Idzie zima. Jaki olej jest najlepszy na mrozy?

, 10 listopada 2015, 9:49

Choć dziś nie ma już potrzeby sezonowej wymiany oleju, najlepiej wymienić go przed zimą. Podczas eksploatacji w silniku olej traci swoje właściwości i może się okazać, że będą one niewystarczające podczas dużych wahań temperatury oraz przy wysokiej wilgotności w czasie zimy.

Jeżeli decydujemy się na wymianę oleju, to sprawdźmy, co zaleca producent pojazdu w przypadku naszego silnika. Wymagania lepkościowe oraz jakościowe można znaleźć w instrukcji obsługi lub w autoryzowanej stacji danej marki. Stosowanie oleju zgodnego z tymi zaleceniami przez producenta zapewnia najlepszą ochronę silnika, a także zabezpiecza przed utratą gwarancji w przypadku nowszych pojazdów.

Jeśli producent samochodu przewiduje możliwość stosowania oleju o niskiej lepkości zimowej lub dopuszcza dwie lepkości, np. 5W-30 i 0W-30, lepiej zastosować olej 0W, zwłaszcza gdy spodziewamy się dużych mrozów. Im niższa wartość lepkości zimowej, tym niższa temperatura płynięcia. Przykładem oleju, który idealnie znosi niskie temperatury jest Castrol EDGE Titanium FST™ 0W-40, którego temperatura płynięcia to poniżej -50°C. Takie parametry dają gwarancję odpowiedniego filmu olejowego nawet w najbardziej ekstremalnych temperaturach występujących w Polsce.

Uniwersalne oleje silnikowe mają także wyższy wskaźnik lepkości w porównaniu z olejami sezonowymi. Oznacza to, że zależność lepkości od temperatury otoczenia jest mniejsza, a olej dłużej i lepiej chroni silnik. Obecnie produkowane oleje silnikowe mają Viscosity Index na poziomie 160-170, podczas gdy w przypadku olejów sezonowych jest to około 100. Wysoki wskaźnik lepkości w olejach syntetycznych umożliwia wydłużenie przebiegów między wymianami. W zależności od zaleceń producenta olej taki można wymieniać nawet co 30 tys. km lub co 2 lata, bez względu na warunki atmosferyczne.

Wbrew obiegowym opiniom, oleje energooszczędne o niskiej lepkości, np. SAE 0W-20, doskonale chronią silnik także w wysokich temperaturach. Wszystko dzięki w pełni syntetycznym bazom olejowym oraz starannie dobranym dodatkom, które tworzą odpowiedni film olejowy, także w ciepłym klimacie.

Dowiedz się więcej

Castrol EDGE Titanium FST 10W-60 – idealny do sportu
Castrol EDGE Titanium FST 10W-60 – idealny do sportu

Nowoczesne oleje silnikowe, takie jak Castrol EDGE Titanium FST 10W-60, znakomicie spisują się wszędzie tam gdzie panują wysokie temperatury, duże obciążenie i najwyższe prędkości obrotowe. Wiele silników stosowanych w samochodach wyścigowych i rajdowych bazuje na olejach bardzo wysokiej lepkości jak np. 10W-60 lub nawet wyższe. Tego typu oleje nie mają właściwości energooszczędnych, ale umożliwiają kompensację […]

Castrol Professional – pierwsze na świecie oleje z certyfikatem CO2 neutral
Castrol Professional – pierwsze na świecie oleje z certyfikatem CO2 neutral

Gamy olejów Castrol EDGE Professional i Magnatec Professional uzyskały certyfikat CO2 neutral. Są to pierwsze na świecie oleje, które spełniają wymagania międzynarodowych standardów ochrony środowiska, w tym pomiarów emisji CO2 i obliczania śladu węglowego przez cały cykl życia produktu. Dodatkowo Castrol prowadzi projekty ekologiczne, które spowodują redukcję z atmosfery takiej ilości gazów cieplarnianych, jaka powstaje […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

idzik, 11 kwietnia 2018, 22:40 0 0

U mnie dobrze się sprawdza olej shell helix ultra 5w40, na takie mrozy jakie są w Polsce jest w zupełności wystarczający. Ogólnie ten syntetyk dobrze wpływa na prace silnika, mam porównanie bo wcześniej używałem innych olejów, które np. odparowywały i odkładały nagar. Tutaj nie zauważyłem problemów tego typu, dolewek już nie robię, zaczynam się też powoli pozbywać nagromadzonego przez ten czas nagaru/szlamu, silnik robi się czysty. Przy mrozie na zimnym silników nie mam żadnych problemu np. z odpalaniem.

Odpowiedz

rafał, 23 czerwca 2018, 15:43 0 0

czyli co olej syntetyczny shell helix ultra 5w40 bardziej sprawdza się w temperaturach ujemnych ?

Odpowiedz

irokes, 22 sierpnia 2018, 19:27 0 0

a nie powinno się oleju wymieniać przed zimą ja tak zawsze robię olej wymieniam na jesieni a silnik zalewam oleje Shell Helix Ultra 5W-40 z jest on z technologią Shell PurePlus

Odpowiedz

luack, 9 września 2018, 0:28 0 0

Od tych ostatnich mrozów co kilka lat temu takie były to do tej pory leje tylko oleje shell helix ultra 0w40, pamiętam, że samochód palił mi wtedy od razu. Shell ma to do siebie, że przy bardzo duzym mrozie poprawnie pracuje, dobrą formułę mają :).

Odpowiedz