Remont i modyfikacja silnika – tuleje cylindrowe cz.2

, 11 marca 2011, 0:00

Łatwiejszy montaż

Starą metodą montażu suchej tulei bloku było położenie na niej drewnianego klocka i wbijanie jej młotem. To mogło działać lata temu, kiedy średnice i luzy nie były tak istotne, jak teraz. Obecnie taka procedura montażu nie może mieć miejsca w warsztatach.

Zalecaną metoda montażu tulei jest schłodzenie lub zmrożenie tulei i podgrzanie bloku. Głębokie mrożenie tulei w warunkach domowych zwykle pozwala zmniejszyć średnicę tulei o 0,05 mm. Chłodzenie tulei okładając ją lodem lub przy użyciu spay’u z ciekłego azotu pozwala skurczyć tuleję o 0,075 mm lub więcej. To często umożliwia opuścić tuleję prawidłowo minimalizując ryzyko uszkodzenia lub zniekształcenia tulei. Podgrzanie bloku do blisko 50 stopni rozszerzy otwory na tuleje ułatwiając montaż. Jeśli montaż tulei wymaga użycia siły użyj prasy by je wcisnąć prostopadle do płaszczyzny bloku. Nie uderzaj w tuleje młotkiem!

Oto jeszcze jedna wskazówka dla budujących silniki o lepszych osiągach: Zmniejszenie naprężenia bloku po wymianie tulei można uzyskać poprzez zamocowanie bloku na stole wibrującym i wprowadzenie go w drgania o wysokiej częstotliwości na 15-30 minut. Kriogeniczne traktowanie bloku (obniżanie temperatury bloku i mrożenie go do – 185 stopni poprzez długie powolne chłodzenie a następnie rozmrażanie), to inna metoda likwidacji napięć w bloku i zmniejszania jego zniekształceń.

Wykończenie cylindra

Kiedy tuleje są zamontowane w bloku, cylindry mogą zostać wykończone zgodnie ze specyfikacją. Aby sprawić, by pierścienie były dobrze osadzone i właściwie uszczelniały, należy odpowiednio wykończyć powierzchnie cylindra. Takie wykończenie ma zapewnić prawidłowe prowadzenie i pracę pierścieni, zatrzymywanie oleju i ograniczenie czasu niezbędnego do dotarcia sinika po przebudowie (remoncie). W tym celu należy przeprowadzić honowanie tulei.

Wstępne honowanie tulei pozwala na to by pierścienie od początku pracowały prawidłowo i skrócić czasu docierania silnika. Wstępne honowanie cylindrów przedłuża żywotność pierścieni i pozytywnie wpływa na szczelność cylindra i emisję szkodliwych gazów.

Dla pierścieni molibdenowych stosuje się dwustopniowe honowanie w celu osiągnięcia lepszego wykończenia powierzchni tulei. Do pierwszego honowania należy użyć materiału ciernego o ziarnistości 280. Następnie trzeba wykończyć powierzchnię poprzez krótkie muśnięcie kamieniem o ziarnistości 400 lub wykonanie kilku pociągnięć narzędziem z nylonowym materiałem ciernym lub szczotką.

Jeśli cylindry są honowane diamentowym kamieniem, można kontynuować drobniejszym diamentowym piaskiem. Wykończyć należy drobnoziarnistym materiałem ciernym lub szczotką.

Po honowaniu tulei nie wolno zapomnieć o wyczyszczeniu ich ciepłą wodą z mydłem przy użyciu szczoteczki w celu usunięcia wszystkich zanieczyszczeń po obróbce. W przypadku przeoczenia tego etapu, można zniszczyć całą prace i spowodować bardzo szybkie zużycie pierścieni.

Mokre tuleje w silnikach diesla

W przypadku remontu sinika diesla lub silnika przemysłowego, który ma mokre tuleje, pasowanie nie ma takiego znaczenia. Większość takich tulei montuje się poprzez wsunięcie do otworu. Najczęściej są one już honowane i przygotowane wstępnie do pracy zgodnie ze specyfikacją. Niezależnie od tego należy jednak uważać podczas obsadzania tulei, aby nie zostały one zamocowanie poniżej płaszczyzny bloku – zwłaszcza, gdy blok był naprawiany w przeszłości. Jeśli otwory podtrzymujące flansze tulei są uszkodzone lub skorodowane muszą zostać ponownie obrobione tak, by prawidłowo podpierały tuleje.

Do uszczelnienia należy użyć środka zalecanego przez producenta. Użycie nieprawidłowego preparatu może spowodować puchnięcie uszczelniacza (uszczelki), uniemożliwiające prawidłowe dopasowanie tulei.

Jeśli stara tuleja ma od zewnątrz nalot z wapnia lub kamienia, płaszcz wodny w bloku i reszta układu chłodzenia wymagają czyszczenia. Wszystko co przylega do tulei od zewnątrz może bowiem zaburzać wymianę cieplną.

Wiele nowych silników diesla wymaga tulei utwardzanych indukcyjnie, z ciągliwego żelaza, lub innego stopu żelaza o wysokiej jakości i odporności na zużycie. Tańsze materiały nie wytrzymają i bardzo szybko się zużyją. Tuleja dobrej jakości powinna bez problemu pracować w ciężarówce przez 800 000 km lub dłużej.

Wystawanie tulei ponad płaszczyznę bloku musi być również dopasowane do uszczelki głowicy. Podczas ustalania pozycji tulei należy również ustawić je wszystkie w jednej płaszczyźnie. Jeśli jedna tuleja osadzona jest zbyt wysoko może to wpływać negatywnie na szczelność sąsiednich cylindrów.

Źródło: www.autocarepro.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 30 października 2013, 11:01 0 0

Nic dodać, nic ująć.W tym aspekcie zostało wszystko bardzo fachowo opisane dotyczące tego tematu.

Odpowiedz

Anonim, 4 listopada 2013, 21:00 0 0

Świetny materiał, pozdrawiam.

Odpowiedz

Anonim, 21 grudnia 2013, 15:51 0 0

Wszystko fanie opisane. Jedyny błąd to taki, że w jaki sposób autor chce zmienić skok tłoka? Przecież za to odpowiada wał korbowy a nie długość korby czy wysokość tłoka to taka mała dygresja z mojej strony ;)

Odpowiedz

marmak, 27 listopada 2014, 14:13 0 0

Artykuł dobry. Sam ostatnio miałem tuningowany silnik w mojej Suzi, robiła mi to ekipa z Jurgal. Motor teraz dostał takiego „kopa”, że aż miło.

Odpowiedz

dexter, 30 kwietnia 2015, 17:49 0 0

Mi tuningowala auto ekipa z jurgal. Auto wyraźnie zyskao kopa, z reszta po samym dzwieku slychac ze silnik pracuje inaczej – lepiej 

Odpowiedz

antrokyt, 20 sierpnia 2015, 11:57 0 0

Świetny artykuł! A i przylaczam sie do opinii, jeśli odpicować silnik to Jurgal staje na wysokosci zadania. Niby nic wielkiego a czuje sie jakbym mial nowe auto.

Odpowiedz