Silnik krokowy – jak działa, po co jest i dlaczego się psuje?

, 4 lipca 2016, 10:41

Awaria silniczka krokowego to jedna z częstych przypadłości współczesnych samochodów. Jest to mała i przeważnie niezbyt droga, ale kłopotliwa część. Zwłaszcza, gdy powodowane przez nią objawy zostaną źle zdiagnozowane.

Jak to działa?

Silnik krokowy odpowiada za regulację prędkości obrotowej na biegu jałowym, czyli na „luzie”. Jest obecny w pojazdach z silnikami benzynowymi z wtryskowym układem zasilania. Steruje przepływem powietrza do silnika, bazując na kilku, stale odczytywanych parametrach. Zapobiega spadkom obrotów poniżej minimalnych, co skutkuje wahaniami obrotów i gaśnięciem silnika na biegu jałowym.

Pracę silnika krokowego reguluje ECM, czyli Electronic Control Module. Przesyła on do silnika impulsy, czyli tzw. „kroki”, na których podstawie następuje zmiana kąta odchylenia przepustnicy. ECM „wie”, jakie informacje przekazać do silniczka, ponieważ korzysta z czujnika temperatury płynu chłodniczego, czujnika położenia wału korbowego oraz wartości ciśnienia w kolektorze ssącym (MAP). Istotne dlań są aktualne dane na temat: temperatury silnika, obrotów na minutę i ciśnienia. Dodatkową funkcją jest odczyt informacji na temat stanu naładowania akumulatora. Gdy jest on niski, silnik krokowy dostaje impulsy powodujące czasowe podwyższenie obrotów na biegu jałowym w celu szybszego doładowania baterii.

Nierówne obroty na biegu jałowym – usterka silniczka krokowego

ECM jest połączony z silnikiem krokowym poprzez złącze zasilania elektronicznego. Za czynności mechaniczne odpowiada wirnik wzbudzenia i zawór obrotowy – najczęściej w kształcie grzybka, choć są także inne rozwiązania. Gdy „grzybek” cofa się, otwiera przestrzeń, którą więcej powietrza dostaje się do silnika. W pozycji początkowej, grzybek jest całkowicie schowany – silniczek krokowy ustawia się w niej już po zgaszeniu silnika. Ważne jest, by właśnie w tej pozycji montować go np. po przeczyszczeniu. Ułatwi to rozruch.

Każdy podzespół zaangażowany w pracę silnika jest podatny na zanieczyszczenia. Podobnie jak opisywany przez nas niedawno EGR, także silnik krokowy ulega zabrudzeniom z powodu gromadzenia się osadów. Często wystarczy wyjąć go i wyczyścić, wyczyścić przepustnicę oraz ponownie zamontować na miejsce. W nowszych pojazdach coraz częściej samo przeczyszczenie i przesmarowanie silniczka nie daje pożądanego efektu. Bywa, że po wykonaniu tych czynności silniczek podejmuje działanie, ale jego zakres jest za mały – jak np. na poniższym filmie:

Za usterkę silnika krokowego odpowiedzialna może być także część elektryczna. Np. przepalona wtyczka lub jeden ze sterowników. Wymiana tych elementów w dzisiejszych warunkach generuje na tyle drobne oszczędności, nie dając przy tym gwarancji powodzenia, że większość mechaników rezygnuje z niej. Najbardziej skuteczna jest zatem wymiana silniczka na nowy. To dlatego, że koszty silników krokowych na afermarkecie nie są szczególnie wysokie.

Błędy przy wymianie silnika krokowego

W przypadku większości samochodów, wymiana silniczka krokowego jest prosta, ponieważ jest on położony w stosunkowo łatwo dostepnym miejscu. Samo odkręcenie silniczka od przepustnicy i wyjęcie nie stanowi problemu, podobnie jego zamontowanie (warto pamiętać o właściwej pozycji „grzybka”). Trudniejsza może za to okazać się adaptacja elementu do poprawnej pracy. W niektórych przypadkach nie obejdziemy się bez testera diagnostycznego, z pomocą którego trzeba skalibrować silniczek i skasować zapisane w systemie błędy. Na szczęście w większości pojazdów adaptacja silniczka przebiega samoczynnie, po kilkukrotnym dodaniu gazu na biegu jałowym i odpuszczeniu, lub po przejechaniu kilku kilometrów w ruchu zmiennym (np. w mieście).

