Belka do regeneracji

, 18 maja 2016, 12:55

Belki zawieszenia z drążkami skrętnymi i wahaczami to rozwiązanie powszechnie stosowane w tylnym zawieszeniu w autach z grupy citroen-peugeot (grupa PSA), jak również w samochodach marki Renault.

Modele Citroen, Peugeot oraz Renault są wyposażone w konstrukcję tylnego zawieszenia w postaci belki z wahaczami ułożyskowanymi za pomocą łożysk igiełkowych i resorowanymi drążkami skrętnymi. W każdym przypadku po pewnym czasie użytkowania pojazdu cała belka ulega zużyciu i zaczyna wydawać nieprzyjemne odgłosy. Jest to sygnał, że zawieszenie tylne trzeba sprawdzić w warsztacie.


Właściciele aut oddają auta do serwisu i pierwsza diagnoza jest taka, że belka zawieszenia nadaje się do wymiany na nową lub regenerowaną. Większość klientów decyduje się na produkt regenerowany, gdyż jest to rozwiązanie zdecydowanie tańsze i wcale nie gorsze niż zakup nowej części w autoryzowanej stacji obsługi. Pytanie tylko: gdzie kupić belkę po regeneracji? Portale aukcyjne są pełne rożnego rodzaju zamienników niewiadomego pochodzenia i przeciętnej jakości. Z informacji od warsztatów wynika, że takie belki są źle wykonane, często nie mają nawet prawidłowej geometrii. Dlatego też Inter Cars SA rozpoczął współpracę z polską firmą działającą na rynku od 11 lat, która specjalizuje się w naprawach i regeneracjach belek tylnego zawieszenia do aut francuskich. W jej ofercie są 42 referencje.


Belka, poddana procesowi kompleksowej regeneracji, staje się praktycznie nową częścią. Wszystkie pracujące elementy wymienia się bowiem na nowe. Z kolei późniejsza, wieloetapowa kontrola pozwala stwierdzić, że belka wytrzyma taki sam czas użytkowania, co produkt nowy i oryginalny. Trwałość belek po profesjonalnej regeneracji wynosi około 3-4 lata lub 70-80 tys. km. Przekładając to na użytkowanie auta w wersji dostawczej, możemy bez wahania powiedzieć, że są to tony przewiezionych ładunków od i do klientów, z którymi współpracujemy.

Proces regeneracji belek tylnego zawieszenia w autach z grupy PSA
1. Każda belka jest rozbierana na specjalnych prasach na pojedyncze elementy.
2. Elementy belki są piaskowane, malowane i sprawdzane pod kątem odkształceń, pęknięć oraz geometrii.
3. Elementy zużywające się, czyli łożyska, wymienia się zawsze na nowe. Czopy belki są wymieniane na nowe w 95% (wśród tych 5% są przypadki, w których stary czop jest w idealnym stanie).
4. Gniazda osadzenia łożysk w wahaczach i mocowanie drążka stabilizatora są sprawdzane i w razie potrzeby regenerowane. Ok. 80% otworów pod łożyska wymaga tulejowania i w praktycznie 100% otworów mocowania stabilizatora (przy modelu Peugeot 206) konieczna jest regeneracja.
5. Tuleje metalowo-gumowe, przynależne do belki są kontrolowane pod względem tego, czy nie są zerwane. W razie potrzeby wymienia się je na nowe (dotyczy to ok. 50% tulei).
6. Wszystkie gwinty są kalibrowane, żeby nie było problemu przy montażu.
7. Sprawdza się, czy ośki koła nie są skrzywione lub zdeformowane. Kalibrowany jest gwint – w razie potrzeby wymienia się go na nowy.
8. Wszystkie elementy są składane w całość na stołach montażowych z zachowaniem wszystkich parametrów fabrycznych. Po złożeniu belki są jeszcze raz kontrolowane pod kątem geometrii.

Uszkodzenie belki zwiastują takie sygnały, jak popiskiwanie, głośne piski, trzeszczenie ze skorodowanych łożysk tylnej belki, luzy powodujące ustawienie kół górą do środka, podcięcie kół dołem do środka (w autach pokolizyjnych), pęknięcie drążka skrętnego (który jest elementem resorującym i obniża auto gwałtownie), pęknięcie drążka stabilizującego (powoduje dzwonienie), brzęczenie o metalicznym odgłosie.


Uszkodzeń tylnej belki nie wolno ignorować. Jest to bowiem bardzo ważny element zawieszenia, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo w trakcie jazdy.

Budowa belki
Główny element składa się z poprzecznej rury nośnej, która przykręcona jest do podwozia za pomocą wsporników nazwanych trawersami. Znajdują się w nich tuleje metalowo-gumowe (silentblocki). Po obu stronach poprzecznej konstrukcji ułożyskowane są wahacze, na końcach których znajdują się czopy. Belka nie posiada sprężyn. Ich funkcję pełnią drążki skrętne. Zamontowane są one na zewnątrz belki, poprzecznie do auta. Drążki skrętne zakończone są wielowypustem osadzonym z jednej strony w wahaczu, natomiast z drugiej w wsporniku belki.

Jeszcze większy wybór belek w Inter Cars
Inter Cars rozszerzył swoją ofertą o regenerowane belki zawieszenia Fortune Line. W asortymencie dostępne są m.in.:

  • belka zawieszenia regenerowana (wersja ciężarowa) CITROEN BERLINGO; PEUGEOT PARTNER, PARTNERSPACE 1.1-Electric 04.96- INDEKS: FZB002; cena detaliczna brutto: 1275,79 zł; cena detaliczna brutto po zwrocie rdzenia: 906,79 zł,
  • belka zawieszenia regenerowana (bębnowe bez ABS ze stabilizatorem) PEUGEOT 206, 206+ 1.1-2.0D 09.98-INDEKS: FZB006; cena detaliczna brutto: 1275,79 zł; cena detaliczna brutto po zwrocie rdzenia: 906,79 zł,
  • belka zawieszenia regenerowana (okrągła z ABS) RENAULT KANGOO, KANGOO EXPRESS 1.2-1.9D 08.97-INDEKS: FZB028; cena detaliczna brutto: 1751,27 zł; cena detaliczna brutto po zwrocie rdzenia: 1259,27 zł,
  • belka zawieszenia regenerowana (tarczowe) CITROEN SAXO; PEUGEOT 106 I, 106 II 1.0-Electric 08.91-INDEKS: FZB025; cena detaliczna brutto: 1151,81 zł; cena detaliczna brutto po zwrocie rdzenia: 905,81 zł.

Komentarze

Brak komentarzy