Olej do silników podatnych na LSPI

, 30 stycznia 2019, 12:48

Producentom samochodów zjawisko LSPI ogranicza możliwości wykorzystania potencjału nowoczesnych, turbodoładowanych silników w zakresie wydajnej pracy. Firma Yacco opracowała olej przeznaczony specjalnie do takich jednostek (norma GM-dexos1 Gen2).

Czym jest zjawisko LSPI i co je powoduje?

LSPI, czyli przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych silnika, to niepożądane działanie pojawiające się podczas procesu spalania.

Trochę historii: w wyniku globalnego zapotrzebowania na silniki o niższym zużyciu paliwa i niższej emisji spalin, producenci stworzyli silniki benzynowe w technologii „downsizingu”, a więc o niskiej pojemności, ale turbodoładowane. Zapewniają one wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach silnika. Dzięki wyższej wydajności spełniają wymagania rynku, oraz – w wielu przypadkach – wymagania prawne dotyczące emisji spalin.

Np. Ford i GM wprowadzili 3-cylindrowe, doładowane silniki 1.0L o osiągach zbliżonych do typowych silników czterocylindrowych 1.6, ale zapewniające o 20% niższe zużycie paliwa i emisję spalin. Co roku produkuje się miliony tych silników. Ale problemy pojawiają się coraz częściej. Coraz częściej dotyczą LSPI i coraz częściej kierowcy słyszą stukanie w silnikach.

Wiemy, że LSPI występuje w silnikach wykonanych w technologii „downsizingu” , ale dokładna mechaniczna przyczyna LSPI jest nadal niejasna. Jedna z teorii mówi, że kropla oleju wchodzi do komory spalania przez otwór między tłokiem a ścianą cylindra, gdzie miesza się z paliwem i zapala. Inna teoria zakłada, że to osady są źródłem zapłonu. Obie sytuacje zostały udowodnione i nie wykluczają się wzajemnie.

Jakie są efekty?

Poza stukami LSPI może skutkować całkowitym uszkodzeniem silnika, i to w ciągu tylko kilku cykli pracy silnika. Na uszkodzenie narażone są zwłaszcza tłoki i korbowody. W niektórych przypadkach uszkadzane są także pierścienie oraz świece.

Co może więc zapobiec LSPI?

Badania nad tym procesem były bardzo trudne ze względu na niszczycielski charakter LSPI oraz przypadkowość zdarzeń. Istnieją jednak silne wskazania, że ​​kompozycja smarująca może odgrywać kluczową rolę w ograniczeniu LSPI. Dostawcy dodatków przeprowadzili przełomowe badania w tej sprawie. Na przykład: oleje o wyższym stężeniu wapnia wydają się zwiększać szansę wystąpienia LSPI. Z drugiej strony, detergenty na bazie magnezu i związki molibdenu nie wydają się promować LSPI i pokazały, że nawet go zmniejszają. Ale rozwiązanie problemu LSPI nie jest tak proste, jak wybranie jednego komponentu i dodanie kolejnego: każdy komponent wykonuje wiele funkcji, a zmiana kompozycji zawsze oznacza, że wydajność środka smarnego zmienia się na różnych poziomach.

Jednym z pierwszych olejów redukujących ryzyko wystąpienia LSPI jest olej YACCO LUBE GDI 5W-30 dexos1 Gen2. Jest on w pełni syntetycznym olejem rekomendowanym do silników benzynowych, których producent wymaga używania oleju o specyfikacji API SN, API SN-RC (Resource Conserving), ILSAC GF-5 or GM-dexos1 Gen2 SAE 5W-30. Polecany jest do najnowszych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem oraz bez, szczególnie tych podatnych na przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych silnika (LSPI).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!