Diagnostyka układów klimatyzacji i chłodzenia silnika według Delphi

, 22 kwietnia 2015, 14:03

Zanim klient wejdzie do warsztatu należy sprawdzić na ile warsztat jest przygotowany do napraw układu klimatyzacji oraz, czy mechanicy mają odpowiednie doświadczenie, przeszkolenie i są wyposażeni w niezbędne narzędzia.

Każdy mechanik powinien posiadać podstawową wiedzę na temat funkcjonowania systemów klimatyzacji i procesów termodynamicznych oraz być w stanie poprawnie analizować poziomy ciśnienia w układzie. W celu przeprowadzenia efektywnej naprawy, istotne jest posiadanie odpowiednich schematów i znajomość zasad funkcjonowania czujników, czy innych elementów układu.

Drugim ważnym krokiem jest  sprawdzenie, czy narzędzia niezbędne do naprawy są sprawne. Urządzenia takie jak: identyfikator czynnika chłodniczego, elektroniczny wykrywacz nieszczelności i termometr na podczerwień by zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie powinny być sprawdzone i używane zgodnie z zaleceniami producenta. Okresowy przegląd pozwoli zachować ich przydatność na dłużej.

Stacja do odzyskiwania, regeneracji  i napełniania czynnikiem chłodniczym jest jednym z ważniejszych narzędzi w trakcie wykonywanej obsługi i naprawy. Maszyna ta wymaga corocznego przeglądu, każdorazowo przed rozpoczęciem sezonu.

Większość olejów i płynów do układów klimatyzacji ma swój termin przydatności. Korzystanie z czegokolwiek, co utraciło ważność może spowodować poważne uszkodzenia naprawianego właśnie układu. Kolejnym przydatnym krokiem jest również sprawdzenie O-ringów. Nie mają one wiecznej trwałości. Zapytaj warsztat, który zaopatrujesz, kiedy ostatnio kupował oleje, płyny i zestawy O-ringów – być może są już nieprzydatne. To pozwoli uniknąć niepotrzebnego powrotu samochodu do warsztatu i uchronić przed niepotrzebnymi reklamacjami i niezadowoleniem klienta. Ponadto nowoczesne koła pasowe sprężarek wymagają specjalnych narzędzi – zwykłe klucze nasadowe nie zdają już egzaminu. Warto sprawdzić, czy warsztat zaopatrzył się w narzędzia do demontażu sprzęgieł.

Jest kilka typowych grup błędów i uszkodzeń dla układów klimatyzacji w pojazdach:

  • Spadek lub utrata ciśnienia czynnika roboczego
  • Usterki obwodu elektrycznego sterowania sprzęgłem sprężarki
  • Zaburzenia przepływu czynnika chłodzącego w układzie (np. uszkodzony albo zablokowany zawór rozprężny, zatkany filtr osuszacz)
  • Usterka sprężarki

W przypadku wystąpienia wycieku w układzie, należy wykryć nieszczelność i ją usunąć (np. wymieniając skraplacz). Błędy elektroniczne w większości przypadków są spowodowane przerwami w połączeniach lub pochodzą z uszkodzeń niektórych elementów (np. czujnika ciśnienia). O ile uszkodzone przewody można lutować, to uszkodzone części elektryczne najczęściej trzeba wymienić na nowe.

W razie zaburzeń przepływu czynnika chłodniczego w obiegu, trzeba odblokować układ wymieniając filtr osuszacz lub zawór rozprężny. Czasami występuje konieczność dokonania przepłukania całego układu. Uszkodzona sprężarka musi być zastąpiona nową, regenerowaną w profesjonalny sposób.

Po demontażu jakichkolwiek połączeń układu, w trakcie ponownego montażu elementów należy wymienić uszczelki na nowe. W większości przypadków są to uszczelki typu O-ring. Delphi posiada w swojej ofercie pojedyncze uszczelki jak również całe zestawy. Bardzo pomocne jest posiadanie na bieżąco kilku podstawowych zestawów w warsztacie. W ten sposób można zaoszczędzić na czasie naprawy i uniknąć ewentualnych przestojów spowodowanych oczekiwaniem na dostawę tej małej, ale jakże znaczącej części.

