Po co komu MV BER / GVO? Takie są korzyści z regulacji.

11 czerwca 2025, 12:56

Po co powstało rozporządzenie MV BER / GVO i jakie realne korzyści niesie dla poszczególnych aktorów na rynku motoryzacyjnym? Regulacja ma znaczenie nie tylko dla warsztatów.

Warsztat niezależny: nowe możliwości

Rozporządzenie MV BER ma największe znaczenie dla warsztatów niezależnych. To dzięki niemu, biznesy te mają szansę na rozwój i umocnienie swojej pozycji na rynku.

  • Możliwość serwisowania nowszych samochodów i pozyskiwania zamożniejszych klientów: Regulacja ta otwiera drzwi do obsługi pojazdów, które wciąż są na gwarancji producenta. Od ponad 20 lat niezależne warsztaty mogą zdobyć zaufanie właścicieli nowszych aut, co przekłada się na pozyskiwanie bardziej zamożnej klienteli i zwiększenie obrotów.
  • Wzrost prestiżu i wizerunku firmy: Oferowanie usług dla samochodów na gwarancji podnosi rangę warsztatu. Sygnalizuje to profesjonalizm, dostęp do wiedzy technicznej i zdolność do spełniania wysokich standardów. To buduje zaufanie i pozytywny wizerunek w oczach klientów.
  • Wolność wyboru dostawców: Warsztat nie jest zmuszony do zakupu drogich części bezpośrednio od producenta samochodu. Może swobodnie wybierać spośród szerokiej gamy dostawców części oryginalnych bez logo pojazdu i porównywalnej jakości, co daje większą elastyczność i możliwość optymalizacji kosztów zakupu.
  • Konkurencyjność cenowa: Dzięki możliwości wyboru dostawców i części o porównywalnej jakości, niezależne warsztaty mogą oferować swoje usługi po bardziej konkurencyjnych cenach niż autoryzowane serwisy bez uszczerbku na jakości.
  • Rozwój kompetencji: Aby sprostać wymaganiom serwisowania nowszych pojazdów i zachowania gwarancji, warsztaty niezależne są zmuszone do inwestowania w szkolenia, narzędzia diagnostyczne i dostęp do danych technicznych. To napędza rozwój ich kompetencji i podnosi ogólny poziom usług w całym segmencie aftermarket.
  • Budowanie zaufania klienta: Kiedy klient wie, że może serwisować swoje auto na gwarancji w wybranym warsztacie, bez obaw o utratę gwarancji, buduje to silną relację opartą na zaufaniu i lojalności.

Korzyści dla flot i ubezpieczalni

Dla firm posiadających floty pojazdów, rozporządzenie MV BER to narzędzie do realnych oszczędności.

  • Możliwość tańszego serwisowania swoich samochodów: Floty, często zarządzające setkami, a nawet tysiącami pojazdów, generują ogromne koszty serwisowe. Dzięki MV BER mogą korzystać z usług niezależnych warsztatów, które oferują zbliżoną jakość usług i części, ale po znacznie niższych cenach niż ASO. To bezpośrednio przekłada się na redukcję kosztów operacyjnych.
  • Praktyka świadomej rezygnacji z gwarancji na rzecz niższej ceny zakupu i serwisowania w warsztatach IAM: Coraz więcej firm flotowych świadomie decyduje się na zakup samochodów bez gwarancji producenta, uzyskując w zamian atrakcyjniejszą cenę zakupu. Następnie, w pełni świadomie, serwisują te pojazdy w warsztatach niezależnych (IAM), czerpiąc korzyści z niższych kosztów obsługi i elastyczności, jaką dają tego typu serwisy. To pokazuje, jak dużą wagę ma rozporządzenie MV BER w optymalizacji kosztów w dużych przedsiębiorstwach.

Rynek ubezpieczeń również czerpie korzyści z rozporządzenia MV BER.

  • Możliwość niższej kalkulacji cen za naprawy: W przypadku szkód komunikacyjnych, ubezpieczyciele są zobowiązani do pokrycia kosztów napraw. Dzięki dostępności części oryginalnych bez logo producenta i porównywalnej jakości na rynku niezależnym, mogą oni negocjować niższe ceny za części i usługi naprawcze. Pozwala to na obniżenie kalkulacji kosztów napraw, co w dłuższej perspektywie może przełożyć się na stabilniejsze ceny polis dla klientów.

Kierowca i swobodny wybór warsztatu

Na końcu łańcucha, ale nie mniej ważny, jest sam kierowca – konsument, dla którego rozporządzenie MV BER to przede wszystkim większa swoboda i ochrona.

  • Swoboda wyboru warsztatu: kierowca nie jest „przymuszony” do korzystania z usług ASO, nawet jeśli jego samochód jest na gwarancji. Może wybrać warsztat, któremu ufa, który oferuje dogodniejsze terminy lub lokalizację, bez obaw o utratę gwarancji.
  • Niższe koszty serwisu: dostępność konkurencyjnych cenowo warsztatów niezależnych sprawia, że całkowite koszty eksploatacji samochodu są niższe. To odczuwalna korzyść dla budżetu domowego każdego kierowcy.
  • Pewność co do jakości i ochrona praw konsumenta: rozporządzenie MV BER jasno określa, że części porównywalnej jakości są akceptowalne i nie mogą skutkować utratą gwarancji. Daje to kierowcy pewność, że serwisując auto poza ASO, nadal ma prawo do egzekwowania gwarancji producenta, pod warunkiem, że naprawa została wykonana zgodnie z zaleceniami i na odpowiednich częściach.
  • Pewność, że po gwarancji śmiało może korzystać z usług warsztatów IAM kupując w nich części z najwyższej półki: po zakończeniu okresu gwarancji, kierowca ma pełną swobodę w wyborze warsztatu i części. Może śmiało korzystać z usług zaufanych niezależnych warsztatów, decydując się na części z najwyższej półki jakościowej, które często są dostępne w bardziej atrakcyjnych cenach niż w ASO.

Podsumowując, rozporządzenie MV BER to regulacja, która wpłynęła na cały rynek motoryzacyjny, wprowadzając większą konkurencję, elastyczność i przede wszystkim – korzyści dla konsumentów. Daje ona niezależnym warsztatom narzędzie do rozwoju, flotom do oszczędności, ubezpieczycielom do optymalizacji kosztów, a kierowcom – swobodę wyboru i pewność co do jakości usług. To przykład prawa, które rzeczywiście służy rynkowi i jego użytkownikom.

Autor: Michał Beszta-Borowski
Redaktor portalu MotoFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!