Koszyk inflacyjny części samochodowych: czy rynek się stabilizuje?

8 października 2025, 14:58

Naszej cyklicznej analizie cen części zamiennych na rynku, obejmującej poziom cen z faktycznych transakcji pomiędzy dystrybutorami a warsztatami, zawsze towarzyszy oczekiwanie na nadejście stabilizacji rynku, która ułatwi funkcjonowanie obecnym na nim podmiotom. Czy kolejny kwartał zbliża nas do tego celu?

Rynek części zamiennych w trzecim kwartale 2025 r. kontynuuje trend spadków cen transakcyjnych między dystrybutorami a warsztatami, jednak dynamika tych zmian spowalnia. Dane zebrane z tysięcy referencji pokazują, że rynek zaczyna szukać równowagi po okresie wcześniejszych korekt.

Jak tworzymy nasz koszyk inflacyjny?

Do koszyka wrzuciliśmy ponad 10 tys. referencji z oferty 23 dystrybutorów i 261 producentów. Było to możliwe przy wykorzystaniu danych udostępnionych nam przez platformę Motorro.

Biorąc pod uwagę szeroką perspektywę czasową, a więc zestawiając miniony kwartał do trzeciego kwartału 2024 roku ceny części samochodowych odnotowały spadek na poziomie 3,3 % (przy wskaźniku inflacji wynoszącym według prognoz NBP ok. 2,9%). Wartość koszyka zmniejszyła się z poziomu 414 546 zł do 400 958 zł. To wyraźny sygnał, że w skali rocznej realne ceny części samochodowych nadal maleją, mimo cały czas odczuwalnej presji inflacyjnej w gospodarce.

Bordowy okrągły wykres podzielony na cztery części, na którym umieszczonodane sezonowe koszyka inflacyjnego części motoryzacyjnych
Ze względu na wczesną datę publikacji koszyka inflacyjnego dane dotyczące wskaźnika inflacji w Polsce są szacunkowe.

Jak czytać dane z koszyka inflacyjnego?

Choć na dziś nie widać gwałtownego odwrócenia trendu, dane sugerują, że rynek może wchodzić w etap stabilizacji.

zdjęcie Alfreda Franke - prezesa Grupy MotoFocus– Trzeci kwartał 2025 roku potwierdza, że rynek nadal pozostaje pod wpływem presji konkurencyjnej. Spadek o ponad trzy procent w skali roku to efekt nie tylko polityki cenowej dystrybutorów, ale też sytuacji związanej z kursami walut. Jeżeli w kolejnych miesiącach spadki będą coraz płytsze, możemy być świadkami momentu, w którym ceny części motoryzacyjnych wreszcie znajdą poziom równowagi. To bardzo długo wyczekiwany moment, gdyż spadek cen części dla dystrybutorów oznacza spadek wartości magazynu i coraz większy problem z ich odbudowaniem. – powiedział Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus.pl.

W krótszym horyzoncie czasowym – porównując drugi i trzeci kwartał 2025 – patrzymy na umiarkowaną obniżkę cen na poziomie 0,5 % (przy inflacji ok. 0,35%). Wartość koszyka spadła zatem tylko nieznacznie, jednak choć skala spadku jest mniejsza niż w porównaniu rocznym, to utrzymanie negatywnej dynamiki w kolejnych miesiącach wskazuje, że rynek nie przeszedł jeszcze w fazę odbicia.

żółty okrągły wykres podzielony na cztery części, na którym umieszczono
dane sezonowe koszyka inflacyjnego części motoryzacyjnych

słupkowy wykres podzielony na miesiące roku 2025, na którym umieszczono wskaźniki miesięcznej zmiany wartości koszyka inflacyjno-deflacyjnego części motoryzacyjnych

Patrząc na miesięczne ujęcie w 2025 roku, w okresie od maja do września wartości koszyka wykazują delikatne spadki – w granicach od −0,15 % do −0,30 % – z wyjątkiem sierpnia, kiedy nawet zanotowano niewielki wzrost +0,16 %. Taka anomalia może jednak mieć charakter sezonowy, gdyż wrześniowy wynik szybko sprowadził wartość koszyka ponownie w dół.

