób linki, zaplatane są w jedną linkę hamulcową. Takie rozwiązanie zapewnia dużą elastyczność.
  • Zaplecione druty tworzą linkę hamulcową. To rozwiązanie zapewnia dużą wytrzymałość.
     

Smar (MoS2) pomiędzy linkami i drutami, gwarantuje niski poziom tarcia.

Ze specyfikacji OE wynika, które rozwiązanie zostanie wykorzystane w zależności od oczekiwanego poziomu elastyczności.

Dlaczego należy wymieniać linkę?

Uszkodzenie zaczyna się od drobnego pęknięcia. Na zdjęciu widać, że poliamidowa powłoka została uszkodzona. Woda i brud spowodowały korozję, a średnica wewnętrzna się powiększa. Oznacza to, że linka nie może już swobodnie się ślizgać.

Popularne awarie:

  • Gdy nie można całkowicie zwolnić hamulca postojowego, co może prowadzić do:przegrzania hamulców, zgrzytania (wysoki poziom zużycia), a w najgorszym przypadku – unieruchomienia samochodu.
  • Kierowca nie może poruszyć dźwignią hamulca ręcznego.
  • Brak hamulca ręcznego/postojowego.


Jak testować linki hamulca ręcznego?


Test na rolkach:

  • Nie powinien występować żaden znaczący opór.
  • Jeżeli występuje duży opór, linka hamulca ręcznego może być jednym z powodów.


Test przy zdjętych bębnach:

  • Zaciągnij hamulec ręczny i sprawdź, czy jego mechanizm działa prawidłowo.
  • Zwolnij hamulec ręczny – szczęki powinny powrócić całkowicie do pozycji spoczynkowej.
  • W razie wątpliwości odłącz i sprawdź tylko linki.


Testy te należy zawsze przeprowadzać przed montażem nowych części.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!