Czego kobiety i mężczyźni oczekują od warsztatu samochodowego?

16 października 2025, 16:26

Kiedy samochód odmawia współpracy, większość z nas prędzej czy później trafia do warsztatu. Ale czego tak naprawdę oczekujemy od mechanika – poza tym, że naprawi i „nie zedrze” z nas ostatniej złotówki? Dział badań MotoFocus zapytał o to właścicielki i właścicieli samochodów, a wyniki sondażu są niezwykle wymowne. Okazuje się bowiem, że panie i panowie widzą warsztat samochodowy zupełnie inaczej.

zdjęcie przedstawiające kobietę i mężczyznę w warsztacie samochodowym, odbierających kluczyki do naprawionego auta fot. Unsplash

Oczekiwania kobiet wobec warsztatu samochodowego

Ponad połowa kobiet (56%) zwraca uwagę na częste sprzątanie w warsztacie samochodowym i schludny wygląd jego pracowników. To najwyżej oceniany aspekt wśród pań! Dla porównania – tylko 17% mężczyzn uznało to za ważne. Panie doceniają też, gdy warsztat samochodowy jest w dogodnej lokalizacji (54,5%) – czyli blisko domu, pracy lub po prostu w miejscu, do którego łatwo dojechać. To dowód zwracania uwagi przede wszystkim na komfort obsługi.

Co ciekawe, prawie połowa kobiet oczekuje, że mechanik samochodowy w prostych słowach wyjaśni, co się zepsuło i jak to zostanie naprawione. Nie chodzi o techniczne wykłady, tylko o to, by po wizycie w warsztacie wiedzieć, za co właściwie się płaci. Badanie MotoFocus dowodzi, że panowie nie poszukują takich wyjaśnień – być może twierdzą, że posiadają odpowiednią wiedzę lub nie chcą zostać przyłapani na jej braku.

Nieoczekiwaną ciekawostką jest to, że to kobietom w większym stopniu niż mężczyznom zależy na tym, by warsztat był dobrze wyposażony (45,5% vs. 21,6%).

Wykres przedstawiający oczekiwania kierowców wobec warsztatów samochodowych podzielony na mężczyzn i kobiet

Oczekiwania mężczyzn od warsztatu samochodowego

Dla panów najważniejsze są… konkrety. Aż 70,9% mężczyzn wskazało uczciwą kalkulację i jasną informację o kosztach naprawy przed jej rozpoczęciem jako kluczowy czynnik. Drugim najczęściej wskazywanym aspektem była rzetelność naprawy – czyli poczucie pewności, że auto po wizycie nie zaskoczy żadnym „check engine” na drugi dzień.

Panowie w większym stopniu niż panie cenią też terminowość usługi (ponad jedna trzecia wskazań) i dokładne wyjaśnienie aspektów naprawy (niekoniecznie w prostych słowach). Co ciekawe, wielkiego znaczenia dla mężczyzn nie ma szybkość wykonania naprawy. Prawdopodobnie zdają sobie oni sprawę z tego, że nie jest ona najlepszym doradcą przy warsztatowych czynnościach. Mechanik samochodowy nie musi zatem podawać jak najkrótszego terminu odbioru auta, ważne jednak, aby podanego terminu dotrzymał.

Co łączy kobiety i mężczyzn w warsztatach, a co dzieli?

Obie płcie doceniają, gdy warsztat działa profesjonalnie, ale rozumieją to nieco inaczej. Kobiety szukają miejsca, w którym będą czuły się komfortowo i oczekują właściwego traktowania. Mężczyźni traktują warsztat jako punkt, w którym będą mieć nad kosztami i pewność efektu.

Mechanicy samochodowi powinni pamiętać, że pierwsze wrażenie ma znaczenie. Schludny wygląd, czysty warsztat i prosty język rozmowy z klientką to ważne aspekty. Z kolei panowie częściej doceniają przejrzystość cennika, konkretne i dotrzymywane terminy oraz dowody rzetelności (czymś takim może być np. krótki raport z naprawy).

W jakim stopniu oczekiwania obu płci pokrywają się?

Mimo zauważalnych różnic w hierarchii priorytetów, kobiety i mężczyźni mają kilka wspólnych punktów oczekiwań wobec usług motoryzacyjnych w warsztatach. Obie grupy wysoko cenią profesjonalizm rozumiany jako rzetelność i wiarygodność usług – choć definiują go nieco inaczej. Zarówno panie, jak i panowie chcą mieć pewność, że naprawa samochodów została wykonana poprawnie, a pojazd nie wróci z tą samą usterką. Równie istotna okazuje się jasna komunikacja – kobiety zwracają uwagę na prostotę przekazu, mężczyźni na jego precyzję, ale w obu przypadkach chodzi o zrozumienie, co zostało zrobione i dlaczego. Zbieżne jest także podejście do kwestii szybkości naprawy samochodów – niewielki odsetek respondentów uznał ją za priorytet, co pokazuje, że klienci są skłonni zaakceptować dłuższy termin realizacji, o ile naprawa będzie wykonana solidnie i zgodnie z ustaleniami.

Jak warsztat może elastycznie dostosować się do różnych preferencji w obsłudze?

Kluczem do skutecznej obsługi jest zróżnicowane podejście do komunikacji i organizacji pracy. Warsztat samochodowy może zyskać w oczach klientek, dbając o czystość stanowisk, estetyczny wygląd recepcji oraz spokojny, rzeczowy sposób przekazywania informacji – najlepiej z wykorzystaniem prostego języka i wizualnych przykładów (np. pokazanie uszkodzonej części). Z kolei klienci płci męskiej chętniej docenią transparentność cenową, transparentny kosztorys warsztatu, gwarancję na naprawę samochodu i techniczne szczegóły naprawy – warto więc oferować im np. raport z wykonanych prac lub krótkie podsumowanie z dokumentacją zdjęciową.

W praktyce, wiele warsztatów z dobrymi opiniami może łączyć oba podejścia, wprowadzając standardy obsługi oparte na indywidualnych preferencjach. Prosty wywiad podczas przyjęcia auta czy system CRM, zapisujący preferencje klienta pozwalają dopasować sposób komunikacji przy kolejnych wizytach. Takie elastyczne podejście nie tylko zwiększa satysfakcję, ale też buduje długotrwałą lojalność klientów.

Przeczytaj także o następujących tematach:

Badanie „Kobiety i warsztat samochodowy, mężczyźni i warsztat samochodowy” zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Barlicki, 17 października 2025, 10:44 7 0

ja oczekuję tylko tego żeby mechanik usunął wszystkie zgłoszone usterki. I to okazuje się problemem, bo od wielu lat często słyszę, że się nie da bo ten typ tak ma. Niestety coraz częściej brak wiedzy mechaników poraża. Z każdym kolejnym, nowszym samochodem jest tyko gorzej. Robią byle jak, na trytki, bez zastanawiania się nad konsekwencjami.

Odpowiedz

Mechanik, 18 października 2025, 18:48 5 0

W pełni się zgadzam, proste usługi to czasami dramat.
Wymieniałem ostatnio opony i jak widziałem jak "mechanik" wyważał to mnie krew zalewała, felgi srebrne odważniki czarne, czyszczone palcem, a odważniki naklejał po dwóch przeciwnych stronach.

Odpowiedz