Dla niezależnych warsztatów samochodowych, zrozumienie i wykorzystywanie MV BER zwanego również GVO jest kluczowe i otwiera drzwi do obsługi nowych pojazdów, a tym samym poszerza grono potencjalnych klientów. W tym artykule przyjrzymy się bliżej MV BER/GVO, wyjaśniając jego najważniejsze aspekty i wskazując, jak warsztaty niezależne mogą to wykorzystać dla własnych korzyści.
Nim przejdziemy dalej, zapraszamy do odpowiedzi na pytanie sondażowe. Wyniki wyświetlą się od razu.
Co to jest MV BER zwane również GVO?
Czym jest MV BER / GVO?
MV BER, znane również GVO, to skrót od „Rozporządzenia w sprawie zwolnień grupowych”. W kontekście motoryzacji odnosi się ono do europejskiego prawa o konkurencji, które reguluje zasady dotyczące napraw gwarancyjnych i serwisowania pojazdów. Jego głównym celem jest zapobieganie monopolizacji rynku przez producentów samochodów i umożliwienie właścicielom pojazdów swobodnego wyboru miejsca serwisowania samochodu, nawet w okresie gwarancji, bez ryzyka jej utraty. Dzięki temu rozporządzeniu, niezależne warsztaty, które nie są związane umowami z producentem samochodu, mogą legalnie i bez konsekwencji dla klienta serwisować lub naprawiać samochody w okresie gwarancji.
Kiedy warsztat może serwisować lub naprawiać samochody na gwarancji?
Niezależne warsztaty mogą serwisować lub naprawiać samochody objęte gwarancją producenta pojazdu, pod pewnymi warunkami. Kluczowe jest rozróżnienie pomiędzy okresem gwarancyjnym, w którym producent ponosi odpowiedzialność za wady fabryczne, a serwisowaniem i przeglądami, które są regularnymi czynnościami konserwacyjnymi.
Aby to zobrazować, posłużmy się grafiką. Poniższy schemat przedstawia, w jakich sytuacjach warsztat niezależny (określony jako „Warsztat IAM” – Independent Aftermarket) oraz Serwis OES mogą naprawiać lub serwisować samochody na gwarancji:
- Bezpłatna naprawa lub serwis w okresie gwarancji: Niezależny warsztat (Warsztat IAM) nie może wykonywać bezpłatnych napraw lub serwisów, które wynikają z gwarancji producenta (np. usunięcie wady fabrycznej na koszt producenta). Tego typu usługi są zarezerwowane dla autoryzowanych serwisów (Serwis OES).
- Odpłatna naprawa lub serwis w okresie gwarancji: Zarówno niezależny warsztat (Warsztat IAM), jak i Serwis OES mogą wykonywać odpłatne naprawy lub serwisy w okresie gwarancji. Oznacza to, że właściciel pojazdu może zlecić niezależnemu warsztatowi płatne usługi (np. wymiana oleju, klocków hamulcowych, naprawa uszkodzenia nieobjętego gwarancją) bez obawy o utratę gwarancji na pozostałe elementy pojazdu.
- Naprawa lub serwis po okresie gwarancji: Po upływie okresu gwarancji, zarówno niezależny warsztat (Warsztat IAM), jak i Serwis OES mogą bez ograniczeń wykonywać wszelkie naprawy i serwisy.
Jakich części może użyć warsztat niezależny w celu naprawienia samochodu na gwarancji?
Wybór części zamiennych jest kolejnym istotnym aspektem, który budzi wiele pytań wśród warsztatowców. Zgodnie z MV BER, warsztat niezależny ma swobodę w doborze części, pod warunkiem zachowania odpowiedniej jakości.
Poniższa grafika szczegółowo przedstawia, jakich części może używać niezależny warsztat, naprawiając lub serwisując samochody na gwarancji, w zależności od rodzaju usługi:
- Bezpłatna naprawa lub serwis w okresie gwarancji: bezpłatna naprawa w zasadzie zarezerwowana jest dla serwisów autoryzowanych przy użyciu części z logiem producenta pojazdu.
- Odpłatna naprawa lub serwis w okresie gwarancji:
- Części oryginalne w opakowaniu producenta samochodu: Niezależny warsztat może użyć tych części.
- Części oryginalne w opakowaniu faktycznego producenta części: Niezależny warsztat może użyć tych części. Są to zwykle części OES, często takie same, które producent samochodu montuje fabrycznie, ale sprzedawane pod marką dostawcy.
