W motoryzacji precyzja i dbałość o detale mają kluczowe znaczenie. Nawet najmniejszy element może wpłynąć na działanie części, a co za tym idzie, na funkcjonowanie całego pojazdu. Nie inaczej jest w przypadku filtrów, gdzie jeden szczegół może decydować o poprawności działania całego układu. Doskonale widać to na przykładzie wkładów filtrów oleju OE 667/4 i OE 667/1.
Filtry OE 667/4 i OE 667/1 – inne, choć podobne
Wspomniane filtry mają ten sam walcowaty kształt i wymiary; oba pasują też do takich pojazdów jak Citroen Berlingo II czy Peugeot 2008. Z pozoru może się więc wydawać, że można ich używać naprzemiennie. Jednak jeden istotny detal sprawia, że mimo wizualnego podobieństwa, są to dwa różne produkty.
Różnica w uszczelkach
Kluczową różnicą między tymi filtrami są uszczelki. Filtr OE 667/4 wykorzystuje klasyczne oringi o okrągłym przekroju, podczas gdy filtr OE 667/1 ma uszczelki o przekroju kwadratowym. Choć wydaje się to detalem, ma to ogromne znaczenie dla prawidłowego działania filtra. Zamontowanie filtra z niewłaściwą uszczelką może prowadzić do wycieku oleju, co grozi nieprawidłowym smarowaniem silnika, a w skrajnych przypadkach – jego zatarciem. Źle dopasowany filtr może również rzutować na ciśnienie oleju, co prowadzi do uszkodzeń innych podzespołów, takich jak pompa olejowa.
Niewielkie szczegóły, ogromne konsekwencje
Filtry OE 667/4 i OE 667/1 to idealny przykład, jak drobne różnice w konstrukcji części mogą mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie całego układu. Choć oba filtry pasują do tych samych samochodów, różnice w uszczelkach mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa silnika.
Katalog – klucz do właściwego doboru filtra
Aby uniknąć pomyłek, nigdy nie należy dobierać filtra „na oko”. Choć filtry mogą wyglądać identycznie, czasem różnią się drobnymi, ale kluczowymi szczegółami, jak np. typ uszczelki czy materiał filtracyjny. Dlatego też dobór filtra powinien być zawsze oparty na danych z katalogu, który precyzyjnie określa, jakie części pasują do konkretnego pojazdu.
Podsumowanie
Montaż odpowiedniego filtra jest kluczowy dla prawidłowego działania silnika. Pamiętajmy, aby nie kierować się „przeczuciem” i zawsze wybierać filtry zgodnie z katalogiem. Dzięki temu unikniemy pomyłek, które mogą prowadzić do kosztownych napraw i awarii.
Komentarze