Sprawne oświetlenie pojazdu to podstawa bezpieczeństwa na drodze

, 6 września 2019, 14:00

Stan oświetlenia jest często bagatelizowany, a to jeden z najistotniejszych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zwłaszcza jeśli ktoś jeździ dużo w trasach i po zmierzchu. Lepsza widoczność pozwala wcześniej zareagować w sytuacji zagrożenia, co daje znacznie większe szanse na uniknięcie wypadku. Jest także kilka prostych zasad, które powinniśmy stosować troszcząc się o oświetlenie, a co za tym idzie i bezpieczeństwo na drodze.

Oświetlenie w pojeździe powinno podlegać stałej kontroli i konserwacji, należy przede wszystkim zadbać, aby źródła światła zostały wymienione na nowe w odpowiednim momencie. W przypadku lamp ksenonowych z ich wymianą pod żadnym pozorem nie powinniśmy czekać aż do ich „przepalenia się”, gdyż skuteczność świetlna zmniejsza się wraz z upływem czasu. Z tego powodu wskazane jest, aby ksenony wymieniać kiedy ich skuteczność spadnie poniżej 80% pierwotnych parametrów. W przypadku tych źródeł światła długookresowe zużycie jest na tyle duże, że sam fakt emisji światła może okazać się niewystarczający. A co z halogenami? Efektywność tych źródeł światła także się zmniejsza, zwłaszcza w ostatniej fazie eksploatacji. Spada ich wydajność i zmienia się barwa, co powoduje pogorszenie widoczności. W przypadku produktów uznanych marek ta zmiana nie jest znacząca, wiele bowiem zależy od komponentów z jakich żarówka została wykonana. Niemniej jednak należy wziąć to pod uwagę – szczególnie w sytuacji, gdy jedna z dwóch żarówek już się przepaliła.

Zawsze wymieniaj żarówki parami. Źródła światła zawsze powinno się wymieniać parami. Z czasem tracą swoje właściwości świetlne i dzieje się to równomiernie. Awaria jednej żarówki oznacza, że druga również nie jest w pełni sprawna i nie zapewnia takich parametrów jak na początku przez co osiąga znacznie niższą skuteczność świetlną. Chodzi zarówno o kwestie bezpieczeństwa jak i efekt estetyczny, bo dwa źródła światła, a szczególności lampy ksenonowe będące na różnym etapie zużycia będą zdecydowanie różniły się skutecznością i barwą światła. Poza tym z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że wkrótce po pierwszej się przepali się także i druga. Wtedy konieczna będzie powtórna wizyta w serwisie.

Bardzo istotne jest, aby w reflektorach głównych nie używać źródeł światła bez homologacji. Za ich użytkowanie grozi mandat i utrata ochrony ubezpieczeniowej. Poza tym jest to niebezpieczne – powoduje pogorszenie widoczności i oślepianie innych użytkowników dróg. Dotyczy to również dostępnych na rynku zestawów do przerobienia reflektorów halogenowych na ksenonowe, tzw. HID conversion kits. Ich stosowanie jest nielegalne, tak samo jak inne samodzielne modyfikacje instalacji oświetleniowej.

Niestety kierowcy są też narażeni na zakup produktów podrobionych, jedynie z nazwy przypominających źródła światła uznanych producentów. To szczególnie niebezpieczne, bo jakość takich źródeł światła drastycznie odbiega od podstawowych standardów bezpieczeństwa. Warto zatem sięgać po produkty uznanych marek, w oryginalnych opakowaniach i ze sprawdzonego źródła. Można także skorzystać z narzędzi umożliwiających sprawdzenie oryginalności. Na przykład OSRAM oferuje on-line bardzo prosty system służący weryfikacji lamp ksenonowych, które są najczęściej podrabianym asortymentem wśród oświetlenia samochodowego. OSRAM Trust Program dostępny na stronie internetowej producenta pozwala na błyskawiczne sprawdzenie, czy zakupiona lampa ksenonowa jest oryginalna.

Przestrzegamy również przed kupowaniem tanich zamienników, to tylko pozorna oszczędność, bo ich producenci aby zapewnić najniższą cenę maksymalnie redukują koszty opracowania i wytwarzania. Używają najtańszych komponentów, nie przywiązują wielkiej wagi do precyzji wykonania, a także eliminują takie istotne elementy jak chociażby filtr UV. W czasie pracy żarówki halogenowe emitują promieniowanie ultrafioletowe, które powoduje żółknięcie i matowienie reflektorów. Stosując żarówki halogenowe bez filtra UV narażamy się po pewnym czasie na dodatkowe koszty związane z koniecznością wymiany reflektora.

Jeśli podsumować koszty naprawy kloszy, częstszej wymiany żarówek, może się okazać, że wydatki jakie musimy ponieść wcale nie są niższe, a jednocześnie obniżamy poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy po zmroku. A to waśnie w tym czasie zdarza się nawet do 46% wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych, mimo prawie10-krotnie mniejszego ruchu na drogach. Jazda nocą jest wyjątkowo niebezpieczna! Należy zachować wtedy wyjątkową ostrożność, a przede wszystkim jechać wolniej.

W nocy istotne jest również ograniczenie do minimum ilości światła wewnątrz pojazdu. Oczy automatycznie dostosowują się do panujących warunków – źrenice rozszerzają się, dzięki czemu widzimy więcej. Urządzenia, które emitują światło w samochodzie oślepiają nas, gdy mamy rozszerzone źrenice i powodują ich ponowne zwężenie, przez co widzimy mniej na ciemnej drodze.

Nawet najlepsze źródła światła się nie sprawdzą, gdy reflektory są brudne. Ich stan zwykle jest podobny, a nawet gorszy od tych miejsc na przedniej szybie, które znajdują się poza zasięgiem wycieraczek. Jeśli są zabrudzone, to niewłaściwie oświetlają drogę i mogą oślepiać innych kierowców. Dlatego klosze reflektorów powinno się regularnie czyścić. Aby ich nie porysować trzeba to robić miękką szmatką lub gąbką z dużą ilością wody.

Podczas każdego przeglądu, wymiany żarówki, naprawie mechanicznej i blacharskiej powinno się sprawdzić ustawienie świateł. Mogą się one rozregulować nawet pod wpływem niewielkich wstrząsów wywoływanych jazdą po nierównej nawierzchni lub od wielokrotnego zamykania pokrywy silnika. Jeśli samochód jest wyposażony w korektor poziomowania reflektorów (nie dotyczy ksenonowych źródeł światła), trzeba go używać w zależności od obciążenia pojazdu – liczby osób i bagażu oraz podczas holowania przyczepy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!