Rozrusznik silnika w nowoczesnych układach przeniesienia napędu

28 marca 2018, 23:26

Valeo jest głównym producentem OE i wiodącym dostawcą zarówno całych rozruszników, jak i ich komponentów na rynek aftermarket. Rozrusznik jest elementem odgrywającym kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych układów przeniesienia napędu. Jego znaczenie dodatkowo wzrosło po wprowadzeniu na rynek dwumasowych kół zamachowych.

Stało się tak, ponieważ niezawodny rozrusznik silnika jest niezwykle ważny dla żywotności dwumasowego koła zamachowego. Surowe normy dotyczące emisji CO2 oraz spalania wymusiły na wszystkich producentach samochodów jeszcze bardziej intensywne prace nad rozwojem układów przeniesienia napędu. System start-stop był kamieniem milowym, który stał się niezwykle popularny po wprowadzeniu normy Euro 5 w roku 2011.

Dlaczego mocny i niezawodny rozrusznik jest kluczowy z punktu widzenia całego układu przeniesienia napędu, a zwłaszcza tych układów, w których zastosowano dwumasowe koło zamachowe? Odpowiedź na to pytanie jest ściśle związana ze zjawiskiem rezonansu, który w zależności od modelu układu przeniesienia napędu pojawia się w innym zakresie prędkości obrotowych.

Dwumasowe koło zamachowe Valeo chroniące skrzynię biegów przed wibracjami generowanymi przez silnik

Kiedy zwykłe koło zamachowe zostaje zastąpione kołem dwumasowym, wówczas nowa część przejmuje funkcje tłumienia wibracji powstających wskutek drgań skrętnych wału korbowego (w przypadku zwykłych kół zamachowych funkcję tę pełnią tłumiki drgań znajdujące się w tarczy sprzęgła). Zmiana w kompozycji układu, gdzie element tłumiący został przeniesiony z wałka sprzęgłowego na wał korbowy, wpływa na zakres występowania rezonansu, który udało się przenieść poniżej prędkości biegu jałowego.

Zastosowanie tego rozwiązania zwiększa komfort jazdy, jednak w tym przypadku niezwykle istotne jest, aby przejść przez zakres biegu jałowego najszybciej jak to możliwe. Dwumasowe koło zamachowe powinno jak najkrócej znajdować się w rezonansowym zakresie obrotów, ponieważ znacznie skraca to jego żywotność i ogranicza  funkcjonalność. Właśnie dlatego mocne i niezawodne rozruszniki stały się istotnym kryterium motywującym wybór producenta podczas prac nad konstrukcją nowych modeli.

Wzmocniony rozrusznik Valeo umożliwiający sprawne działanie funkcji Start – Stop

Sytuacja staje się jeszcze bardziej złożona w miarę rosnącej popularności układów start-stop. Start-stop w istocie nie jest produktem ani systemem. To rodzaj funkcji podnoszącej komfort użytkowania samochodu. Istnieje kilka zasad działania tej technologii. Zatrzymanie pracy silnika jest wywoływane przez system zarządzania silnikiem z zintegrowaną funkcją start-stop. System zarządzania silnikiem ponownie uruchamia silnik, gdy ten otrzyma moc po zwolnieniu hamulca. Technologia start-stop jest technologią OEM stale zyskującą na popularności. W 2021 roku znajdzie się w prawie 40% nowo produkowanych samochodach.

Jednym z elementów systemu start-stop umożliwiających jego funkcjonowanie jest wzmocniony rozrusznik zastosowany zamiast konwencjonalnego mechanizmu. W tym wypadku konstruktor nie ingerował znacznie w budowę układu przeniesienia napędu, a wzmocniony rozrusznik zapewnia znacznie więcej cykli niezawodnej pracy systemu.

Valeo jest liderem w produkcji i rozwoju nowoczesnych rozwiązań dla układów przeniesienia napędu. Nieustające zmiany spowodowane nowymi normami dotyczącymi emisji CO2 przyspieszają rozwój innowacyjnych komponentów dla każdego typu pojazdu. Będąc firmą doświadczoną w produkcji zarówno dwumasowych kół zamachowych, jak i rozruszników na pierwszy montaż, Valeo może zagwarantować optymalną żywotność elementów układu przeniesienia napędu zarówno producentom samochodów, jak i klientom rynku części zamiennych.

 

Newsletter sponsorowany Valeo

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

iglotkz, 30 marca 2018, 23:52 0 0

Ciekawe jak to się ma do przeróbki na zwykłe koło, przecież to inna masa zestawy więc rezonans też jest w innym miejscu.

Odpowiedz