Problemy montażowe z siłownikiem sprzęgła 510 0177 10

24 lipca 2019, 23:10

Pomimo licznych szkoleń, pojawiają się jeszcze czasami problemy ze sprzęgłami w popularnych samochodach z grupy VW, np. w pojazdach VW Passat, Skoda Octavia, Audi A3, wyposażonych w silniki 1,9 TDI, 2,0 TDI, 1,8 TFSI . Problem nie pojawia się po wymianie – podczas eksploatacji, lecz występuje już podczas prac warsztatowych.

Montaż koła zamachowego, tarczy czy docisku sprzęgła generalnie nie stwarza problemu. Trudności występują przy wymianie i montażu siłownika sprzęgła (popularnie zwanego wysprzęglikiem hydraulicznym) o numerze referencyjnym 510 0177 10 [zdj. 1].

zdj.1 Wysprzęglik hydrauliczny 510 01 77 10

Trudność wynika między innymi ze specjalnej procedury odpowietrzenia układu sterowania sprzęgłem. Występują problemy jak przy wymianie innych siłowników o zbliżonej konstrukcji tj. pęknięcia korpusu w miejscach mocowania tego elementu do skrzyni biegów. Takie pęknięcia są następstwem zastosowania śruby lub podkładki pod śrubę o średnicy mniejszej niż otwór w korpusie, ponadto tego typu uszkodzenie jest skutkiem zastosowania momentu dokręcenia większego niż zalecany konstrukcyjnie. Podobne uszkodzenie może być spowodowane nierównomiernym dokręceniem pomiędzy trzema punktami mocowania, pozostawieniem zabrudzeń na powierzchni skrzyni biegów w miejscu przylegania siłownika – przekoszenie się siłownika – powstaniem naprężeń i pęknięciem jednego z trzech punktów mocowania [zdj.2].

zdj.2 Otwór montażowy wysprzęglika hydraulicznego

Powyższe problemy są łatwe do wyeliminowania, jeśli zastosujemy się do ogólnych zasad mechaniki.

Natomiast jest jeszcze jedno uszkodzenie wynikające ze sposobu odpowietrzenia, wymagające zastosowania się do specjalnej procedury (numer procedury LuK0070), która różni się od tych stosowanych dla innych siłowników. Procedura ta została zamieszczona w informacji serwisowej opracowanej przez Schaeffler i dostępnej w katalogu części jak i na portalu REPXPERT.

Prawidłowy sposób odpowietrzenia układu wymaga zastosowania przyrządu do napełniania i odpowietrzania układów hydraulicznych (hamulcowych, sprzęgła), zasysającego płyn od strony siłownika.

Po napełnieniu zbiorniczka płynem hamulcowym oraz podłączeniu przyrządu do odpowietrznika, ustawiamy ciśnienie robocze na wartość 2,0 bar i ustawiamy pedał hamulca w maksymalnym górnym położeniu.

Następnie odkręcamy śrubę odpowietrznika o około ¼ obrotu i czekamy aż w zbiorniku przyrządu (bańce) będzie 100 cm³ płynu.

Przy otwartym odpowietrzniku, raptownie (szybko) przemieszczamy ręcznie pedał sprzęgła od skrajnie dolnego do skrajnie górnego położenia. Tę operację wykonujemy 15 – 20 razy, w tempie 2 razy na sekundę. Po zakręceniu odpowietrznika i odłączeniu przyrządu należy łagodnie nacisnąć pedał 10 razy w celu sprawdzenia poprawności działania.

Jeśli nie zastosujemy się do tej procedury, układ nie będzie odpowietrzony, a siłownik może ulec uszkodzeniu (może pęknąć korpus lub tłoczek wypadnie z cylindra roboczego) .

Artykuł sponsorowany Schaeffler

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 25 lipca 2019, 8:46 1 0

Co ma pedał hamulca do sprzęgła?
Cytat powyższego tekstu: "ustawiamy pedał hamulca w maksymalnym górnym położeniu."?

Odpowiedz

SrT - YelonkY, 25 lipca 2019, 9:16 0 0

Pracują na tym samym płynie - układy połączone

Odpowiedz

Anonim, 25 lipca 2019, 13:19 0 -2

Przytoczona instrukcja jasno mówi o pedale sprzęgła.

Odpowiedz

Wiseman, 25 lipca 2019, 9:26 1 0

Ewidentna pomyłka autora tekstu . Procedura montażu i odpowietrzania ważną sprawą .
Natomiast nie poinformowano ( no bo i po co ? ) że występowały siłowniki które rozszczelniały się po nieznacznym przebiegu od wymiany . Początkowo nie uznawano reklamacji , lecz z powodu mnogości awarii uznano to w końcu za wadę fabryczną siłownika !

Odpowiedz

kris, 25 lipca 2019, 10:50 4 0

Produkują "badziew " który rozszczelnia się po paru kilometrach i teraz zwalaja na zły montaż bo nie chca uznawać reklamacji.

Odpowiedz

Biały, 28 lipca 2019, 22:57 0 0

Badziewne rozwiązanie tego typu,siłownik powinien być na zewnątrz i po kłopocie!!!

Odpowiedz