Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym Servolectric

28 września 2017, 5:49

Układy kierownicze Bosch ewoluują z mechanicznych w kierunku elektrycznych, umożliwiając automatyzację jazdy. Elektromechaniczny układ kierowniczy Servolectric umożliwia aktywny wpływ elektroniki na dynamikę jazdy oraz funkcjonowanie systemów asystenckich.

Układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym są od kilkunastu lat popularne na wyposażeniu fabrycznym. W 2016 r. układy takie miało już około 80% nowych samochodów w Europie.

Obniżone zużycie energii

Układy ze wspomaganiem elektrycznym zużywają mniej energii niż tradycyjne hydrauliczne. W układzie nie ma hydraulicznej pompy wspomagania napędzanej paskiem. Układ zużywa energię tylko wtedy, kiedy kierowca kręci kierownicą. W ruchu miejskim przekłada się to na obniżenie energii do -10%. Ponieważ brak jest pompy, masa układu jest obniżona nawet o 20%.

Wielofunkcyjny układ kierowniczy

W układzie ze wspomaganiem elektrycznym jedno kliknięcie przycisku na pulpicie umożliwia zmianę trybu pracy z normalnego na sportowy. Siła elektrycznego wspomagania jest dobierana automatycznie wedle wybranej mapy. Możliwe jest też uzależnienie siły wspomagania od prędkości jazdy.

Z kolei skomunikowanie przekładni ze sterownikiem silnika i kamerą lub radarem umożliwia działanie systemów asystenckich, np. asystenta parkowania. Dzięki temu samochód może samodzielnie zaparkować. Przekładnia kierownicza staje się elementem, który umożliwia w przyszłości autonomiczną jazdę samochodów.

Budowa układu Servolectric

Główne elementy układu Servolectric to kolumna kierowcy z czujnikiem momentu obrotowego, wał kierowniczy i przekładnia kierownicza z silnikiem elektrycznym, sterownikiem i czujnikiem momentu obrotowego.

Sterownik jest zabudowany na silniku elektrycznym. Układ Servolectric (EPS – eletricpowersteering – elektryczne wspomaganie) występuje w 3 wariantach, zależnie od umiejscowienia silnika elektrycznego:

  • EPSc – z silnikiem elektrycznym na kolumnie kierowniczej – do samochodów kompaktowych;
  • EPSdp – silnik na przekładni, zamontowany pod kątem, połączony przez przekładnię ślimakową – do samochodów klasy średniej;
  • EPSapa – silnik na przekładni, zamontowany równolegle – do samochodów sportowych, SUV-ów i dostawczych.

Przy wymianie przekładni kierowniczej EPSdp Servolectric należy pamiętać o ustawieniu kół pojazdu na wprost, zablokowaniu koła kierownicy i odłączeniu akumulatora. Demontaż i montaż następuje zgodnie z procedurą producenta pojazdu. Po montażu trzeba pamiętać o ustawieniu zbieżności kół. Przed uruchomieniem silnika należy użyć urządzenia diagnostycznego, aby zaprogramować przekładnię w sterowniku silnika, a w razie potrzeby dokonać kalibracji.

Przykładem samochodu z układem kierowniczym wspomaganym elektrycznie jest VW Golf VII, gdzie stosowana jest przekładnia Bosch K S00 000 776.

Informacje techniczne o przekładniach kierowniczych Boscha (w języku angielskim) znajdują się na stronie https://bosch-steering-parts.com/.

Artykuł sponsorowany Bosch /autor: Jacek Pudło

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!