Kolejną zasadą jest obowiązkowa wymiana filtra osuszacza, każdorazowo w przypadku otwarcia układu na działanie powietrza atmosferycznego. Używany filtr osuszacza po kontakcie z wilgotnym powietrzem może już nie działać prawidłowo. Jako ogólne zalecenie Delphi sugeruje wymianę filtra osuszacza co dwa lata – nawet bez występowania wycieków czy otwarcia układu. Elementy te są zaprojektowane zgodnie ze specyfikacją części fabrycznych OE i zapewniają lepszą separację cieczy i pary, podczas gdy osuszacz na molekularnym sicie skutecznie kontroluje wilgoć i chroni cały układ przed korozją. Wyróżnia je również lekka aluminiowa konstrukcja i skalibrowany powrót oleju w rurze wylotowej, dla poprawy efekt smarowania.

Trzecią zasadą jest konieczność przepłukania instalacji w przypadku wymiany sprężarki po jej awarii (zatarciu). Małe metalowe cząstki nie usunięte z układu,  szybko spowodują uszkodzenie nowej sprężarki. W tym przypadku powinno się również wymienić filtr osuszacz.

10 istotnych punktów podczas wymiany sprężarki

1. Upewnienie się, że układ klimatyzacji nie jest zanieczyszczony –  zalecamy przeprowadzenie płukania i układu klimatyzacji w obiegu zamkniętym. Jeśli do płukania został użyty środek chemiczny należy całkowicie pozbyć się go z systemu
a. Brak stosowania dodatków (np. uszczelniaczy) w układzie A/C. Dopuszczalne jest zastosowanie barwnika do wykrywania nieszczelności w odpowiedniej ilości.  
b. Stosowanie jedynie oleju mineralnego do smarowania uszczelnień  (systemy z R12, R134a).
2. Stosowanie odpowiedniego rodzaju oleju do sprężarek w ilości i o lepkości zalecanej przez jej producenta. 
3. Montaż sitka w układzie ssawnym  – zabezpieczenie systemu przez zanieczyszczeniami mogącymi uszkodzić nową sprężarkę.
4. Kompletne opróżnienie i potem napełnienie systemu – nowoczesne systemy klimatyzacji powinny być napełniane czynnikiem chłodzącym z zachowaniem tolerancji +/- 5g.
5. Sprawdzenie szczelności systemu –wymiana sprężarki może nie zlikwidować problemu nieszczelności, która doprowadziła do uszkodzenia poprzedniej sprężarki. 
6. Sprawdzenie poprawności działania układu sterującego pracą sprężarki. Jego niewłaściwa praca może doprowadzić do ponownego uszkodzenia podzespołu.
7. Sprawdzenie działania pozostałych elementów systemu według zaleceń producenta. Nie tylko sprężarka ma wpływ na poprawne działanie klimatyzacji
a. Wymiana filtra osuszacza, akumulatora. 
b. W systemach z dyszą dławiącą, wymiana dyszy dławiącej. W systemach z zaworem rozprężnym, oczyszczenie wlotu do zaworu rozprężnego lub nawet wymiana zaworu
8. Przed montażem warto obrócić kołem pasowym sprężarki przynajmniej 4 razy. Jeśli zajdzie taka potrzeba, czynność tę należy wykonać z użyciem odpowiedniego narzędzia.
9. W przypadku silnego zatarcia sprężarki wymienić elementy także niemożliwe do przepłukania, jak skraplacze z równoległym przepływem, przewody giętkie z tłumikiem przepływu
10. Sprawdzić napięcie w cewce, szczególnie jeśli w poprzedniej sprężarce doszło do uszkodzenia sprzęgła.

