Oleje silnikowe mają niekorzystny wpływ na uszczelniacze

5 września 2018, 23:13

Dzisiejsze samochody charakteryzują się coraz większą mocą, przy tej samej wielkości. Z coraz wyższymi wymaganiami stawianymi przed samochodami, silniki muszą być coraz bardziej wysilone i wydajne, a pomaga w tym olej silnikowy, pozwalający na poprawną pracę silnika. Jednakże, pomimo tego, że olej wpływa korzystnie na wiele części w silniku, powoduje też uszkodzenie elementów takich jak uszczelniacze.

grafika: Shutterstock

Dodatki olejowe to chemiczne składniki pozwalające na lepszą wydajność smarną oleju. Te dodatki są niezbędne do zapewnienia prawidłowego środowiska smarnego i wydłużenia życia silnika w nowoczesnych silnikach spalinowych. Bez nich olej byłby zanieczyszczony, mogłoby dochodzić do wycieków czy popsucia silnika w niektórych temperaturach jego pracy. Jedne z najważniejszych dodatków są używane do poprawy lepkości i smarności, kontroli zanieczyszczeń, stanu przydatności do użycia czy poprawy szczelności. Lepkość oleju maleje wraz z temperaturą. Wpływ na nią wywiera zarówno pogoda jak i temperatura Twojego silnika.

Pomimo tego, że dodatki olejowe, wpływają bardzo korzystnie na większość komponentów silnika, mają negatywny wpływ na uszczelniacze, powodują szybsze ich zużycie i cieknięcie. Jeden z powodów, dla których dodatki mogą powodować uszkodzenie uszczelniacza to kompatybilność chemiczna – problem ten pojawia się, gdy zostają wprowadzone zmiany w formule chemicznej środka smarnego. Czasami nawet niewielka zmiana w składzie oleju może prowadzić do uszkodzenia uszczelniacza. Jednakże efekt ten jest ciężki do przewidzenia – uszczelniacz może zużywać się szybciej, lub po prostu nie działać należycie.

Materiał uszczelniacza może również uleć uszkodzeniu z powodu styczności ze środkiem mocno erozyjnym. Sytuacja taka ma miejsce, gdy zastosujemy materiał nieodpowiedni do danej aplikacji. Użycie niekompatybilnych materiałów prowadzi do ingerencji chemicznej przez dodatki olejowe, prowadząc do hydrolizy i utleniania elementów uszczelniających. W rezultacie otrzymamy pogorszenie profilu wargi uszczelniającej, zmiękczenia, puchnięcia lub kurczenia się uszczelniacza. Zmiana koloru uszczelniacza wskazuje na erozję chemiczną.

grafika: materiały Corteco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W celu uniknięcia przedwczesnego zużycia lub niepoprawnej pracy, trzeba zwrócić uwagę na pewne rzeczy. Należy sprawdzać zakres ciśnień płynów oraz ich stany, ale również wartości krytyczne dla całego systemu.

Innym kluczowym czynnikiem jest zakres osiąganych temperatur, mających bezpośredni wpływ na pracę silnika. Zarówno temperatura w stanie spoczynku, jak też w trakcie pracy i poprawny montaż osi mają bardzo duże znaczenie dla uszczelnienia.

Rodzaj płynu, jego lepkość i sposobu rozprowadzania są ważnym czynnikiem wpływającym na wydajność i efektywność uszczelniania. Jego poprawne zastosowanie zapewni długotrwałe działanie uszczelniacza jak też pozwoli na uniknięcie wczesnych napraw.

Rozmiar uszczelniacza determinuje rozmiar wału. Obejmuje średnicę wału i obudowy, długość rowka uszczelniającego i przerw, łączną długość wału, jakość powierzchni i długość cyklu. To, w jaki sposób pracuje wał ma wpływ na to jak długo i w jakich warunkach uszczelniacz będzie działał poprawnie. Wpływ na jego działanie ma poprawność montażu, czynniki środowiskowe i ekspozycja na ciężkie warunki.

Wraz z coraz szerszym stosowaniem dodatków olejowych, zapewnienie odpowiedniego uszczelnienia nie tylko według aplikacji, ale też warunków pracy staje się jeszcze ważniejsze.

Corteco oferuje ponad 7 000 uszczelek oraz 6 500 różnych uszczelniaczy wałów typu Simmerring i uszczelniaczy zaworowych w jakości OEM do szerokiego zastosowania w celu zapewnienia odpowiedniego uszczelnienia.

Odwiedź nas na www.corteco.com

Artykuł sponsorowany Corteco, Autor: Wojciech Głowaty – Corteco

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!