Dowiedz się więcej

Wymiana rozrządu w silniku N47 BMW – tego nikt się nie spodziewał
Wymiana rozrządu w silniku N47 BMW – tego nikt się nie spodziewał

Ten film miał pokazywać procedurę wymiany rozrządu w silniku N47. Nie jest szybka ze względu na jego lokalizację. Zaskakujące jednak jest, w jakim stanie był łańcuch, a także co zostało ze ślizgu… Jedne silniki są bardziej udane, inne mniej. Niektóre pomysły inżynierów sprawiają jednak, że naprawy są czasochłonne, a wymiana rozrządu w ASO to jedna […]

Najtańszy patent na sportowy wydech
Najtańszy patent na sportowy wydech

Rasowy dźwięk z rury wydechowej za mniej niż 5 zł? To możliwe. Wszak, kiedy do warsztatu zawita nuda, do głowy przychodzą najdziwniejsze pomysły… Trudno traktować operację tuningową, polegającą na założeniu na końcówkę wydechu Malucha kawałka dętki rowerowej inaczej niż jako żart. Zaangażowanie autora filmu w proceder wywołuje jednak szczery uśmiech. Wbrew wszelkiej logice, trzeba przyznać, […]

Opony, które atakują ludzi [Film]
Opony, które atakują ludzi [Film]

Masz zły dzień w pracy? Nie martw się, zawsze mogło być gorzej. Pomyśl sobie o mechanikach, którzy zostali zaatakowani we własnym warsztacie. I to przez zwykłe… opony. Właśnie dlatego praca wulkanizatora wymaga tak dużej uwagi i przestrzegania przepisów BHP. Opony potrafią być niebezpieczne, ich niekontrolowany wybuch powoduje sytuacje, które mogą zaszokować postronnych obserwatorów. Skrajne przypadki […]

Czym jest i jak działa sprężarka Rootsa?
Czym jest i jak działa sprężarka Rootsa?

Sprężarki Lysholma, Rootsa czy Eatona są ciekawą alternatywą dla popularnych dziś turbosprężarek. Te rzadko spotykane konstrukcje mogą być bardzo efektywne, ale mają też swoje mankamenty. Dziś przyjrzymy się sprężarce Rootsa. Czym jest kompresor? Słowo "kompresor" nieprzypadkowo kojarzy się z silnikami montowanymi w autach klasy premium. Faktem jest, że skonstruowanie efektywnej sprężarki mechanicznej i zmieszczenie jej […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

serviceac, 4 lipca 2016, 23:39 14 -8

Piszący ten tekst raczej nie rozróżnia regulacji wolnych obrotów przy pomocy silnika krokowego i przy pomocy nastawnika przepustnicy. To nie jest to samo.
Nie zgodzę się też, że usterki silników krokowych są częste.
Zazwyczaj jest tak, że jak regulacja wolnych obrotów nie działa poprawnie, to obwinia się właśnie silnik krokowy lub nastawnik przepustnicy podczas gdy przyczyna tkwi gdzie indziej. Regulacja wolnych obrotów to dość skomplikowany proces i aby postawić poprawną diagnozę trzeba rozumieć jak wszystko działa. W mojej 25 -letniej praktyce miałem masę sytuacji, gdy klient przyjeżdżał do warsztatu z wymienionym silniczkiem krokowym, a obroty dalej nie były poprawne.

Odpowiedz

Voodoo, 6 marca 2018, 17:34 4 -2

Za dużo nie wytłumaczyłeś...,

Odpowiedz

Muti, 12 września 2016, 11:36 6 -3

Witam ja mam problem w Daewoo Nubira 2.0 133 km już drugi raz wymieniam silnik krokowy ( przepala się średnio co 2 miesiące ) koszt nie drogi ale czy istnieje jakaś przyczyna takiego stanu ?

Odpowiedz