Serwisowanie klimatyzacji samochodowej – płukanie układu

9 stycznia 2019, 23:33

Układ klimatyzacji w pojeździe musi być wolny od wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, aby jego praca przebiegała bez problemów. W jaki sposób poprawnie wykonywać płukanie układu? Szczegóły znajdują się w poniższej tabeli.

Serwisowanie klimatyzacji samochodowej – płukanie układu

DLACZEGO NALEŻY PŁUKAĆ UKŁAD AC?

Aby układ klimatyzacji działał w sposób prawidłowy, musi być pozbawiony wewnętrznych zanieczyszczeń. Czynnik chłodniczy i olej pracujące w warunkach wysokich temperatur i ciśnień, a także precyzyjne elementy sprężarki dla optymalnego działania wymagają braku zanieczyszczeń w układzie.

Płukanie układu klimatyzacji jest jedną z najważniejszych czynności serwisowych, szczególnie przy wymianie sprężarki lub w przypadku, gdy zdiagnozowano zanieczyszczenie układu. Poprawnie wykonane płukanie układu zalecane jest przez ekspertów oraz wiodących producentów sprężarek. Aby zapewnić poprawne smarowanie układu, niezbędne jest jego płukanie i napełnienie pustego, czystego układu za pomocą właściwego oleju, w zalecanej ilości.

METODA / JAK PŁUKAĆ UKŁAD UWAGA
SPECJALISTYCZNE PŁYNY

Proces płukania odbywa się za pomocą specjalnego płynu do płukania układu klimatyzacji. Płyn krąży w układzie z wykorzystaniem maszyny płuczącej lub jest aplikowany do układu bezpośrednio z pojemnika ciśnieniowego.

Płyn posiada bardzo dobre właściwości czyszczące, rozpuszcza wszystkie rodzaje zanieczyszczeń, usuwa szlam oraz trudne do usunięcia złogi.

UWAGA!

Pozostałości płynu do płukania należy dokładnie usunąć (przedmuchać układ). Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni.

CZYNNIK CHŁODNICZY / STACJA KLIMATYZACJI

Układ jest płukany za pomocą czynnika R134A, za pomocą stacji klimatyzacji.
Stacja musi być wyposażona w funkcję płukania, specjalnie zaprojektowane filtry oraz pojemnik do zanieczyszczeń.

Usuwa luźne zanieczyszczenia.Bardzo nieskuteczna metoda w usuwaniu osadów i większych zanieczyszczeń.

UWAGA!

Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni.

CZĘSTE USTERKI

Opiłki, zanieczyszczony czynnik, olej lub niewłaściwe stosowanie dodatków może spowodować blokowanie przepływu lub zablokowanie elementów układu, np. osuszacza, skraplacza, zaworu rozprężnego, dyszy dławiącej czy zaworu ECV/MCV. Doprowadzić to może do utraty wydajności układu, wzrostu ciśnienia, a tym samym nieprawidłowego obciążenia termicznego sprężarki i w konsekwencji kosztowych uszkodzeń podzespołów.

Ponadto zanieczyszczenia i wilgoć wpływają na właściwości smarne oleju. Nieprawidłowe smarowanie ma natychmiastowy, negatywny wpływ na części mechaniczne sprężarki, narażając ją na zatarcie. Również stosowanie niewłaściwego oleju lub oleju uniwersalnego oraz mieszanie olejów różnych typów i lepkości powoduje niewłaściwe smarowanie i zatarcie sprężarki.

CZYNNIK CHŁODNICZY PODAWANY BEZPOŚREDNIO Z BUTLI

Płukanie dokonuje się za pomocą czynnika R134A podawanego do układu bezpośrednio z ogrzewanej butli. Konieczna jest dodatkowa butla do odbioru zanieczyszczonego gazu, jak również adapter i przewody do właściwego podłączenia.

Wymagane jest narzędzie z wziernikiem do kontroli czystości czynnika, który płucze układ.

UWAGA!

Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni.

ZALECANE ROZWIĄZANIE

Aby uniknąć problemów związanych z wydajnością systemu i kosztownych powtórnych napraw, należy przepłukać układ klimatyzacji, jeśli stwierdzono zablokowanie układu, zapchanie osuszacza, nadmiar zastosowanego kontrastu czy też obecność środków uszczelniających. Ponadto należy zawsze przepłukać układ przed zainstalowaniem nowej sprężarki. Zwęglone cząstki oleju, opiłki metalowe i inne zanieczyszczenia, które spowodowały awarię poprzedniej sprężarki, mogą spowodować, że nowa sprężarka szybko ulegnie uszkodzeniu, jeśli układ nie został przepłukany. Aby zapewnić poprawne smarowanie układu, niezbędne jest jego płukanie i napełnienie pustego, czystego układu za pomocą właściwego oleju, w zalecanej ilości. Odpowiednie smarowanie jest kluczowe dla trwałości sprężarki. Znajdujące się wewnątrz niej precyzyjne elementy mechaniczne zaprojektowane są do pracy z ciasnymi pasowaniami oraz cienką warstwa oleju smarującego.

Należy pamiętać, że takie podzespoły układu jak sprężarka klimatyzacji, element rozprężny oraz osuszacz bądź też zasobnik, nie powinny być poddawane procesowi płukania.

UWAGA!

Jeśli pozwala na to stan skraplacza, to warunkowo dopuszcza się jego płukanie, w przeciwnym razie element ten należy zawsze wymienić na nowy.

WZIERNIK KONTROLNY – niedrogie i skuteczne narzędzie do obserwacji czynnika w układzie, zalecane do efektywnej diagnostyki w różnych sytuacjach, np. przy płukaniu układu klimatyzacji.

Więcej na temat produktów i usług na www.nissens.com/climate oraz www.nissens.com.pl

Artykuł sponsorowany Nissens

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!