Bębny i tarcze Mikoda – szczegóły produkcji

, 21 czerwca 2013, 0:01

W jednym z niedawno publikowanych artykułów został opisany proces produkcji odlewu na tarcze i bębny hamulcowe w odlewni Mikoda w Blachowni k. Częstochowy. W dzisiejszym artykule prezentujemy etap produkcji tarcz i bębnów ,,na gotowo”.

Obróbka i wiercenie

Zobacz proces produkcji odlewu na tarcze i bębny hamulcowe w odlewni Mikoda w Blachowni k. Częstochowy.

MikodaGotowe odlewy są pakowane na palety i przewożone 12 km do magazynów zakładu produkującego gotowy wyrób. Następnie są pobierane z magazynu i dostarczane na halę produkcyjną. Na każdą referencję jest opracowywany program komputerowy obróbki w dziale informatycznym, a następnie transmitowany do komputera maszyny obrabiającej tarcze. Wszystkie obrabiarki to najnowocześniejsze tokarki CNC ze sterowaniem sinumerik lub fanuc. Każda tarcza jest obrabiana na dwóch maszynach. Każda z nich obrabia tylko jedną stronę tarczy. Po tej obróbce tarcze przechodzą pierwszy etap wstępnej kontroli jakości.

Następnym etapem jest wiercenie. Odbywa się to na pionowych centrach obróbczych lub wielowrzecionowych wiertarkach. Już odwiercone tracze lite transportowane są do działu ostatecznej kontroli jakości. W każdej sztuce sprawdzane są najistotniejsze parametry, czyli równoległość powierzchni ciernych względem siebie i płaszczyzny przylegającej do piasty. Parametry te mają najistotniejsze znaczenie podczas późniejszej eksploatacji ponieważ odchylenie od ściśle określonych norm tj. 0,03mm i 0,01mm powoduje tzw. „bicie”, czego objawem jest pulsowanie pedału hamulca podczas hamowania.

Wyważanie i pakowanie

Tarcze wentylowane przed ostateczną kontrolą jakości wymagają wyważenia. Odbywa się to na specjalistycznych wyważarkach. Tarcze są wprawiane w ruch obrotowy zbliżony do rzeczywistych obrotów podczas jazdy samochodem z prędkością od 60-120 km/h. Następnie są automatycznie oznaczane miejsca ewentualnego niewyważenia. W miejscach oznaczenia występuje naddatek, który jest usuwany. Po tej operacji tarcze są badane powtórnie na wyważarce. Następnie tarcze i bębny są trwale znakowane. Podany jest numer tarczy, logo producenta, minimalna grubość poniżej której tarcze należy wymienić. Po oznakowaniu są transportowane do działu kontroli ostatecznej.

Następnym etapem jest pakowanie. Przed zapakowaniem tarcze są poddawane wizualnej ocenie (czy nie nastąpiło uszkodzenie mechaniczne podczas transportu). Następnie są konserwowane środkami antykorozyjnymi i pakowane w woreczki foliowe i kartony. Na każdy karton jest przyklejana etykieta z kodem kreskowym, numerem tarczy i rysunkiem pokazującym najważniejsze wymiary. Oznakowanie numerami ATM jest bardzo czytelne, polega na tym, że dwie pierwsze cyfry pokazują do jakiej marki albo grupy samochodów są przeznaczone dane tarcze. I tak np. 02 – do grupy VW czyli VW, Audi, Skoda, Seat, a tarcze 04 do BMW.

Jakość Mikoda

Firma przywiązuje ogromną wagę do jakości swoich produktów zdając sobie sprawę, że tarcze hamulcowe są jednym z najważniejszych elementów stanowiącym o bezpieczeństwie w ruchu drogowym a w skrajnych przypadkach może decydować o zdrowiu lub nawet życiu. O wysokiej jakości tarcz Mikoda świadczy jeden z najbardziej prestiżowych światowych certyfikatów TÜV Rheinland.

Pocieszającym jest fakt, ze coraz więcej mechaników i użytkowników dróg zdaje sobie sprawę, że stosowanie tarcz i bębnów hamulcowych o potwierdzonej renomie i jakości, a do takich należą produkty MIKODA, jest gwarancją bezpieczeństwa.

 

Dowiedz się więcej

„Radzimy sobie całkiem nieźle” – wywiad z właścicielem firmy ATM Mikoda
„Radzimy sobie całkiem nieźle” – wywiad z właścicielem firmy ATM Mikoda

Rynek części do układów hamulcowych jest mocno nasycony. Międzynarodowi potentaci rywalizują tu z małymi firmami, oferującymi tanie produkty, z Dalekiego Wschodu. W tle tego skomplikowanego układu coraz lepiej radzi sobie polski producent – ATM Mikoda. Na nasze pytania odpowiedział jej właściciel – Tomasz Mikoda. Sporo się dzieje ostatnio w firmie ATM Mikoda, wzrasta więc zainteresowanie […]

Sportowe tarcze hamulcowe Mikoda
Sportowe tarcze hamulcowe Mikoda

Sportowe tarcze hamulcowe serii GT firmy Mikoda wykonane są z żeliwa szarego o specjalnie dobranym składzie chemicznym. Pozwala to na zwiększenie odporności termicznej i mechanicznej takiej tarczy. Tarcze GT firmy Mikoda W momencie gdy kierowca naciska na pedał hamulca, energia kinetyczna samochodu zamieniana jest na energię cieplną, której następstwem jest wzrost temperatury tarczy hamulcowej i […]

Proces powstawania tarcz i bębnów Mikoda
Proces powstawania tarcz i bębnów Mikoda

ATM Mikoda to prywatna firma rodzinna powstała w 1981 r. Produkuje tarcze i bębny hamulcowe do samochodów osobowych i dostawczych oraz inne elementy z żeliwa dla przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie jest największym polskim producentem tarcz i bębnów hamulcowych na rynek wtórny. Wyroby Mikoda to produkt całkowicie polski i nie mający nic wspólnego z częściami importowanymi, szczególnie […]

After-Parts Sp. z o.o. dystrybutorem produktów ATM Mikoda
After-Parts Sp. z o.o. dystrybutorem produktów ATM Mikoda

ATM Mikoda producent tarcz i bębnów hamulcowych poinformował, że oficjalnym dystrybutorem produktów firmy na terenie województwa świętokrzyskiego została hurtownia motoryzacyjna After-Parts Sp. z o.o. ATM Mikoda nawiązuje współpracę z After-Parts Sp. z o.o. After-Parts Sp. z o.o. to firma z wieloletnim doświadczeniem, specjalizująca się w sprzedaży części zamiennych, a także akcesoriów i chemii samochodowej na […]

Jak wykonać poprawny serwis układu hamulcowego?
Jak wykonać poprawny serwis układu hamulcowego?

Układ hamulcowy składa się z wielu elementów, dlatego należy kontrolować jego stan techniczny podczas przeglądów oraz wtedy, gdy zauważmy, że hamulce w naszym samochodzie nie działają poprawnie. Oto najczęstsze „objawy”, które powinny skłonić użytkownika pojazdu do przeprowadzenia przeglądu. Poprawna obsługa serwisowa hamulców Jednym z najważniejszych elementów stanowiącym o bezpieczeństwie jazdy jest niewątpliwie układ hamulcowy. Wszyscy […]

Komentarze

Brak komentarzy