Zdjęcie Mariusza Pawluka, CEO Motorro– Coraz wyraźniej widać, że dystrybutorzy części samochodowych wchodzą w etap dużych wyzwań rynkowych. Najwięksi gracze, którzy przez lata budowali swoją przewagę dzięki doskonałej logistyce, szerokiej dostępności asortymentu i jakości obsługi, coraz częściej skupiają się dziś wyłącznie na rywalizacji cenowej zapominając o kluczowych przewagach. Tymczasem presja cenowa, choć zrozumiała w kontekście spowolnienia gospodarczego, prowadzi do utraty kluczowych wartości, które do tej pory stanowiły o sile dystrybutorów – zaufania klientów i stabilności operacyjnej. To co obserwujemy na platformie to sytuacje, w których klienci zazwyczaj wybierają produkty dostępne w rozsądnych cenach u dystrybutorów z najlepszym „serwisem” nie patrząc tylko i wyłącznie na cenę. Aftermarket potrzebuje dziś równowagi: uczciwej ceny, wysokiej dostępności i niezawodnego serwisu. Ci, którzy potrafią ją zachować, będą wygranymi w kolejnych kwartałach – niezależnie od wahań inflacji i zmian kursowych. – dodał Mariusz Pawluk, CEO spółki Motorro.

Dla warsztatów samochodowych, obecnie panujące warunki mogą oznaczać względnie przewidywalne koszty materiałowe. Daje to możliwość planowania ofert i usług bez dramatycznych wzrostów cen części. Z kolei dla samych dystrybutorów i producentów utrzymujące się spadki cen mogą być wyzwaniem – marginesy stają się coraz węższe, co wymusza poszukiwanie efektywności operacyjnej, negocjacje warunków zakupowych i optymalizację logistyki.

Czym jest koszyk inflacyjny części samochodowych?

W jaki sposób badana jest przez nas inflacja części samochodowych? By ustalić transakcyjne ceny części motoryzacyjnych oraz śledzić zachodzące na przestrzeni czasu zmiany, wykorzystujemy dane udostępnione nam przez platformę Motorro.pl. Chodzi o indeks cen części motoryzacyjnych, po których części były kupowane / sprzedawane między hurtowniami i warsztatami (lub dystrybutorami), a niekoniecznie ceny detaliczne. Platforma zakupowa Motorro integruje oferty wielu dostawców (niemal wszystkich dystrybutorów części motoryzacyjnych), a sklepy i warsztaty sprawdzają tam swoje ceny zakupu, czas dostawy i stan magazynowy u każdego z tych dystrybutorów w czasie rzeczywistym. W ten sposób tworzymy koszyk inflacyjny części motoryzacyjnych, pochodzących od setek producentów i kilkunastoma tysiącami numerów referencyjnych części samochodowych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 9 października 2025, 21:03 5 0

AP czerwony wycina się z IC. AP niebieski z Motorolem. A Moto Profil trzyma ceny poniżej ich wszystkich. Tylko nie mają towaru.

Odpowiedz

Alfred, 10 października 2025, 10:21 5 0

czas na zniknięcie z rynku kolejnego dystrybutora ... kto następny?

Odpowiedz

Alfred Franke, 10 października 2025, 22:00 12 0

Witam mojego imiennika - mam nadzieję, iż nie będzie aż tak źle jak piszesz, choć sytuacja faktycznie zaczyna być niepokojąca.

Odpowiedz

Profi dawny partner, 11 października 2025, 13:43 5 0

ale to ze zniknie ktoś z rynku to wcale nie musi być złe. Stawiam na profila. Pozwalniali wartościowych ludzi, nei mają towaru na magazynach, zmniejszyli asortyment i zapasy. Logistyka która była ich mocną stroną 20 lat temu teraz leży i kwiczy. Umowy z klientami są takie, że można tylko parsknąć śmiechem. Know how nie istnieje, program fatalny. Nikt nie zauważy jak zejdą z rynku. Otworzą się wtedy szerzej drzwi dla Inter partsu i AP Gdansk. Motorol jest mocno okopany u tych klientów. Bedzie tylko ciekawiej.

Odpowiedz

Qwyt, 11 października 2025, 17:34 4 0

W detalu już robi się selekcja. Znany ubijacz rynku Motostacja ogłosił upadłość :)

Odpowiedz

Marcin K., Częstochowa, 13 października 2025, 17:51 1 0

obecna sytuacja jest wręcz absurdalna. wycinanie sie i "oddawanie" towaru na ujemnych % na wielu markach od ceny zakupowej z faktury (tego przecież nie mozna nazwać sprzedażą) ma na celu...no wlasnie co ma na celu? ile takich "Motostacji" bedzie jeszcze w nadchodzacych kwartalach? a pozniej co? 1-2 miesiace wzgledniej ciszy, i znowu jazda? kto, kiedy i czy to zatrzyma? kiedy przyjdzie opamietanie?

Odpowiedz

Trew, 13 października 2025, 20:09 0 0

Pytanie ile jeszcze takich projektów stworzy Motorol bo przypominam że zarówno moto-net (upadł rok temu) jak i motostacja to ich zasługa...

Odpowiedz

Tomasz, 13 października 2025, 22:21 0 0

Mam nadzieję że allegro podniesie o kolejne kilka procent wystawianie aukcji z dziedziny motoryzacja. I w wróci porządek

Odpowiedz