- Części porównywalnej jakości: Niezależny warsztat może użyć tych części. MV BER wyraźnie pozwala na stosowanie części o potwierdzonej, porównywalnej jakości do części oryginalnych.
- Części pozostałe: Niezależny warsztat nie może użyć tych części. Odnosi się to do części o niepotwierdzonej jakości, co mogłoby narazić klienta na utratę gwarancji.
- Naprawa lub serwis po okresie gwarancji: Po upływie gwarancji, niezależny warsztat może użyć wszystkich wymienionych rodzajów części, w tym „części pozostałych”, ponieważ producent nie ma już wpływu na wybór części w kontekście gwarancji.
Plusy i minusy rozporządzenia MV BER
MV BER, jak każde rozporządzenie, ma swoje mocne i słabe strony, które warto znać.
Plusy rozporządzenia
- Gwarancja producentów samochodów:
- Nie może być warunkowana wykorzystywaniem do napraw części oryginalnych oznaczonych logiem producenta samochodu. To oznacza, że warsztat niezależny może swobodnie wybierać dostawców części, o ile są one co najmniej porównywalnej jakości.
- Nie może być warunkowana serwisowaniem i przeglądami w ASO. Klienci mają prawo wyboru warsztatu, w którym chcą serwisować swój pojazd, bez obaw o utratę gwarancji. To otwiera drzwi dla niezależnych warsztatów i sprzyja zdrowej konkurencji.
Minusy rozporządzenia
- Brak zapisów o dostępie do części zmonopolizowanych dla niezależnych dystrybutorów. Oznacza to, że niektóre specyficzne części, które są kluczowe dla funkcjonowania pojazdu (np. komponenty systemów elektronicznych), mogą być dostępne wyłącznie u producenta samochodu lub w autoryzowanych serwisach. Może to stanowić wyzwanie dla niezależnych warsztatów, zmuszając ich do zakupu tych części po wyższych cenach lub utrudniając im wykonywanie niektórych napraw.
- Zagadnienia dotyczące dostępu do informacji technicznej oraz gwarancji zostały włączone do wytycznych, a nie samego Rozporządzenia. To sprawia, że przepisy te są bardzo miękkie w interpretacji i w praktyce utrudniają dochodzenie swoich praw wobec producentów samochodów. W przypadku sporu, niezależny warsztat może napotkać trudności w uzyskaniu dostępu do wszystkich niezbędnych informacji technicznych.
Dla zachowania gwarancji konieczne jest:
Aby zapewnić klientowi utrzymanie gwarancji producenta, niezależny warsztat musi przestrzegać kilku kluczowych zasad:
- Wykonanie naprawy zgodnie z zaleceniami producenta samochodu: Należy dokładnie przestrzegać procedur naprawczych i serwisowych określonych przez producenta pojazdu. Dostęp do tych informacji technicznych, choć czasem utrudniony, jest kluczowy.
- Dokonanie odpowiedniego wpisu w książce serwisowej: Każda wykonana usługa, zarówno przegląd, jak i naprawa, powinna być odnotowana w książce serwisowej pojazdu. Wpis powinien zawierać datę, zakres wykonanych prac oraz informacji o użytych częściach.
- Udokumentowanie rachunkami za części i usługę: Klient powinien otrzymać szczegółowy rachunek lub fakturę, na której wyszczególnione będą wszystkie użyte części (wraz z numerami katalogowymi) oraz koszt usługi. Dokumentacja ta jest niezbędna w przypadku ewentualnych roszczeń gwarancyjnych.
- Zastosowanie odpowiednich części, a co najmniej porównywalnej jakości: Jak już wspomniano, warsztat musi używać części oryginalnych lub zamiennych o porównywalnej jakości. Należy unikać części o wątpliwej jakości, które mogłyby negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie pojazdu i tym samym narazić klienta na utratę gwarancji.
Zrozumienie i umiejętne wykorzystanie rozporządzenia MV BER to szansa dla każdego niezależnego warsztatu na rozwój i zdobycie zaufania klientów. Daje ono możliwość konkurowania z autoryzowanymi stacjami obsługi, oferując często bardziej elastyczne terminy i atrakcyjniejsze ceny, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów obsługi i gwarancji producenta.
Komentarze