Co wyróżnia Delphi:

  • Wiedza, doświadczenie we wszystkich dziedzinach związanych z systemami klimatyzacji i chłodzenia silnika oraz opatentowane technologie wykorzystywane do produkcji części fabrycznych OE, pozwalające na zmniejszenie zużycia paliwa, obniżenie poziomów emisji spalin i szybsze osiągnięcie pożądanej temperatury w przestrzeni pasażerskiej.
  • Części fabryczne testowane pod względem trwałości i niezawodności na dystansie 160km.
  • Mniej niż jeden przypadek usterek na 1000 pojazdów.
  • Delphi posiada kompleksową ofertę części zamiennych o jakości części  fabrycznych OE włączając: chłodnice, osuszacze, dmuchawy, chłodnice powietrza doładowanego, sprężarki, skraplacze, parowniki oraz nagrzewnice.
  • Wykorzystując wiedzę OE oferuje szkolenia obejmujące zagadnienia takie jak: diagnostyka układów klimatyzacji  czy posługiwanie się czynnikiem chłodzącym.
  • Zaawansowana diagnostyka klimatyzacji samochodowej przy użyciu urządzenia DS, umożliwia ponowne uruchomienie i ustawienie systemu po wymianie uszkodzonych elementów.

 

Dowiedz się więcej

Klocki hamulcowe – rygorystyczne podejście do uzyskania produktów o jakości elementów fabrycznych OE
Klocki hamulcowe – rygorystyczne podejście do uzyskania produktów o jakości elementów fabrycznych OE

Inżynierowie rozwoju produktu Delphi przeprowadzają precyzyjnie zdefiniowane i wyczerpujące testy jakości okładzin hamulcowych. Zapewnia to kompleksowe sprawdzenie wydajności okładzin w skrajnych warunkach drogowych. Na rynek zostają wypuszczone tylko te produkty, które spełnią rygorystyczne testy. Zespół inżynierów rocznie opracowuje około 150 rodzajów okładzin hamulcowych, obejmujących do 600 modeli pojazdów. Ten skomplikowany proces jest najczęściej zakończony w […]

Nowości w ofercie Delphi
Nowości w ofercie Delphi

Przedstawiamy nowości Delphi wprowadzone do oferty firmy w ostatnim czasie – ponad 1 070 numerów zamówieniowych. Są to nowe produkty w 7 grupach produktowych. Oferta nowości jest przeznaczona do takich marek samochodów jak m.in.: Mercedes, Ford, Volkswagen, BMW, Renault, Peugeot, Opel, Toyota, Nissan, czy Audi oraz wiele innych. Sprawdź dostępność oferty u dystrybutorów Delphi oraz […]

Cewki zapłonowe Delphi – wyprzedzając konkurencję
Cewki zapłonowe Delphi – wyprzedzając konkurencję

Cewki zapłonowe firmy Delphi charakteryzują precyzyjne ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu, zapewniające bardziej ekonomiczne zużycie paliwa oraz sprawniejszy rozruch. Dzięki dostarczaniu odpowiedniej ilości energii elektrycznej, potrzebnej do wytworzenia napięcia w świecy zapłonowej, cewki zapłonowe firmy Delphi zwiększają osiągi silnika, dopasowując się do warunków jazdy i warunków środowiskowych. Podobnie jak wszystkie pozostałe elementy układu zapłonowego firmy Delphi, pozwalają […]

Nowa ustawa da po kieszeni serwisom klimatyzacji
Nowa ustawa da po kieszeni serwisom klimatyzacji

Kilka dni temu weszła w życie ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych. Lepsza ochrona środowiska może słono kosztować przedsiębiorstwa zajmujące się na co dzień czynnikami chłodniczymi, także warsztaty oferujące serwis klimatyzacji samochodowej. Wejście w życie ustawy ma na celu zmniejszenie emisji do atmosfery niektórych szkodliwych gazów pochodzących przede wszystkim […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!